کری در واکنش به ترامپ: برجام روح ندارد

کری در واکنش به ترامپ: برجام روح ندارد
دوشنبه 15 آبان 1396 - 15:10

وزیر خارجه پیشین آمریکا در واکنش به سخنان دونالد ترامپ در مورد این که روح توافق هسته ای نقض شده است، خاطرنشان کرد که روح برجامی وجود ندارد، بلکه یک توافق وجود دارد که در حال ارائه نتایج مدنظر است.

العالم ـ آمریکا

جان کری، وزیر خارجه پیشن آمریکا با حضور در نشستی در اندیشکده چتم‌هاوس انگلیس به ارائه ارزیابی‌های خود از برجام پرداخت.

در این نشست، جان کری گفت: «حتی چین و روسیه نیز نقش قابل توجهی در برجام ایفا کردند، یک تلاش واقعی جهانی، ما به چنین تلاش‌هایی نیاز بیشتری داریم».

کری افزود: «توافق هسته‌ای ایران همچنان کارا است و دقیقا در حال انجام آن چیزی است که برای آن طراحی شده است».

وزیر خارجه پیشین آمریکا افزود: «من شنیده‌ام که رئیس جمهوری آمریکا گفته است که روح توافق هسته‌ای ایران نقض شده است، روح توافقی وجود ندارد. توافقی وجود دارد، که بر مسئله هسته‌ای متمرکز است و در حال ارائه نتایج (مدنظر) است».

وی افزود: «ایده نقض از آسمان بیرون کشیده (و ارائه) شده است، هیچ علم (شناخت)‌ و شواهدی وجود ندارد که شایسته عدم تأیید (پایبندی ایران به برجام) باشد». به گفته کری، «تصمیم ترامپ برای عدم تأیید پایبندی ایران بدون هیچ ارجاعی به هیچ واقعیتی انجام شده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای 8 بار پایبندی ایران را تأیید کرده است».

وی گفت: «جهان بدون توافق (هسته‌ای) خوشایند به نظر نمی‌رسد. پیش از توافق، ایران شاید 2 ماه با بمب هسته‌ای فاصله داشت». به گفته وی، براساس برجام می‌توان روی هر گرم از اورانیوم (در ایران) نظارت داشت، مسئله‌ای که پیشتر هرگز اینچنین شفاف نبود.

به گزارش فارس، جان کری می‌گوید که «بنیامین نتانیاهو، باراک اوباما را به بمباران ایران تشویق می‌کرد - اما بمباران ایران نمی‌توانست مانع از ساخت بمب هسته‌ای توسط ایران شود. وقتی که یک کشور را بمباران می‌کنید، به آن کشور انگیزه می‌دهید تا بمب هسته‌ای بسازد».

کری افزود که که «توافق هسته‌ای نه براساس اعتماد، بلکه براساس راستی‌آزمایی ایجاد شده است، با توافق هسته‌ای، زمان گریز یکساله‌ای داریم».

پربیننده ترین خبرها