نداي اصلاحات خواهي درعربستان افزایش یافت

 نداي اصلاحات خواهي درعربستان افزایش یافت
يکشنبه 20 فروردين 1391 - 15:53

كارشناس امور عربستان از افزايش نداي درخواست اصلاحات در اين كشور ، از سوي طيف هاي مختلف جامعه خبر داد.

"سعيد الشهابي" روز يكشنبه در گفت و گو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: مردم عربستان نمي خواهند كشوري به بزرگي و پيشينه تاريخي و ثروت فراوان اما فاقد هرگونه سازوكاري براي بازخواست و حسابرسي مسوولان داشته باشند و كشورشان به شيوه سنتي و بدون قانون اساسي اداره شود.

كارشناس امور عربستان گفت: مسوولان سعودي چند سال است كه به دنبال ساكت كردن افراد خواهان اصلاحات وتحول طلب و خفه كردن صداي مردم خواهان گذر از شيوه استبداد خاندان آل سعود به حكومتي متمدن هستند.

 وي اظهار داشت: آل سعود براي سركوب ملت خواهان اصلاحات از ابزارهاي مختلفي مثل توسل به دين و راه هاي سياسي و همچنين هزينه كردن از اموال هنگفت استفاده مي كند.

الشهابي تاكيد كرد: نداهاي اصلاحات كه اخيرا از اين كشور به گوش مي رسد در واقع آغاز دوره تحولاتي است كه به زودي شاهد آن در اين كشور خواهيم بود و ضعف عملكرد آل سعود در سطح بومي و منطقه اي نيز نويد بخش وقوع اين تحولات است.

وي خاطر نشان كرد: تحركات مستمر در منطقه الشرقيه يا در جنوب غربي عربستان يا اخباري كه درباره وجود بيش از 10 هزار زنداني سياسي در اين كشور به گوش مي رسد ، همه نشان از ضرورت دستيابي به راه حلي براي برون رفت از اين وضع بحراني است كه 80 سال است از زمان تاسيس رژيم آل سعود تاكنون كشور گرفتار آن بوده و تغييري به خود نديده است.

اين كارشناس امور عربستان سعودي سپس با اشاره به اعتراضات مردمي ضد خاندان حاكم اين كشور تصريح كرد: ملت عربستان علاوه بر مخالفت با رژيم استبدادي حاكم، مخالف نفوذ آمريكا در كشورشان و تبديل شدن آن به پايگاهي براي نيروهاي آمريكايي در منطقه خاورميانه هستند.

الشهابي گفت: شكي وجود ندارد كه اعتراضات مردمي در سايه بهار عربي كه جهان عرب را در بر گرفته است، عربستان را فرا خواهد گرفت.

گفتني است كه شيخ " محمد بن غانم القحطاني " عضو هيات موسسان حزب امت اسلامي در عربستان به خاندان آل سعود پيشنهاد كرده است كه از قدرت كناره گيري كنند و در مقابل خروج امن اين خاندان از كشور تضمين خواهد شد.

به نوشته پايگاه اينترنتي سي. ان.ان القحطاني با تاكيد بر اينكه عربستان نيازمند اصلاحات سياسي است به نزاع موجود ميان خاندان حاكم و پير شدن افراد اين خاندان اشاره كرد و گفت: اكثر عربستاني ها خواهان تغيير سياسي و مشاركت مردم در اداره كشور هستند و از فساد موجود در ميان حاكمان به تنگ آمده اند.

القحطاني تاكيد كرد كه نشانه هاي آشكاري نظير تظاهرات و تحركات دانشجويي ، اين كشور را فراگرفته است.

8-11:40

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها