روسیه پایگاه‌های نظامی خود در سوریه را حفظ خواهد کرد

روسیه پایگاه‌های نظامی خود در سوریه را حفظ خواهد کرد
سه شنبه 16 آبان 1396 - 10:00

یک مقام وزارت خارجه روسیه گفت: به احتمال زیاد، هر دو پایگاه نظامی این کشور در خاک سوریه بعد از پایان جنگ با داعش هم به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

العالم - سوریه

تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی» -- "الیگ سیرومولوتوف" یکی از معاونین  وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که سطح گستردگی خارج سازی نیروهای نظامی روسی از خاک سوریه بعد از پیروزی کامل بر گروه تروریستی داعش در این کشور، به شرایط و روند آتی اوضاع در سوریه بستگی خواهد داشت، ولی هر دو پایگاه نظامی روسیه در این کشور، به احتمال قوی، به فعالیت خویش ادامه خواهند داد.

این دیپلمات روس در پاسخ به سئوال خبرنگار «نووستی» در این مورد گفت: «من فکر می کنم که پایگاههای نظامی-هوایی ما در خاک سوریه، بعد از پایان جنگ با داعش هم به فعالیت خویش ادامه خواهند داد. البته پاسخ دقیق و قطعی این سئوال را بهتر است از شخص وزیر دفاع بپرسید.»

لازم به یادآوری است که "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه در ماه مارس سال 2016 و با توجه به پایان موفقیت آمیز وظایف نظامی در سوریه ، دستور خارج سازی بخش اعظم نیروهای نظامی-هوایی روسیه از این کشور را صادر نمود. در عین حال روسیه بعد از آن نیز اجرای تعهدات خویش برای ارسال تسلیحات و فناوریهای نظامی مورد نیاز ارتش سوریه و آموزش نیروهای ویژه نظامی این کشور را ادامه داد. ضمن اینکه پایگاه نظامی-هوایی "حمیمیم" و مرکز پشتیبانی لجستیکی ناوگان دریایی روسیه در بندر طرطوس سوریه، همچنان به فعالیت خویش ادامه می دهند. علاوه بر این، مرکز روسی آشتی نیروهای متخاصم هم در چارچوب طرح ایجاد مناطق کاهش تنش در خاک سوریه، ایجاد شده و نقش زیادی در برقراری و حفظ آتش‌بس بین نیروهای دولتی و گروهای مسلح مخالف سوری دارد.  

سیرومولوتوف همچنین یادآور شد که اگر مناطق تحت اشغال گروه تروریستی داعش در خاک سوریه، به حداقل خویش و حدود 5 درصد رسیده، ولی گروه تروریستی «جبهه النصره» همچنان در برخی مناطق سوریه فعالیت داشته و مبارزه با آنها ادامه دارد. ضمن اینکه باندهای تروریستی دیگر و برخی شاخه های جدا شده از گروه‌های مسلح، هر از چند گاهی یکبار در سوریه فعال می شوند که لازم است با آنها مقابله موثر شود.

معاون وزیر خارجه روسیه افزود: «برخی مواقع اوضاع در جبهه های نبرد در سوریه تغییر کرده و گروههایی بطور غیرمنتظره وارد کارزار می شوند. برای مثال در نتیجه برگزاری انتخابات محلی در مناطق کردنشین، ممکن است شبه نظامیان کرد، در آینده فعالیتهایی را از خود نشان دهند. به همین دلیل اوضاع در سوریه دورنمای واقعی روشنی نداشته و تضمین صددرصدی برای حفظ صلح و ثبات در این کشور وجود ندارد.»

این مقام روس، مهمترین وظیفه نیروهای نظامی-هوایی روسیه را حمایت و پشتیبانی از نیروهای دولتی سوریه، بر اساس درخواست رسمی مقامات دمشق نامید.

پربیننده ترین خبرها