نگرانی سازمان ملل از بسته شدن بنادر یمن به دست سعودی

نگرانی سازمان ملل از بسته شدن بنادر یمن به دست سعودی
سه شنبه 16 آبان 1396 - 23:13

ینس لارک، سخنگوی «دفتر هماهنگی امور بشردوستانه» سازمان ملل، بستن بنادر یمن به دستور عربستان سعودی را مشکلی با ابعاد بسیار سنگین توصیف کرد.

العالم - یمن

سازمان ملل اعلام کرد بستن بنادر یمن مشکلی با ابعاد بسیار سنگین است.

ینس لارک، سخنگوی «دفتر هماهنگی امور بشردوستانه» سازمان ملل روز دوشنبه بستن بنادر یمن به دستور عربستان سعودی را مشکلی با ابعاد بسیار سنگین توصیف کرد.

بسته شدن این بنادر باعث نرسیدن کمک های حیاتی به هفت میلیون نفر یمنی گرسنه و آسیب پذیر در برابر حملات هوایی سعودی شده است. لارک همچنین بحران یمن را «بدترین بحران بشردوستان در دنیا» توصیف کرد. بندر الحدیده شاهراه عملیات بشردوستانه در یمن است و کمک های غذایی، دارویی و سوخت به میلیون ها یمنی از این طریق انجام می شود.

ابراز نگرانی دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از بحران یمن

روپرت کولویل، سخنگوی «دفتر کمیسر عالی حقوق بشر» سازمان ملل گفت: «ما از مجموعه حملات هفته گذشته که به کشته شدن ده ها غیرنظامی از جمله چندین کودک انجامید عمیقا نگران هستیم و از همه طرف ها می خواهیم که به قوانین بین المللی مربوط به مناقشه های مسلحانه احترام بگذارند.»

ینس لارک، سخنگوی «دفتر هماهنگی امور بشردوستانه» سازمان ملل نیز در این باره گفت: «عملیات بشردوستانه به خاطر اقدام سعودی در بستن بنادر یمن متوقف شده است. ائتلاف به رهبری عربستان سعودی از سازمان ملل درخواست کرده است سازوکارهای بازرسی و راستی آزمایی برقرار کند و به همه کشتی های تجاری در بندر الحدیده و سالف اطلاع دهد که سواحل یمن را ترک کنند. هر گونه جابجایی نیز منع شده است. پروازهای بشردوستانه سازمان ملل به یمن و از یمن از دیروز به حالت تعلیق درآمده است.»

لارک در ادامه گفت: «قبل از این بحران، بین 80 تا 90 درصد واردات غذا از طریق این بنادر انجام می شد و اگر این کانال ها، این شریان های حیاتی باز نشوند، مردمی که همین حالا هم با بدترین بحران بشردوستانه روبرو هستند در معرض فاجعه قرار می گیرند. بنابراین، این یک مشکل با ابعاد بسیار سنگین است.

کمیته بین المللی صلیب سرخ هم خواستار باز بودن همه مرزهای یمن برای ارسال کمکهای پزشکی و بهداشتی به این کشور شد.

پربیننده ترین خبرها