گاردین: بن سلمان درحال کودتای نرم است

گاردین: بن سلمان درحال کودتای نرم است
چهارشنبه 17 آبان 1396 - 17:00

روزنامه انگلیسی گاردین سیاست خارجی عربستان را احساسی و شتاب زده خواند و نوشت: محمد بن سلمان ولیعهد سعودی خود پاک دست نیست و نمی تواند با فساد مبارزه کند بلکه درحال کودتای نرم درعربستان است.

العالم ـ عربستان سعودی

گاردین در سرمقاله خود که شبکه خبری الجزیره امروز (چهارشنبه) بخش هایی از آن را منتشر کرد، آورده است: کسی که خود فساد می کند و پاک دست نیست نمی تواند با فساد مالی درعربستان مبارزه کند، ولیعهد سعودی متهم به تلاش برای تقویت سلطه خود است و اقدامات او گامی برای مبارزه با فساد مالی نیست.
این روزنامه انگلیسی اضافه کرد: محمد بن سلمان به فکر چالش های اقتصادی دامنگیر عربستان نبوده بلکه در حال یک کودتای نرم است.
در سرمقاله گاردین آمده است: حلقه ای از خاندان حاکم سعودی متهم به اختلاس مبالغ هنگفتی از اموال عمومی هستند و به ویژه خانواده سلمان در ریخت و پاش های کلان مالی دست دارند.
براساس گزارش گاردین، در حالی که ولیعهد عربستان از کمبود بودجه این کشور آگاه است پدرش ملک سلمان، یکصد میلیون دلار صرف هزینه تعطیلات تابستان گذشته خود در مغرب کرد و بن سلمان خود قایق تفریحی به ارزش500 میلیون دلار خریداری کرد.
گاردین نوشت: بازداشت های جاری درعربستان همگی جنبه سیاسی دارد، حضور سه نفر از ثروتمندترین افراد عربستان در میان آنان نشان می دهد که این اقدام تلاشی است برای سرپوش گذاشتن بر فساد روزافزون آل سعود تا شاید نگرانی های مردم عربستان برطرف شود.
این روزنامه انگلیسی تاکید کرد که محمد بن سلمان جوانی خام و بسیار بی تجربه است اما تمایل زیادی به سلطه فردی و تصمیم گیری بدون مشورت با دیگر اعضای خاندان سعودی دارد.
گاردین خاطرنشان کرد:ولیعهد سعودی حقوق مدنی کمی به مردم عربستان می دهد اما بسیاری از حقوق آنها را سلب می کند. به زنان حق رانندگی می دهد اما شهروندان عربستانی درکل حقوق مدنی چندانی ندارند و از آنها سلب شده است.
این روزنامه انگلیسی اضافه کرد: بهترین دوست محمد بن سلمان، 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا است که بخشی از سفر آسیاسی خود را به توصیف و تمجید از بازداشت های صورت گرفته بدست او اختصاص داد.
گاردین سیاست های خارجی محمد بن سلمان را نیز احساسی، شتاب زده و بدون اصول دانست که همیشه نتیجه عکس داشته است و سیاست های عربستان درقبال یمن، سوریه و قطر را بهترین شاهد دانست .
این روزنامه انگلیسی با بیان اینکه ' بن سلمان اکنون در صدد است تا توازن قوا را در لبنان برهم بزند' و افزود:بن سلمان و ' محمد بن زاید' ولیعهد ابوظبی، ایران و اخوان المسلمین را دشمن خود می دانند.
به گزارش ایرنا به نقل از گاردین، کمیته عالی موسوم به 'مبارزه با فساد' درعربستان که شنبه گذشته با دستور ' سلمان بن عبدالعزیز' پادشاه و به ریاست محمد بن سلمان ولیعهد سعودی تاسیس شد، در اولین اقدام تعدادی از شاهزادگان و وزیران سابق و کنونی و شماری از سرمایه داران عربستانی را به اتهام های مختلف از جمله فساد و پولشویی بازداشت کرد.
در میان شاهزادگان بازداشت شده نام هایی همچون متعب عبدالله بن عبدالعزیز(وزیر برکنارشده گارد ملی)، ولید بن طلال بن عبدالعزیز(سرمایه دار معروف) مدیر شرکت سرمایه گذاری القابضه (Kingdom Holding Company )، ترکی بن عبدالله بن عبدالعزیر امیر پیشین ریاض دیده می شود.

پربیننده ترین خبرها