حمل کالا در قالب کارنه تیر از اسلوونی تا ایران برای نخستین بار در دنیا

حمل کالا در قالب کارنه تیر از اسلوونی تا ایران برای نخستین بار در دنیا
جمعه 19 آبان 1396 - 12:44

طرح آزمایشی حمل ترکیبی تحت پوشش سند گمرکی ترانزیت بین المللی «کارنه تیر» برای نخستین بار بین 71 کشور عضو این کنوانسیون جهانی با مشارکت گمرک جمهوری اسلامی ایران با موفقیت اجرا شد.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

کارنه تیر سندی است گمرکی که برای ترانزیت بین المللی کالا در چارچوب کنوانسیون تیر در کشور مبدا صادر می شود و به موجب آن کالا در وسیله نقلیه جاده ای به طور پلمپ شده از خاک کشورهای بین راه عبور می کند و تا مقصد به انجام تشریفات گمرکی مربوط به ترانزیت در مرزهای ورودی و خروجی این کشورها طبق قوانین داخلی آنها نیازی نیست.
کنوانسیون گمرکی تیر در سال 1975 زیر نظر کمیسیون اقتصادی اروپایی سازمان ملل متحد (یو.ان.یی.سی.یی-UNECE) تدوین شد.
کشورهای عضو با امضای این کنوانسیون دیگر به ارائه تضمین درقبال حقوق و عوارض گمرکی کالا یا کنترل های خاص گمرکی نیازی ندارند.
آنگونه که امروز (جمعه) گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد کنوانسیون تیر در اروپا پس ارزیابی ظرفیت و توان گمرک های 71 کشور عضو کنوانسیون تیر برای اجرای آزمایشی طرح بین‌المللی حمل ترکیبی، گمرک جمهوری اسلامی ایران را انتخاب کرد.
در این طرح 2 کانتینر از اسلوونی با پلمپ مبدا از طریق کامیون به ایتالیا و سپس با کشتی به ترکیه و از طریق راه‌آهن به مرز رازی رفت و محموله در ادامه از طریق ریل به‌گمرک سهلان و از آنجا با کامیون به مقصد گمرک شهید رجایی بندرعباس ارسال شد.
اجرای این طرح که برای نخستین بار توسط جمهوری اسلامی ایران با همکاری کشورهای مسیر اجرا شده است، می تواند فصل جدیدی را در تجارت ایران و اروپا بویژه در بخش ترانزیت و صادرات رقم بزند و تجارت خارجی میان ایران و اروپا را توسعه دهد.
چندی پیش گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان ایرو که زیر نظر این کنوانسیون فعالیت می کند، طرح «تیر الکترونیک» را با موفقیت اجرا کردند.
تیرالکترونیک نخستین طرح بین‌المللی محسوب می‌شود که ایران برای اجرای آزمایشی آن در میان 71 کشور انتخاب شده است.
در نمایشگاه سالیانه سازمان جهانی گمرک، سازمان ایرو موفقیت گمرک جمهوری اسلامی ایران در اجرای طرح تیر الکترونیک را به عنوان برترین طرح خود معرفی کرد.

پربیننده ترین خبرها