ظریف: برخی رهبران جوان منطقه را به سمت بسیار بدی سوق می‌دهند

ظریف: برخی رهبران جوان منطقه را به سمت بسیار بدی سوق می‌دهند
جمعه 19 آبان 1396 - 19:14

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: نیاز است به برخی رهبران جوان منطقه پیام‌هایی در سطح بین‌المللی ارسال شود که بدون آشنایی با واقعیات منطقه دارند منطقه را به سمت بسیار بدی سوق می‌دهند.

العالم - ایران / سیاسی

ایسنا -- محمد جواد ظریف در جمع خبرنگاران ایرانی در سمرقند ازبکستان با اشاره به دیدارش با رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: در حاشیه اجلاس در سمرقند دیدار مفصلی با خانم موگرینی داشتم و ایشان گزارشی از تلاش‌هایی که اتحادیه اروپا برای اجرای کامل برجام دادند و تاکیدی که آنها برای اجرای آن داشتند و من هم تاکید کردم بر این که ایران تا کنون برجام را کامل اجرا کرده اما متاسفانه با بدعهدی آمریکا و ایجاد فضای نامناسب توسط دولت جدید آمریکا مواجه بوده و باید این وضعیت توسط کشورهای اروپایی اصلاح شود و تاکید رهبری را متذکر شدم که ضمن استقبال از حمایت اروپایی‌ها از برجام نیاز است اروپا در زمینه اجرای برجام و انجام تعهداتی که در برابر ایران وجود دارد فعال‌تر عمل کند و اقدام عملی نشان دهند و از حمایت اعلامی به حمایت عملی برای فشار به اجر ای برجام عمل کنند.

وی درباره دیدارهایش در تاجیکستان و ازبکستان گفت: قبل از این سفر دیدارهای خوبی در تاجیکستان داشتم و امیدوارم بهتر و بیشتر به سمت همکاری و هماهنگی بین دو کشور حرکت کنیم چون دو کشور مشترکات فراوانی دارند.

ظریف ادامه داد: هم‌چنین در سفر به ازبکستان با رییس‌جمهور و وزیر خارجه ازبکستان درباره صحنه جدید روابط دو کشور گفت‌وگو داشتم که بعد از دیدار دو رییس‌جمهور در حاشیه اجلاس علم و فن‌آوری سازمان همکاری‌های اسلامی در آستانه و سفر وزیر امور خارجه و تجارت و نفت ازبکستان به ایران حایز اهمیت بود. ما درباره رفع موانع همکاری‌های بانکی، ترانزیتی، نفتی و غیره صحبت داشتیم. من احساس می‌کنم روند جدیدی از روابط میان ایران و ازبکستان در دوران جدید این کشور شروع شده و با سفری که ظرف چندین ماه آینده توسط رییس‌جمهوری کشورمان به ازبکستان خواهند بود این روند هر چه بیشتر سرعت خواهد گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تحولات منطقه که با شرایط بسیار دشواری همراه است اظهار کرد: منطقه ما شاهد تحولات مثبت بوده و پیروزی‌های مستمری که علیه داعش شاهدیم و درباره حفظ تمامیت ارضی عراق. متاسفانه سیاست‌های خطرناک، غیرمنطقی و جنگ‌طلبانه‌ای که برخی کشورهای منطقه دنبال می‌کنند در کنار این تحولات مثبت می‌تواند منطقه ما را به سمت بسیار خطرناکی سوق دهد.

وی گفت: به نظر می‌آید برخی قدرت‌ها از توفیقاتی که در منطقه در برابر تروریسم به دست آمده، رضایتی ندارند و دنبال این هستند که این توفیقات را خنثی کنند و حیات جدیدی به طرفداران تروریسم دهند اما این روند می‌تواند خطر جدی برای امنیت منطقه و قبل از همه برای کسانی که این آتش را در منطقه می‌افروزند داشته باشد از این رو نیاز است در این زمینه همکاری بین‌المللی لازم انجام شود و پیام‌هایی به برخی رهبران جوان منطقه ما ارسال شود که بدون آشنایی با واقعیات منطقه دارند منطقه را به سمت بسیار بدی سوق می‌دهند.

پربیننده ترین خبرها