چرا آمریکا به دنبال اعزام نیروی حافظ صلح به اوکراین است؟

چرا آمریکا به دنبال اعزام نیروی حافظ صلح به اوکراین است؟
شنبه 20 آبان 1396 - 17:30

مقامات پارلمانی روسیه به تصمیم ناگهانی آمریکا برای استقرار ۲۰ هزار نیروی حافظ صلح در شرق اوکراین با دیده تردید نگاه کرده و چنین اقدامی را تنها در صورت موافقت مسکو، ممکن دانستند.

العالم ـ آمریکا

روزنامه اینترنتی «وزگلیاد» در تحلیلی نوشت: دولت ایالات متحده به یکباره استقرار دو هنگ کامل از نیروهای حافظ صلح بین المللی (یعنی 20 هزار نیرو) در شرق اوکراین را ضروری دانسته است. اگر بتوان به اطلاعات روزنامه «وال استریت ژورنال» آمریکا اعتماد کرد، این طرحی است که مقامات واشنگتن قصد دارند بزودی به روسیه پیشنهاد نموده و موافقت مقامات مسکو را در این رابطه جلب کنند. حال سئوال اینجاست: این طرح تا چه حد جدی است، هدف از آن چیست و در صورت تحقق آن، چه عواقبی در انتظار منطقه خواهد بود؟  

روزنامه «وال استریت ژورنال» آمریکا به نقل از منابع دیپلماتیک خود خبر داد که ایالات متحده قصد دارد با روسیه در مورد امکان استقرار 20 هزار نیروی حافظ صلح بین المللی در شرق اوکراین به توافق برسد. در همین مطلب نیز تایید شده که دولت "دونالد ترامپ" موافقت اصولی خود با ارسال تسلیحات نظامی پرنده به اوکراین، در چارچوب بودجه سال مالی 2018 برای پنتاگون، را اعلام کرده است. به نوشته این روزنامه آمریکایی، ارسال تسلیحات به اوکراین، دقیقا «اهرم فشاری» برای سوق دادن روسیه به سمت موافقت با پیشنهاد واشنگتن و «آزمون جدی بودن قصد مسکو» خواهد بود.

البته کاخ سفید این بخش از خبر «WSJ» (در مورد ارسال تسلیحات پرنده) را شدیدا تکذیب کرده و آن را «نادرست» نامیده و یادآور شده که در صورت استقرار نیروهای حافظ صلح، دیگر نیازی برای چنین اقدامی نخواهد بود.

بر اساس اطلاعات این روزنامه، این پیشنهاد قرار است در دیدار چند روز آینده "کورت ولکر" نماینده ویژه آمریکا در امور اوکراین با "ولادیسلاو سورکوف" مشاور رئیس جمهوری روسیه مورد بررسی قرار بگیرد.

"کنستانتین زاتولین" نائب رئیس کمیته امور کشورهای جامعه مشترک المنافع دومای دولتی روسیه در تفسیر این خبر، یادآور شده که انتشار چنین خبری ممکن است تنها «انداختن توپ» برای آزمودن واکنش مسکو قبل از برگزاری مذاکرات کورت ولکر و سورکوف باشد که روز دوشنبه همین هفته در بلگراد با یکدیگر ملاقات می کنند.

به گفته وی، به نظر می رسد بدین ترتیب ایالات متحده مواضع خویش در رابطه با ماموریت نیروهای حافظ صلح در دونباس را تغییر داده، برای اینکه در اوایل سپتامبر، طرف آمریکایی و اوکراینی، در نشست شورای امنیت سازمان ملل با پیشنهاد روسیه برای بررسی این موضوع مخالفت کرده بودند.

طبق پیشنهاد آمریکا، هر ناظر بین المللی 30 محافظ خواهد داشت!

در دو جمهوری خودخوانده «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین، با احتیاط با خبر منتشره در روزنامه وال استریت برخورد کرده اند. دنیس لوشیلین، نماینده رسمی دونتسک در مذاکرات مینسک (در زمینه حل و فصل مناقشه در اوکراین) گفته است: «چنین تعداد زیادی نیروهای حافظ صلح (20 هزار نیرو) کاملا غیرضروری است و تنها مانع از فعالیت ناظرین سازمان امنیت و همکاری اروپا خواهد شد که تعداد آنها در کل منطقه دونباس فقط 550 نفر است.»

ولایسلاو دنی‌یف، نماینده لوهانسک در مذاکرات مینسک هم گفته است: «این جمهوری حاضر است با نیروهای حافظ صلح همکاری کند. هر ابتکارعملی که به کاهش وخامت اوضاع کمک کند و با مقامات دو جمهوری دونستک و لوهانسک نیز هماهنگ شده بود، برای ما قابل قبول است.» وی در عین حال تاکید کرد که البته نیروهای حافظ صلح فقط باید در خطوط مرزی این دو جمهوری با اوکراین مستقر شوند.

"ویکتور بونداروف" رئیس کمیته امور دفاع و امنیت شورای فدراسیون (سنای) روسیه هم در این خصوص گفته است: «واضح است که برای هدف اعلام شده، یعنی تامین امنیت ناظرین سازمان امنیت و همکاری اروپا، به این تعداد نیرو نیازی نیست و استقرار 20 هزار نیروی مسلح در منطقه نمی تواند هیچ توجیهی داشته باشد. چنین اقدامی تهدیدی مستقیم برای امنیت دونباس و وخامت بیشتر اوضاع است.»

وی همچنین تاکید کرد که نیروهای حافظ صلح نباید از کشورهای عضو ناتو باشند، بلکه باید از سوی سازمان ملل اعزام شوند. ضمن اینکه آنها باید صرفا در خطوط مرزی جمهوری های دونتسک و لوهانسک با اوکراین مستقر شوند و نه در مناطق هم مرز با روسیه و مقامات مسکو از قبل بر این مسئله تاکید کرده اند.»

"فرانس کلینتسویچ" نائب رئیس کمیته امور دفاع و امنیت شورای فدراسیون روسیه هم معتقد است:«بعید نیست آمریکا درصدد استقرار 20 هزار از نیروهای نظامی خود در خاک اوکراین است. بعد هم تسلیحات نظامی آمریکایی و سپس پایگاه نظامی این کشور پدیدار می شود که اکنون هم یک پایگاه ایجاد شده و بدین ترتیب نظامیان آمریکایی در نزدیکترین نقطه به خاک روسیه مستقر خواهند بود. البته در هر صورت، هر اقدامی د ر این رابطه ابتدا باید به موافقت روسیه برسد.»  

چرا سازمان امنیت و همکاری اروپا و نه سازمان ملل متحد؟

روزنامه «WSJ» در خبر خود یادآور شده است که به عقیده دیپلماتهای غربی، ماموریت نیروهای حافظ صلح بین المللی در خاک اوکراین باید نه زیر نظر سازمان ملل متحد، بلکه تحت کنترل سازمان امنیت و همکاری اروپا قرار داشته باشد که هم اکنون نیز در شرق اوکراین فعالیت دارد.

زاتولین در باره می گوید: «اصلا مشخص نیست که علت چنین تصمیمی چیست؟ در حالیکه خود سازمان امنیت و همکاری اروپا بارها پیشنهاد مسلح شدن بازرسین این سازمان را رد کرده، برای اینکه اساس ماموریت آنها را صرفا صلح دوستانه دانسته است.»

به گزارش تسنیم، این سناتور افزوده است: «مسئله اینجاست که روسیه در سازمان ملل حق وتو دارد، در حالیکه در سازمان امنیت و همکاری اروپا نه. آمریکایی ها می خواهند از این حقه استفاده کرده و سازمان ملل را دور بزنند، ولی بعید است روسیه با چنین اقدامی موافقت کند.»

وی یادآور شد: «مسکو استقرار نیروهای حافظ صلح در منطقه دونباس را مهم و ضروری می داند، ولی همانطور که بارها اعلام شده، آنها نباید در مرزهای روسیه مستقر شوند. این مسئله با مفاد توافقات مینسک، مغایرت دارد. کنترل خطوط مرزی تنها در صورتی ممکن است که سایر مفاد این توافقنامه هم اجرا شوند، در غیر این صورت فریبی دیگر به بهانه استقرار نیروهای حافظ صلح خواهد بود که تنها منجر به آغاز دور تازه ای از بحران در دونباس می شود.» 

پربیننده ترین خبرها