رویترز: سعودی ها متن استعفا را به نخست وزیر لبنان دادند

رویترز: سعودی ها متن استعفا را به نخست وزیر لبنان دادند
يکشنبه 21 آبان 1396 - 02:17

خبرگزاری رویترز با بیان اینکه متن سخنرانی را سعودی ها به نخست وزیر لبنان دادند، نوشت: عربستان به این نتیجه رسیده سعد حریری باید از صحنه سیاسی در لبنان کنار برود.

این خبرگزاری شنبه شب در گزارشی نوشت: از «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان خواسته شد تا در نشستی با حضور «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی شرکت کند. چهار ساعت بعد، متن سخنرانی استعفا را برای قرائت در تلویزیون به او دادند.
رویترز افزود: از لحظه ورود الحریری به ریاض، شرایط برای او غیرعادی بود؛ تلفنش ضبط شد، هیچ شاهزاده‌ یا مقام‌ وزارتی برای استقبال نیامد و او را روز بعد ناچار به استعفا کردند. عربستان سعودی به این نتیجه رسیده است که سعد الحریری باید برود، چرا که او تمایلی برای مقابله با حزب‌الله ندارد.
رویترز ادامه می‌دهد: منابع متعدد لبنانی می‌گویند که ریاض امیدوار است او را با برادر بزرگ‌ترش «بهاء الحریری» جایگزین کند. گمان می‌رود که بهاء هم‌اکنون در عربستان سعودی باشد و از اعضای خانواده حریری خواسته شده است که برای بیعت با او به این کشور سفر کنند؛ درخواستی که با مخالفت آن‌ها مواجه شده است.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: الحریری پنجشنبه شب 9 نوامبر (18 آبان) در یک تماس تلفنی برای دیدار با سلمان پادشاه سعودی به ریاض فراخوانده شد. وی پیش از این سفر به مقام‌های لبنانی گفته بود که گفت وگوها را روز دوشنبه ادامه خواهد داد. 
رویترز می‌افزاید: الحریری به تیم رسانه‌ای خود گفته بود که در شرم الشیخ، محل دیدار برنامه‌ریزی شده با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر در حاشیه انجمن جهانی جوانان، به آن‌ها خواهد پیوست.
این رسانه با تاکید بر اینکه خانواده نخست وزیر لبنان از مدت‌ها قبل در عربستان سعودی، املاک و دارایی داشته اند، ادامه می‌دهد: وی پس از فرود در ریاض به خانه خود رفت اما صبح شنبه تماسی دریافت کرد که در آن از او خواسته شد تا در نشستی با حضور «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی شرکت کند. چهار ساعت بعد، متن استعفا را برای قرائت در تلویزیون به او دادند.
رویترز می‌افزاید: سعودی‌ها از لحظه ورود الحریری، هیچ احترامی به او نشان ندادند. وی چند روز پیش از آن هم به ریاض سفر و با چند مقام ارشد اطلاعاتی و «ثامر السبهان» وزیر مشاور این کشور در امور خلیج فارس دیدار کرده بود.
این رسانه به نقل از نزدیکان نخست وزیر لبنان می‌افزاید: الحریری از آن سفر راضی و آسوده‌خاطر بازگشت. او به دستیارانش گفته بود که اظهارات دلگرم‌کننده‌ای مانند کمک به ارتش لبنان را از ولیعهد عربستان شنیده است. این منابع می‌گویند که الحریری بر این باور بوده است که مقام‌های سعودی را مجاب به حفظ روابط خوب با حزب‌الله برای حفظ ثبات لبنان کرده است.
یک منبع دیگر در این رابطه به رویترز می‌گوید: آنچه در آن نشست‌ها رخ داد این بود که الحریری موضع خود را در قبال حزب‌الله فاش کرد؛ اینکه مقابله با آن موجب ایجاد بی‌ثباتی در کشور خواهد شد. فکر می‌کنم سعودی‌ها از آنچه شنیدند رضایت نداشتند.
این منبع آگاه ادامه می دهد: الحریری به السبهان گفته بود «ما را مسئول موضوعی ندانید که خارج از کنترل من یا (دولت) لبنان است». این برای سعود‌ی‌ها یک نبرد وجودی است. این برای آن‌ها مسئله سیاه یا سفید است؛ اما ما در لبنان خاکستری هستیم.
سعد الحریری نخست وزیر لبنان روز شنبه 13 آبان (4 نوامبر) در اقدامی غافلگیر کننده و در حالی که در عربستان سعودی بسر می‌برد، از سمت خود استعفا کرد. 
بسیاری معتقدند استعفای الحریری زیر فشارهای عربستان و با هدف ضربه زدن به حزب الله در داخل و خارج لبنان صورت گرفته است.
«میشل عون» رئیس جمهور لبنان امروز (شنبه) با درخواست از عربستان برای ارائه توضیح در خصوص دلایل عدم بازگشت الحریری به لبنان، تاکید کرده بود که سخنان یک هفته اخیر و موضع‌گیری‌های او به علت وضعیت مبهمش قابل اعتنا نیست.

پربیننده ترین خبرها