حریری: در آینده بسیار نزدیک به لبنان بازخواهم گشت / من شخصا بیانیه استعفایم را نوشتم / ایران بر عکس عربستان در امور لبنان دخالت می‏‎کند

حریری:  در آینده بسیار نزدیک به لبنان بازخواهم گشت / من شخصا بیانیه استعفایم را نوشتم / ایران بر عکس عربستان در امور لبنان دخالت می‏‎کند
يکشنبه 21 آبان 1396 - 22:22

نخست‎وزیر مستعفی لبنان در گفت‎وگو با شبکه المستقبل اعلام کرد که به زودی به لبنان باز خواهد گشت.

«سعد الحریری» نخست‎‏وزیر مستعفی لبنان یکشنبه شب گفت‎وگویی تلویزیونی را با شبکه لبنانی المستقبل به صورت پرسش و پاسخ انجام داده است که در واقع نخستین مصاحبه تلویزیونی وی پس از اعلام استعفایش به شمار می‎آید.

نخست وزیر مستعفی لبنان گفت: آنچه که در منطقه رخ می دهد، خطر علیه لبنان است و استعفای من به نفع این کشور است.

وی افزود: تحریم‎های دیگر عربی علیه ما، به نفع مردم لبنان نیست. وی افزود: من با حزب الله به عنوان حزب سیاسی مشکلی نداریم، اما حزب الله نباید عامل تخریب لبنان شود.

الحریری تصریح کرد: ملک سلمان من را مانند پسر خودش می داند و ولی عهد عربستان نیز برای من قابل احترام است.

نخست وزیر مستعفی لبنان که اکنون در ریاض به سر می برد، افزود: من به زودی به لبنان باز خواهم گشت.

وی گفت: امروز دخالت هایی را از جانب ایران و حزب الله شاهد هستیم و این دخالت ها اخیرا زیاد شده است.

سعد الحریری تصریح کرد: تصورات اشتباهی نسبت به من در کشور لبنان وجود دارد و همین عامل باعث شد که من تصمیم به گفت‎‎وگو گرفته‎ام.

نخست وزیر مستعفی لبنان خاطرنشان کرد: قبول دارم که نحوه استعفای من درست نبود، ولی این کار را به دلایل و انگیزه‌های امنیتی انجام دادم.

وی گفت: ملک سلمان و ولی عهد عربستان خواستار امنیت همه مناطق لبنان است. عربستان بیشتر از سایر کشورها در جنگ سال  اسرائیل علیه لبنان۲۰۰۶(جنگ ۳۳ روزه) کمک کرد.

سعد الحریری ایران را به دخالت در امور کشورهای عربی متهم کرد و گفت: ما مخالف این هستیم ایران از لبنان به عنوان محوری ضد کشورهای عربی استفاده کند.

وی با بیان اینکه جان وی در خطر است، گفت: من می خواهم از خودم و خانواده خودم محافظت کنم و نمی خواهد فرزندانم شاهد آن چیزی باشند که من با قتل پدرم شاهد آن بودم. 

نخست وزیر مستعفی لبنان تصریح کرد: من به زودی به لبنان خواهم رفت تا بر اساس موازین قانون اساسی استعفا دهم. من اجازه نخواهم داد که لبنان به میدان جنگ منطقه ای تبدیل شود.

وی گفت: منفعت لبنان این است که روابط خود با همه کشورها را حفظ کنیم. حزب الله باید بداند که لبنان مهم است یا نه؟ اگر مهم نیست آن را اعلام کند. منفعت لبنان در این است که روابط خود با کشورهای دیگر را حفظ کند.

سعد الحریری تاکید کرد که روابط من با میشل عون ممتاز است و پس از بازگشت به لبنان با وی گفت‎و‎گو خواهم کرد.

الحریری گفت: عربستان در امور لبنان دخالت نمی کند و این ایران است که در امور داخلی این کشور دخالت می کند.

وی افزود: عربستان همیشه مصلحت و منفعت لبنان را خواسته است، اما حزب الله تحت حمایت ایران به دور بودن لبنان از درگیری های منطقه احترام نمی گذارد.

سعد الحریری تصریح کرد: من به علی اکبر ولایتی گفته بودم که دخالت های ایران در کشورهای عربی غیر قابل قبول است. تهدیدی که شده بودم از سوی ولایتی صورت نگرفت.

الحریری در ادامه دفاع از اقدامات عربستان در لبنان گفت: عربستان به اقتصاد، برق و آب لبنان کمک می کند، اما دیگران چه کمکی به این کشور می کنند؟

وی گفت: به شرطی قبول می کنم، استعفای خود را پس بگیرم که حزب الله قبول کند، بی طرف باشد.

سعد الحریری گفت: از زمانی که وارد عربستان شدم، در منزلم و نه در هیچ مکان دیگری به سر می برم.

وی همچنین به سفر اخیر خود به امارات اشاره کرد و گفت: سفر من به امارات برای تشریح مواضع لبنان نسبت به امارات بود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار و مجری شبکه المستقبل درباره بازداشت شاهزاده های سعودی گفت: امیدوارم همانطوری که در عربستان شاهد مبارزه با فساد هستیم، در لبنان هم شاهد آن باشیم. مبارزه با فساد در عربستان یک مساله داخلی است.

نخست وزیر مستعفی لبنان افزود: من طی دو و یا سه روز دیگر به لبنان باز خواهم گشت. مواضع بین المللی بر رد دخالت های لبنان تاکید دارد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها