نیویورک‌تایمز: مصاحبه حریری قانع‌کننده نبود/ تردیدها درباره گروگان بودن وی در عربستان همچنان پابرجاست

نیویورک‌تایمز: مصاحبه حریری قانع‌کننده نبود/ تردیدها درباره گروگان بودن وی در عربستان همچنان پابرجاست
دوشنبه 22 آبان 1396 - 10:29

یک روزنامه آمریکایی با اشاره به مصاحبه شب گذشته «سعد حریری»، تأکید کرد که تردیدها درباره گروگان بودن و شرایط مشکوک وی در عربستان سعودی همچنان باقی است.

العالم _ لبنان

 گفت‎وگوی تلویزیونی «سعد الحریری» نخست‎‏وزیر مستعفی لبنان یکشنبه شب از شبکه لبنانی المستقبل به صورت پرسش و پاسخ پخش شد. این مصاحبه در واقع نخستین حضور تلویزیونی وی پس از اعلام استعفایش به شمار می‎آید.

الحریری که هم‌اکنون در عربستان سعودی به سر می‌برد، در این مصاحبه تلویزیونی گفته است که به زودی به کشورش بازخواهد گشت.

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در گزارشی با اشاره به این مصاحبه تلویزیونی تأکید کرد که این گفت‌وگو اصلا قانع‌کننده نبود و تردیدها درباره گروگان گرفته شدن وی در عربستان سعودی را برطرف نکرد.

نیویورک تایمز در این رابطه نوشت:‌ «نخست‌وزیر لبنان که اقامت موقت و رمزآلودش در عبستان سعودی خاورمیانه را نگران کرده، در نطق تلویزیونی یکشنبه شب اعلام کرد که آزاد است تا این کشور ار ترک کند و لبنان را به منظور حفظ جان خود ترک کرده است و ظرف چند روز به کشورش باز خواهد گشت».

این گزارش می‌افزاید: «اما این اظهارات که نخستین اظهارنظر عمومی وی از زمان ورود مشکوکش به عربستان در تاریخ 3 نوامبر است که در همان زمان نیز استعفایش را اعلام کرد، بعید است که بتواند سردرگمی‌ها و تردیدها پیرامون مسئله آزادی وی و یا گروگان بودن در دست سعودی‌ها و یا حتی تردیدها درباره تحت فشار بودن برای استعفایش به عنوان بخشی از استراتژی بزرگتر سعودی ها برای افزایش فشار بر ایران به عنوان رقیب منطقه‌ای آنها را از بین ببرد».

در ادامه این گزارش آمده است: «کسانی که درباره وضعیت حریری تردید و سوالاتی داشتند بعید است که با مصاحبه شب گذشته وی با شبکه حزب حامی عربستان وی در لبنان قانع شده باشند، آن هم با وجود مجری‌ای که پایبند به اصول و خط مشی سعودی است.»

این گزارش در ادامه می‌نویسد: «دست‌کم 5 شبکه تلویزیونی لبنان به دلیل نگرانی در خصوص اینکه آیا حریری می‌تواند آزادانه صحبت کند، از پخش این مصاحبه تلویزیونی امتناع ورزیدند».

بنا بر این گزارش، «میشل عون رئیس‌جمهور لبنان پیشتر گفته بود که هرچه آقای حریری از عربستان سعودی اعلام کند، انعکاس حقیقت نیست و نتیجه وضعیت مشکوک وی در این کشور است و نباید جدی گرفته شود».

فارس

پربیننده ترین خبرها