مسکن مهر و زلزله غرب کشور

مسکن مهر و زلزله غرب کشور
دوشنبه 22 آبان 1396 - 22:54

مسکن مهر که قرار بود جان پناه اقشار متوسط و کم درآمد جامعه شود، با وقوع زلزله در غرب ایران و خسارت های جدی که متحمل شد، اما و اگرهایی را در اذهان متبادر کرد.

العالم ـ یادداشت

بر اساس تصاویر منتشر شده از سوی رسانه های خبری، خسارت های شدید ساختمان های تقریبا نوساز مسکن مهر به دنبال وقوع زلزله در استان کرمانشاه نشان داد که این سازه ها از کیفیت و استانداردهای کافی برخوردار نبوده است.

به دنبال زمین‌لرزه‌ یکشنبه شب (21 آبان ماه 1396) به‌بزرگی ۷.۳ ریشتر در کرمانشاه و  پس‌لرزه ۴.۶ ریشتری حوالی مرز ایران و عراق و خسارت های ناشی از آن، اگرچه مسعود شریفی، مدیر کل اداره راه و شهر سازی این استان، اعلام کرد که ساختمان های فروریخته مسکن مهر روی گسل زلزله قرار داشته و به همین علت آسیب جدی دیده و این موضوع به دلیل پایین بودن کیفیت ساخت مسکن مهر نبوده است، اما این مساله نمی تواند پاسخ مناسبی برای ابعاد تخریب های موجود باشد.

مسکن مهر با نظارت وزارت راه و شهر سازی و به دست پیمانکاران مورد تایید و با صلاحیت ساخته شده و بخشی نیز هنوز در دست ساخت است، بنابر این مکان یابی اشتباه و ساخت این طرح روی گسل پذیرفته نیست.

از سوی دیگر بنابر تصاویر منتشر شده ساختمان های شخصی ساز در مجاورت برخی ساختمان های مسکن مهر قرار داشته اند که هیچگونه آسیبی به آنها وارد نشده اما تقریبا تمام دیوارهای ساختمان مسکن مهر فروریخته و سقف و کف واحدها نیز به شدت ترک برداشته است.

سمت چپ در تصویر بالا، مسکن مهر و سمت راست مسکن شخصی ساز در سرپل ذهاب

هدف از طرح این موضوع در این فرصت که مردم عزیز کشورمان درمنطقه غرب با آلام زلزله دست به گریبان هستند، بی شک نه نمک پاشیدن بر زخم ها بلکه نگاه واقع بینانه به این مساله است تا پیمانکاران و دست اندرکاران ساخت این واحدها فراخوانده شوند و در باره قصور و کوتاهی های احتمالی پاسخگو باشند و مهمتر از همه این که ساختمان های موجود به لحاظ استانداردهای ساخت مورد بازنگری و ارزیابی قرار گیرند تا خدای ناکرده از وقوع فاجعه در آینده جلوگیری شود.

طرح مسکن مهر بی شک با نیت خیر خواهانه مطرح و اجرا شده اما پیداست که نیت خیرخواهانه داشتن، شرط لازم ولی کافی نیست بلکه باید ساز وکارهای طراحی و اجرای چنین پروژه های عظیمی نیز با دقت و نگاه دور اندیشانه لحاظ شود.

ایران کشوری زلزله خیز است و درگذشته نه چندان دور حداقل شاهد دو زلزله ویرانگر رودبار و بم بوده ایم، بنابر این برای ساخت مجتمع های مسکونی اولین اولویت ضروری، جانمایی درست و اطمینان از دور بودن از گسل های زلزله و سپس رعایت استاندارهای لازم برای مقاوم سازی بناهاست امری که به نظر می رسد به درستی مورد توجه قرار نگرفته است.

 

نویسنده: احمد نیکنام

پربیننده ترین خبرها