جبران باسیل: وضعیت سعد الحریری مبهم است / امیدواریم در ارتباط با عربستان به قوانین بین‌المللی متوسل نشویم

جبران باسیل:  وضعیت سعد الحریری مبهم است / امیدواریم در ارتباط با عربستان به قوانین بین‌المللی متوسل نشویم
سه شنبه 23 آبان 1396 - 20:52

وزیر خارجه لبنان در کنفرانس خبری مشترک با رئیس جمهور فرانسه ابراز امیدواری کرد که بیروت مجبور نشود برای حل قضیه نخست وزیر لبنان به قوانین بین‌المللی متوسل شود.

العالم - لبنان

وزیر خارجه لبنان که به فرانسه سفر کرده است، با رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

جبران باسیل عصر سه‌شنبه در نشست خبری مشترک خود با امانوئل ماکرون گفت که «لبنان تمایل دارد به راه حل‌های برادرانه بین خود و هر کشور عربی دیگر به ویژه عربستان سعودی دست یابد».

به نوشته شبکه الجدید، وزیر خارجه لبنان ادامه داد: «ما امیدواریم که به قوانین بین‌المللی متوسل نشویم».

وی گفت که لبنان شرایط غیر طبیعی‌ را پشت سر می‌گذارد و و وضعیت سعد الحریری، نخست وزیر مستعفی لبنان نامشخص و مبهم است و باید به لبنان برگردد.

باسیل گفت که فرانسه اعلام آمادگی کرده که برای ایستادن در کنار لبنان، همه آنچه را که ضروری است، انجام دهد.

سعد الحریری، نخست وزیر مستعفی لبنان سیزدهم آبان ماه در اقدامی غیر منتظره و مشکوک از عربستان استعفای خود را اعلام کرد.

وی مدعی شد که ایران و حزب‌الله در امور کشورهای منطقه به‌ویژه لبنان دخالت می‌کنند و وی حاضر نیست در این شرایط به کار خود ادامه دهد.

با گذشت یک هفته و درج اخباری مبنی بر بازداشت و گروگان بودن سعد الحریری در عربستان و تأکید همه طیف‌ها و احزاب سیاسی لبنان بر ضرورت بازگشت وی به این کشور، نخست وزیر مستعفی لبنان مجبور شد یکشنبه این هفته با شبکه المستقبل مصاحبه کند.

به‌رغم اینکه این مصاحبه به منظور آرام کردن داخل لبنان و رد هرگونه شایعات دال بر بازداشت و حصر خانگی وی در عربستان صورت گرفت، ولی وضعیت الحریری به هنگام گفت‌وگو در پخش زنده، گمانه‌زنی‌ها مبنی بر بازداشت وی را تقویت کرده است.

میشل عون، رئیس جمهور لبنان در چندین نوبت اعلام کرد که الحریری در شرایطی مبهم و مشکوک به سر می‌برد و هر آنچه گفته و خواهد گفت، بی‌اعتبار است.

پربیننده ترین خبرها