انتشارجزئیاتی جدید از لحظه بازداشت شاهزاده های سعودی

انتشارجزئیاتی جدید از لحظه بازداشت شاهزاده های سعودی
چهارشنبه 24 آبان 1396 - 21:59

همه چیز طبق روال عادی در جریان بود تا اینکه میهمانان در هتل "ریتز کارلتون" در ریاض هشداری شنیدند مبنی بر اینکه اقامت آنها در هتل مقدور نیست.

العالم - عربستان

آن لحظه از شب معمولاً موعد انجام عملیات نظافت و پاکسازی هتل بود  که نیروهای امنیتی دهها نفر از سیاست‌مدران و تجار سعودی را بازداشت کردند. بیشتر این افراد در پایتخت و شهر ساحلی جده بودند که حدود 11 شاهزاده به اضافه وزیر و افراد ثروتمند در میان آنها دیده می شود.

بازداشت شدگان برای حضور در نشست هتل ريتز كارلتون دعوت شده بودند و برخی دیگر را در خانه هایشان بازداشت کردند. در حقیقت این هتل به زندان موقت تبدیل شده است.

یک منبع به رویترز گفت: بازداشت این افراد در تحت تدابیر شدید امنیت صورت گرفته و اجازه هیچگونه گفتگو با تماسی ندارند و به هیچکس اجازه ورود یا خروج نمی دهند. کاملا واضح است که این تدابیر از قبل در نظر گرفته شده است.

شاهزاده "متعب بن عبدالله" رئیس گارد ملی و پسر عموی بن سلمان از جمله افراد بازداشت شده است. متعب قبل از دعوت از وی برای دیدار با ولیعهد در منزلش در ریاض بود. چنین دعوتی در آن هنگام از شب برای بسیاری از مقامات ارشد غیر عادی و شبهه ناک به نظر نمی رسید.

 ولید بن طلال بن عبدالعزیز (سرمایه دار معروف)، ترکی بن عبدالله بن عبدالعزیر امیر پیشین ریاض نیز از جمله بازداشتی ها هستند.

مقامات سعودی حدود 208 نفر را در رابطه با "مبارزه با فساد" بازجویی کرده به این اتهام که آنها ثروتشان را از طریق غیرقانونی به دست آورده اند. به گفته رئیس کمیته بازجویی، دلایل کافی دراین زمینه را طی سه سال جمع آوری کرده است و ثروت این افراد حدود 100 میلیارد دلار برآورد می شود.

همچنان ملک سلمان 82 ساله در هر زمینه ای حرف آخر را می زند اما اداره امور نظامی، امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و خارجی کشور با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی است.

پیش بینی می شود بن سلمان به زودی به تخت پادشاهی تکیه زند اما مقامات دولتی آن را رد می کنند.

پادشاه عربستان شنبه گذشته دستور داد تا کمیته مبارزه با فساد به ریاست پسرش محمد بن سلمان ولیعهد این کشور تشکیل شود..

بر اساس این دستور ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، این کمیته در خصوص موضوعات مربوط به فساد اموال عمومی فعالیت خواهد کرد.

اعضای این کمیته را هیات نظارت و تحقیق، رئیس هیات ملی مبارزه با فساد، رئیس دیوان نظارت عمومی، دادستان کل و رئیس سازمان امنیت عربستان تشکیل می دهند.

مقابله با فساد و برخورد با دست اندازی به اموال عمومی از ماموریت های این کمیته اعلام شده است.

221

پربیننده ترین خبرها