ائتلاف نظامی عربستان با اسرائیل، بوی جنگ می دهد

ائتلاف نظامی عربستان با اسرائیل، بوی جنگ می دهد
جمعه 26 آبان 1396 - 08:17

اظهارات رئیس ستاد ارتش اسرائیل مبنی بر تبادل اطلاعات نظامی با عربستان به منظور مقابله با تهران در حالی است که تبادل چنین اطلاعاتی اغلب در مواقع جنگ صورت می‌گیرد.

العالم ـ عربستان سعودی

به گزارش روزنامه رای الیوم، عبدالباری عطوان سردبیر این روزنامه با اشاره به اظهارات رئیس ستاد ارتش اسرائیل مبنی بر آمادگی برای تبادل اطلاعات نظامی با عربستان به منظور مقابله با تهران نوشت: این اظهارات در حالی است که تبادل چنین اطلاعاتی اغلب در مواقع جنگ صورت می گیرد.

در این میان مسائل غیرمنتظره و شوکه کننده یکی پس از دیگری رخ می هد و جنگ بر منطقه سایه انداخته است تا جایی که پس از حصر خانگی سعد حریری نخست وزیر لبنان در ریاض و اجبار او به قرائت بیانیه استعفا از طریق شبکه تلویزیونی العربیه اکنون روزنامه ایلاف سعودی که در لندن چاپ می شود با گادی ایزنکوت ژنرال اسرائیلی و رئیس ستاد ارتش اسرائیل مصاحبه می کند و او نیز تاکید دارد که اسرائیل به منظور مقابله با تهران آماده تبادل اطلاعات نظامی با عربستان است.

ائتلاف نظامی عربستان و اسرائیل

این اظهارات که به دقت بررسی شده و زمان مناسبی برای اعلام آن در نظر گرفته شده است، آشکارا به این معنی است که ائتلاف نظامی سعودی- اسرائیلی در حال تحکیم است، زیرا تبادل اطلاعات نظامی بین ارتش ها بیشتر در زمان جنگ و درچارچوب ائتلاف علیه دشمن مشترک صورت می گیرد.

نکته قابل توجه اینکه مقابله با ایران در درجه نخست به نفع اسرائیل است زیرا تنها کشور منطقه است که به مثابه تهدید علیه ماهیت اسرائیل به شمار می آید و توانسته است زاردخانه نظامی شامل موشک هایی را در اختیار داشته باشد که از قابلیت افزایش توانمندی و قدرت برخوردار است.

از سوی دیگر تقریبا یک ماه پیش ایزنکوت رئیس ستاد ارتش اسرائیل در نشستی که به دعوت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در واشنگتن تشکیل شده بود، حضور یافت و روسای ارتش آمریکا، اردن، عربستان، امارات و مصر نیز در آن شرکت داشتند و قرار بود ژوزف عون رئیس ستاد ارتش لبنان نیز در آن شرکت کند اما به دلیل حضور ایزنکوت منصرف شد.

این اظهارات بسیار خطرناک از سوی ایزنکوت نشان می دهد جنگ آینده لبنان چنانچه شعله ور شود با مشارکت سعودی- اسرائیلی و برخی کشورهای عربی خواهد بود.

هدف ریاض از استعفای اجباری حریری 

نکته دیگر اینکه مجبور کردن سعد حریری به استعفا به منظور ایجاد خلأ قانونی در لبنان و ایجاد دسته بندی طایفه ای در این کشور صورت گرفت تا زمینه دخالت نظامی اسرائیل و عربستان را علیه حزب الله فراهم کند.

در این میان باید در نظر داشت که فرماندهی نظامی اسرائیل به دنبال سوق دادن عربستان به سمت دام سلسله جنگ هایی است که ریاض و سراسر منطقه را به ویرانی می کشد و علاوه بر هدر دادن منابع مالی موجب ایجاد بی ثباتی و چه بسا دسته بندی در این کشورها می شود.

پربیننده ترین خبرها