چرا روسیه قطعنامه آمریکا علیه سوریه را وتو کرد؟/گزارش کمیته تحقیق یک جوک بود

چرا روسیه قطعنامه آمریکا علیه سوریه را وتو کرد؟/گزارش کمیته تحقیق یک جوک بود
جمعه 26 آبان 1396 - 10:24

نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل متحد گزارش کمیته تحقیق درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه را به اعتقاد تحلیلگران یک جوک دانست و گفت: نظرات روسیه مبتنی بر کارهای کارشناسی است و استثنایی در نکوهش استفاده از این سلاح ها نداریم.

العالم ـ اروپا

 واسیلی نبنزیا شامگاه پنج شنبه به وقت محلی پس از نشست طولانی مدت شورای امنیت درباره طرح ادامه فعالیت کمیته تحقیق استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه که با مخالفت دو طرفه روسیه و آمریکا به نتیجه ای نرسید و هیچ یک از قطعنامه های پیشنهادی آن ها تصویب نشد، این مطلب را در جمع خبرنگاران مطرح کرد.
وی که در جلسه شورای امنیت از سوی نماینده آمریکا و برخی کشورهای حامی ادامه فعالیت این کمیته همچون انگلیس و فرانسه مواجه شده بود، در دفاع از تصمیم خود، اظهار کرد: این کمیته تحت نفوذ کسانی بود که اولویتشان مخالفت با روسیه است.
نبنزیا تاکید کرد: نسبت به هرکسی که از سلاح شیمیایی استفاده کرده باشد، استثنایی قایل نیستیم، خواه النصره باشد و خواه داعش یا هر کسی دیگر. نظرات روسیه مبتنی بر نظرات فنی و کارشناسی است.
وی یادآور شد: در جلسه ای با حضور وزرای صنعتی به لحاظ فنی توضیح دادیم که چرا در آن زمان امکان نداشت نیروی هوایی سوریه بتواند، آن منطقه را بمباران کند. این یک موضوع کوچکی است اما کل گزارش را زیر سئوال می برد و رد می کند.
این دهمین باری است که نماینده فدراسیون روسیه درباره ادامه فعالیت این کمیته و گزارش آن رای مخالف می دهد و به این ترتیب قطعنامه های پیشنهادی غرب که در راس آن امریکا هدایتگر آن است، با شکست مواجه می شود.
در ابتدای نشست روز پنجشنبه شورای امنیت، فدراسیون روسیه با همکاری چین و بولیوی قطعنامه ای را ارائه دادند که در رای گیری به دلیل مخالفت آمریکا، انگلیس و فرانسه به نتیجه نرسید.
پس از آن قطعنامه پیشنهادی آمریکا مطرح شد که آن هم به دلیل مخالفت روسیه و چین تصویب نشد. در ادامه این جلسه، قطعنامه روسیه با کمی اصلاح از سوی بولیوی ارائه شد که باز هم به دلیل مخالفت کشورهای غربی بی ثمر ماند.
نماینده آمریکا در این جلسه روسیه را به حمایت از استفاده از سلاح شیمیایی از سوی دولت سوریه متهم کرد.

پربیننده ترین خبرها