روزنامه صهیونیستی هآرتص نوشت:

گرایش عربستان به اسرائیل

گرایش عربستان به اسرائیل
دوشنبه 28 فروردين 1391 - 09:12

روزنامه صهيونيستي هآرتص درگزارشي با اشاره به مقاله يک ژنرال نيروهاي مسلح سعودي، از گرايش عربستان به اسرائيل و لزوم همنوايي آنها با يکديگر عليه ايران پرده برداشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، روزنامه صهونیستی هاآرتص نوشت: شاهزاده سلمان وزير دفاع عربستان هفته گذشته مهمان ليون پانتا همتاي آمريكايي خود و نيز باراك اوباما رئيس جمهوري آمريكا بود و موضوع ايران، انقلاب مردم بحرين - همسايه عربستان و پايگاه ناوگان پنجم نيروي دريايي آمريكا در خليج فارس - از جمله موضوعات مورد بحث در ديدار وزير دفاع عربستان با مسئولان آمريكايي بود.

این روزنامه صهیونیستی درباره شخصیت وزیر دفاع عربستان نوشت: وزير دفاع عربستان به عنوان سومين شخصيت خاندان حاكم سعودي به رأس هرم قدرت در عربستان نزديك مي شود ؛ چرا كه او در مقايسه با برادر ناتني اش ملك عبدالله و شاهزاده نايف ولیعهد جوانتر و از نظر جسماني سالم تر به نظر مي رسد.

هاآرتص با اشاره به درآمدهاي كلان نفتي عربستان سعودي و سرازیر شدن آنها به جیب خاندان حاكم و شاهزادگان سعودي نوشت: پنج و نيم ميليون نفر از جمعيت 27 ميليوني عربستان، تابعيت سعودي ندارند و سي درصد از جوانان اين كشور بيكارند و بيست درصد از مردم اين كشور، سواد خواندن و نوشتن ندارند.

به نوشته این روزنامه صهیونیستی، نایب ابن احمد آل سعود از ژنرالهای سعودی 10 سال پیش نوشته بود که اگر اسرائیل در مسیر سازش براساس طرح امیر عبدالله حرکت کند، عربستان نیز باید آمادگی خود را برای صلح با اسرائیل اعلام کند و از این طریق بر سایر جهان عرب تاثیر بگذارد.

به نوشته هآرتص، اين ژنرال سعودی گام ديگري رو به جلو برداشت و از شيمون پرز رئيس رژيم صهيونيستي تمجيد كرد و از اسرائيلي ها و فلسطيني ها و عرب ها خواست كه از طريق اينترنت و در زمينه هاي ورزش و امور ديگر با يكديگر آشنا شوند و ارتباط برقرار كنند زیرا چه بسا اين وضعیت بستر آینده صلح در خاورميانه است و لازم است که كه عرب ها و اسرائيلي ها از وسايل ارتباط جمعي براي همزيستي مسالمت آميز استفاده كنند.

این روزنامه صهیونیستی افزود: ژنرال نايف ابن احمد آل سعود داراي مدارك دانشگاهي از دانشگاه كمبريج و جرج تاون و كارشناس برنامه ريزي استراتژيك و عمليات ويژه و جنگ الكترونيكي است. این ژنرال هنگام تحصیل در دانشگاه امنيت ملي در واشنگتن همدوره " زئيف شنير" افسر نيروي هوايي اسرائیل بود که اكنون يك افسر ذخيره ارتش است. شنیر بعد از اتمام تحصیلات به سمت رئيس بخش يگان تجهيز در نيروي هوايي اسرائیل منصوب شد و اكنون رياست شعبه تجهیزات ويژه در سرويس هاي امنيتي را برعهده دارد.

روزنامه هآرتص نوشت: شاهزاده نايف نسبت به وضعیت اجتماعي درعربستان حساسیت از خود نشان می دهد به گونه ای که درمقاله خود در سال 2002 در فصلنامه وابسته به دانشگاه امنيت ملي بر لزوم مدرن کردن ارتش عربستان و خرید سلاح های پیشرفته تاکید کرد اما در عین حال درباره بی توجهی به معضلات اجتماعی نظیر مسكن ، آموزش و بهداشت با توجه به افزايش جمعيت این کشور هشدار داد و گفت که اگر حكام سعودي به افكار عمومي توجه نكنند، مردم به آنان بي اعتماد خواهند شد.

به نوشته روزنامه هآرتص، ژنرال نايف درمقاله اخیر خود درفصلنامه یاد شده به بررسي اعتراض هاي اجتماعي در فلسطین اشغالی پرداخت که اذهان مسئولان سعودي را به خود مشغول كرده است.

این ژنرال سعودی همچنین نوشت: نظام سعودي خود را براي مقابله با " بهار عربي " آماده كرده است و مي خواهد از اعتراض هايي كه تابستان گذشته در اسرائيل روي داد و نيز از ناآرامي هاي ماه اوت درانگليس درس عبرت بگيرد.

به گفته این ژنرال سعودی، مسئولان عربستان تحولات در فلسطین اشغالی را به عنوان آزموني براي تاثيرگذاری وسايل ارتباط جمعي در برگزاري اعتراض هاي مسالمت آمیز مي دانند؛ تحولاتی که می تواند تاثیرات چشمگیری درسياست امنيتي يا اقتصادي ايجاد كند.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص سپس از ایران به عنوان دشمن مشترک عربستان و رژیم صهیونیستی و از آمریکا به عنوان حامی مشترک دوطرف یاد کرد و افزود: گفتگوي ميان اين دو طرف (اسرائيل و عربستان) ، ممكنست در مرحله اول از طریق شخصيت هاي نظامي مانند نايف صورت گیرد كه اين گفتگو به نفع طرفين خواهد بود و به پيشرفت در روند سازش سياسي كمك مي كند.

هآرتص 15/4/2012



پربیننده ترین خبرها