بازگشت نخست وزیر؛ حریری لبنان را به کدام سو می برد؟

بازگشت نخست وزیر؛ حریری لبنان را به کدام سو می برد؟
دوشنبه 29 آبان 1396 - 14:18

پس از استعفای نامتعارف و بحث برانگیز «سعد الحریری» از نخست وزیری لبنان در ریاض، محافل سیاسی و رسانه ای لبنان به مدت دو هفته درگیر پرسش هایی درباره حاشیه های این استعفا بود. با انتقال الحریری به پاریس و بازگشت قریب الوقوع او به بیروت، پرسش ها این بار بر آینده اوضاع سیاسی لبنان متمرکز شده است.

العالم ـ گزارش 

سعد الحریری شنبه گذشته پس از دو هفته از اعلام استعفایش با پادرمیانی فرانسه از ریاض به پاریس رفت.
مقام های لبنانی عربستان را متهم به اعمال فشار علیه الحریری کردند. «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان طی این مدت از پذیرش استعفای او خودداری کرد و گفت که منتظر بازگشتش به بیروت است تا درباره دلایل استعفا با او صحبت کند.
سعد الحریری همان طور که خود وعده داده، قرار است در مراسم روز استقلال لبنان که پس فردا (چهارشنبه) برگزار می شود شرکت کند. بر اساس برخی گزارش ها او سه شنبه شب وارد بیروت می شود.
به نوشته روزنامه «الجمهوریه»، در محافل سیاسی و رسمی کشور در رابطه با اوضاع پس از بازگشت الحریری به کشور دو احتمال مطرح می شود:
عده ای این سخنان الحریری را که گفت بعد از بازگشتش اتفاقات خوبی در لبنان خواهد افتاد، به فال نیک گرفتند و معتقدند وحدت داخلی به وجود آمده در دو هفته اخیر، پس از بازگشت الحریری به کشور نیز ادامه خواهد یافت و بحران استعفا به گونه ای نیست که راه علاجی برای آن پیدا نشود.
اما در مقابل، عده دیگر نگران آن هستند که الحریری به ویژه در رابطه با حزب الله، رفتاری برخاسته از متن بیانیه استعفا که در ریاض قرائت کرد از خود نشان دهد که در صورت چنین اتفاقی می توان گفت که آینده روشنی در انتظار لبنان نیست و بحران استعفا منجر به بحران بزرگتری خواهد شد.
روزنامه «النهار» پیش بینی کرد که از پنجشنبه این هفته یعنی درست یک روز بعد از عید استقلال، لبنان شاهد دور جدیدی از بحران سیاسی باشد.
النهار در همین رابطه به سخنان «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان اشاره کرد که در مصاحبه با یک روزنامه اسپانیایی گفته بود: ما از همان ابتدا سعد الحریری را تایید کردیم اما امروز چالش های جدیدی به وجود آمده و به نظر می رسد وی قادر به ادامه نخست وزیری به گونه ای که خود می خواهد نیست.
این روزنامه به نقل از برخی منابع وابسته به حزب نیروهای لبنان نوشت: مصالحه جدیدی که الحریری مطرح خواهد کرد دو نکته اصلی دارد: اجرای سیاست بی طرفی به صورت واقعی نه شعاری که این مهم با خروج حزب الله از بحران های منطقه ای تحقق می یاید. نکته دوم عبارت است از طرح نقشه راهی برای انتقال تدریجی سلاح حزب الله به ارتش.
روزنامه «البناء» سخن از «مصالحه سیاسی جدید» بعد از بازگشت سعد الحریری به لبنان را چیزی در حد پاره ای تزئینات در مصالحه کنونی دانست و نوشت: موازنه قدرت در داخل لبنان و در منطقه اجازه نمی دهد شروط مصالحه ای که میشل عون را به ریاست جمهوری رساند و منجر به نخست وزیری سعد الحریری شد ضربه بخورد.
البناء «حفظ امنیت و ثبات لبنان» و «عدم حمله به سلاح مقاومت» را از شرط های اصلی این مصالحه خواند و تاکید کرد: تلاش عربستان برای تغییر توازن داخلی لبنان، بر عربستان و امتیازهای سعودی در داخل لبنان و نیز بر روابط بین دو کشور تاثیر منفی خواهد گذاشت و باعث می شود سعودی ها در کنار شکست های یمن و سوریه و عراق، لبنان را هم از دست بدهند.
اما روزنامه «الاخبار» در سرمقاله امروز خود به قلم «ابراهیم الامین» نوشت: تا دیروز همه طیف ها و گروه ها در لبنان علیه ربوده شدن الحریری و مجبور ساختن وی به کنار گذاشتن مصالحه داخلی موضع گرفتند. این ابراز همبستگی در این سطح با توجه به دو دستگی های موجود در لبنان کاملا بی سابقه بود و هیچ کسی به جز حزب نیروهای لبنان و برخی جدا شدگان از حزب المستقبل از که هواداران تابلودار سعودی ها در لبنان هستند از این همبستگی کناره نگرفتند.
الاخبار افزود: اطلاعاتی درز کرده که نشان می دهد الحریری می خواهد کمک های عون و حزب الله به وی ادامه پیدا کند و مایل است این دو، راهی برای برون رفت از معضل کنونی پیش پای او بگذارند که هم او را از مجازات سعودی ها در امان نگه دارد و هم امکان بازگشت از استعفا را برای او فراهم کند.
به گزارش ایرنا به نوشته الاخبار، لبنان که در قبال بحران الحریری، رفتاری از روی حکمت و اخلاق و انسانیت در پیش گرفت، همین رفتار را در قبال بحران سعودی تکرار نخواهد کرد. این مساله ممکن است سعودی ها را وادار کند تا برگه های باقیمانده در دست خود را رو کنند و درصدد ضربه زدن به ثبات داخلی و سیاسی و اقتصادی و امنیتی لبنان برآیند اما همه حتی متحدان عربستان نیز فهمیده اند که مردم لبنان حاضر نیستند به خاطر مزاج شاهزاده ای دیوانه، زمینه ساز تخریب و ویرانی کشورشان شوند.

پربیننده ترین خبرها