حکم قاضی فدرال علیه فرمان مهاجرتی ترامپ

حکم قاضی فدرال علیه فرمان مهاجرتی ترامپ
سه شنبه 30 آبان 1396 - 12:31

قاضی یک دادگاه فدرال در کالیفرنیای آمریکا اقدام به مسدود کردن دستور اجرایی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور در قطع بودجه فدرال به اصطلاح شهرهای "پناهگاه" که قرار بوده از فرمان مهاجرتی ترامپ استثناء باشند، کرد.

العالم - آمریکا

ویلیام اوریک، قاضی فدرال آمریکا در سانفرانسیسکو پیش از این در ماه آوریل نیز این فرمان دولت ترامپ را به طور موقت مسدود کرده بود اما روز دوشنبه با یک دستور منع دائمی، به شکایت مطرح شده از جانب دو منطقه "سانفرانسیسکو" و "سانتا کلارا کاونتی" پاسخ داد.

آنها در این شکایت عنوان کرده بودند که این فرمان ترامپ برخلاف قانون اساسی است.

این قاضی نوشت: این دو منطقه عنوان کردند که این فرمان اجرایی سبب آسیب‌های اساسی به آنها به موجب نقض دکترین تفکیک قوا و محروم کردن آنها از حقوقشان طبق اصلاحیه‌های پنجم و دهم خواهد شد.

ترامپ در ماه ژانویه کمی بعد از آغاز ریاست جمهوری‌اش این فرمان اجرایی را صادر کرد تا بودجه مناطقی که از پایبندی به یک قانون مربوط به الزام دولت‌های محلی برای اشتراک اطلاعات با مقام‌های مهاجرتی خودداری کرده‌اند قطع کنند.

وزارت دادگستری دولت ترامپ در راستای این سیاست به دنبال مجازات شهرها و دیگر حوزه‌های بوده که به جنبش فزاینده "پناهگاه" به هدف محافظت از مهاجران غیرقانونی در مقابل طرح تشدید استرداد آنها می‌پیوندد.

مقام‌های وزارت دادگستری آمریکا هنوز به این تحول جدید واکنش نشان نداده‌اند.

ده‌ها دولت محلی و شهر از جمله در نیویورک، لس‌آنجلس و شیکاگو به این جنبش در حال گسترش پناهگاه پیوسته‌اند.

حامیان این جنبش می‌گویند، در صورت همکاری پلیس در بازداشت مهاجران به هدف اخراج آنها اعتماد جوامع محلی به پلیس شدیدا خدشه‌دار خواهد شد.

دولت ترامپ گفته که اقدام مقامات محلی در خودداری از تحویل مهاجران غیرقانونی بزهکار و دستگیر شده به منظور استرداد امنیت ملی را به خطر می‌اندازد.

مخالفان ترامپ هم می‌گویند بین مهاجرت و جرائم خشونت آمیز هیچ ارتباطی وجود ندارد.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها