نان از فردا گران می شود

نان از فردا گران می شود
سه شنبه 30 آبان 1396 - 14:17

دبیر ستاد تنظیم بازار اعلام کرد: قیمت نان طبق برنامه اعلامی از ابتدای آذرماه افزایش می یابد.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

«محسن بهرامی ارض‌اقدس» روز سه شنبه در حاشیه نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در جمع خبرنگاران درباره افزایش قیمت نان که قرار بود از یک آذرماه انجام شود اما به صورت موردی توسط مجلس شورای اسلامی مورد نقد قرار گرفته بود، گفت: افزایش قیمت نان از ابتدای آذرماه امسال طبق برنامه انجام می‌شود.
دبیر ستاد تنظیم بازار ادامه داد: در این شرایط قیمت آرد برای نانوایی‌های سنتی همان 660 تومان سابق و برای نانوایی‌های صنعتی 900 تومان است و افزایش قیمت نان تاثیری در قیمت آرد نخواهد داشت.
بهرامی ارض‌اقدس گفت: یکسان سازی نرخ آرد در مرحله بعد با تصویب طرح جامع آرد و نان اجرا می‌شود که اکنون در دست بررسی است و نیاز به تصویب دولت دارد.
این مقام مسئول ادامه داد: هر اصلاح اقتصادی هزینه و فایده‌هایی برای کشور دارد اما باید در نظر بگیریم که این تصمیم در مقایسه با هزینه‌ها فایده بیشتری داشته باشد؛ با توجه به اهمیت موضوع گندم، آرد و نان سالانه دولت رقم بالای یارانه این بخش می‌پردازد اما بازیافت این یارانه مابه‌ازای خوبی ندارد.
وی توضیح داد: گندمکاران مختلف کشور در مراحل کاشت، داشت و برداشت، آسیابان‌ها، نانوایی‌ها از این موضوع ناراضی‌اند به طوری که خبازان نرخ نان و دستمزدها را مناسب نمی‌دانند و از طرفی مصرف کنندگان نیز با وجود آنکه برای رفاه حال آنها 15 هزار میلیارد تومان هزینه می‌شود، ناراضی هستند.
دبیر ستاد تنظیم بازار با اشاره به نقش نان در سبد خانوار در مقایسه با برخی کالاهای دیگر کمتر است، گفت: 2.3 درصد از هزینه سبد خانوار در کشور نان است در حالی که سهم گوشت در سبد خانوار 23 درصد است.
وی افزود: با در نظر گرفتن سهم این 2 محصول در سبد خانوار می‌توان در نظر گرفت که افزایش یک درصدی هر یک چقدر در نهایت منجر به افزایش هزینه‌ها در سبد خانوار کشور می‌شود؛ البته باید توجه داشت که سهم نان در سبد خانوار در میان قشرهای مختلف کشورمان متفاوت است.
بهرامی ادامه داد: دولت می‌تواند با برنامه اصلاح یارانه‌های نقدی اقدام به تقویت پرداخت در دهک‌های پایین جامعه کند که مشکلات عدیده‌ای در تامین غذا دارند کاری که دولت سابق با افزایش قیمت نان انجام و به مصرف‌کننده یارانه مستقیم داد اما می‌توان این روش را به صورت عقلانی اصلاح و کامل کرد.
دبیر ستاد تنظیم بازار تاکید کرد: از محل آزادسازی می‌توان پرداخت‌های جبرانی به قشر مورد نظر داشت.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ادامه داد: اکنون نیز برخی افراد قیمت نان را به نرخهایی بالا خریداری می‌کنند به طوری که نرخ مصوب نان سنگک 820 تومان است اما با افزوده شدن خشخاش کمتر از 1500 تومان خریداری نمی‌شود و قیمت نان بربری با وجود آنکه 550 تومان است در شهری مانند تهران کمتر از 1000 تومان به فروش نمی‌رسد.
وی افزود: با این تصمیمات باید به گونه‌ای نرخ نان را واقعی‌سازی کنیم تا نانواهایی که صبح تا شب کم‌فروشی می‌کنند، این احساس را نداشته باشند که گرانفروش هستند.
بهرامی گفت: شورای آرد و نان و استانداران در سراسر کشور قیمت نان را تعیین می‌کنند که در تهران اصناف با همراهی اتحادیه‌ها این مسئولیت را برعهده دارند.
دبیر ستاد تنظیم بازار درباره قیمت مصوب نان در تهران که قرار است که از فردا اعمال شود نیز گفت: نرخ جدید نان را هنوز نمی‌دانم اما قیمت‌های فعلی مربوط به سه سال قبل است.
وی یادآور شد: قیمت نان باید حداکثر 15 درصد افزایش یابد.
دبیر ستاد تنظیم بازار درباره اعلام نرخ های جدید به ستاد تنظیم بازار، گفت: چون تعیین قیمت نان به بخش های یاد شده سپرده شده است، خودشان به این جمع‌بندی می‌رسند و قیمت‌ها را با شرایط موجود خود تعیین می‌کنند.
به گزارش ایرنا، بهرامی همچنین درباره اولویت آزادسازی قیمت کالاها برای آزادسازی قیمت، افزود: آزادسازی یکی از آرزوهای نظام اقتصادی کشور بوده است تا شرایط اقتصادی کشور رقابتی شود.
وی یادآور شد: همانطور که موضوع نان برای مردم مهم است، آزادسازی همه اقلام مورد هدف دولت نیست هرچند که کالاهای زیادی در کشور ما وجود دارد که نرخی آزاد دارد و کسی در تعیین قیمت آن دخالتی ندارد.
علی فاضلی هفته گذشته از موافقت ستاد تنظیم بازار با افزایش 15 درصدی قیمت نان خبر داد و اعلام کرد که این افزایش تنها مربوط به نان های سنتی است و شامل نان های حجیم و فانتزی نمی شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها