کمالوندی: تا زمانی که تمام طرف ها به برجام متعهد هستند به آن پایبند خواهیم ماند

کمالوندی: تا زمانی که تمام طرف ها به برجام متعهد هستند به آن پایبند خواهیم ماند
سه شنبه 30 آبان 1396 - 15:10

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: اگر همه طرف ها به برجام وفادار و متعهد بمانند، چشم انداز همکاری امید بخش خواهد بود. با این همه، کار سخت و زحمت زیادی برای حفاظت از این توافق و پیشبرد همکاری در راستای طراحی شده لازم است.

العالم - ایران / سیاسی

بهروز کمالوندی روز سه شنبه در دومین سمینار عالی‌رتبه همکاری‌های هسته‌ای، پیشرفت‌ها و چشم‌اندازها که در اصفهان برگزار شد ، افزود: ما انتظار داریم که، طی تأملات و مشورت‌های دو روز پیش ِ رو، همکاران ما بر موضوعات مهم و مورد علاقه طرفین تمرکز داشته باشند. 

وی ادامه داد: علاوه بر همکاری های مان با اتحادیه اروپا، ما همکاری های دوجانبه و بین المللی خود با شرکای متفاوت را در طیف گسترده ای از موضوعات آغاز نموده ایم مانند تأمین تجهیزات و حمایت فنی از نخستین واحد نیروگاه هسته ای بوشهر، ساخت دو واحد تازه و مدرن در سایت بوشهر، و نیز تولید ایزوتوپ های پایدار در تاسیسات فُردو در همکاری با دوستان مان در فدراسیون روسیه، طراحی مجدد رآکتور پژوهشی خُنداب و رآکتورهای دیگری در اندازه های متفاوت در همکاری نزدیک با جمهوری خلق چین، و همچنین در (شکافت) فیسیون، (گداخت) فوزیون، ایمنی و امنیت هسته ای، پادمان ها ، مدیریت پسماندها، ظرفیت سازی و تعمیر و نگهداری با کشورهای متفاوت اروپایی و آسیایی.

معاون امور بین‌المللی، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی اظهارداشت: بدون اشاره به جزییات فراتر این همکاری، که به طور عمده اخیرا آغاز شده است، علاقه مندم تکرار کنم که نخستین و مهم ترین اولویت هر یک از طرفین باید بر ماندگاری برجام تمرکز داشته باشد. 

کمالوندی گفت: ایده برگزاری این سمینار مهم زمانی پیشنهاد شد که نخستین سمینار در زمینه همکاری‌های بین‌المللی هسته‌ای ماه مارس سال جاری با موفقیت در بروکسل به پایان رسید. طی سمینار یاد شده، ایده انتظارات و مسوولیت‌های طرفین به منظور تحکیم همکاری‌های جاری و در حال توسعه بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا مطرح شد. 

وی افزود: آنگاه، پیشنهاد برگزاری دومین سمینار عالی‌رتبه، برای بحث درباره پیگیری دستاوردهای قابل انتظار، به میان آمده و از سوی طرفین مورد استقبال قرار گرفت. 

معاون سازمان انرژی اتمی خاطر نشان کرد: سمینار جاری از این رو برگزار می‌گردد تا پیشرفت و چشم‌انداز همکاری برای اجرای بخشی بس مهم از برجام، یعنی پیوست 3 را در زمینه همکاری بین‌المللی هسته‌ای را مرور کند. با این‌همه، موضوع مهم آن است که همواره چشمی بر تازه‌ترین تحولات در صحنه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی داشته ‌باشیم؛ چرا که برجام نتیجه یک راهکار مذاکره شده بین‌المللی برای بحران‌ابداعی حول مسأله هسته‌ای ایران است.

کمالوندی گفت: یک برجام موفق و قابل دوام از فرآیندی عبور می‌کند نیازمند تعهد قابل توجه از سوی تمام طرفین، بدون هیچ استثنایی است. با توجه به اهمیت حیاتی، اولویت و شأن این موضوع، در دست داشتن تصویری روشن از ایران و جهان ِ پس از برجام ما را قادر می‌سازد که چشم‌انداز همکاری‌های عمیق‌تر میان خود را به گونه‌ای واقع‌گرایانه درک کنیم. 

وی افزود: تا به ‌حال، اتحادیه اروپا تعهدی مقدماتی اما جدی در استقرار چهارچوبی معنادار برای پیش‌قدمی در یک همکاری موفق برای ایفای نقش، و اجرای این تعهدات در هم‌سویی با پیوست 3 برجام از خود نشان داده‌است. برای تأکید بر گام‌های مقتضی و عمده برداشته‌شده، علاقه مندم سپاس و قدردانی برای ایجاد دو کارگروه در زمینه‌های ایمنی و پژوهش و توسعه را اعلام نمایم. 

معاون سازمان انرژی اتمی ادامه داد: در زمینه ایمنی، همکاری بسیار معناداری میان ما آغاز شده‌است تا از مقام نظارتی هسته‌ای ایران پشتیبانی گردد و به اندازه‌گیری‌های مهم ایمنی در تأسیسات هسته‌ای کمک شود، که ایران همواره آنها را جدی تلقی کرده‌است. رویه‌های فنی هنوز بین طرفین در حال استمرار هستند تا جزییات پروژه‌ها و زمینه های همکاری ها تعریف شوند. در اینجا، فعالیت های شمار بزرگی از افرادی متعهد از اتحادیه اروپا و ایران را که به طور جدی در این زمینه کار می کنند ارج می نهم و از آنها قدردانی می کنم. 

کمالوندی گفت: یک حوزه دیگر همکاری های فیمابین که ایجاد شده و به رسمیت شناخته شده مبتنی بر بخش پژوهش و توسعه کاربردهای صلح‌آمیز انرژی هسته ای است. اتحادیه اروپا از نقش‌آفرینان پیشرو در این حوزه به شمار می آید که در حال حاضر از دستاوردهای بسیار عالی متخصصان و دانشمندان بسیار مجرب و تأسیسات و تسهیلات پیشرفته خود بهره می برد. 

وی افزود: به دومین کارگروه تکلیف شده است که همکاری های بین ایران و اتحادیه اروپا را در زمینه پژوهش و توسعه هسته ای به پیش ببرد. حوزه های پیش بینی شده در این همکاری ها شامل تعامل دانشمندان ایرانی در برنامه اِرو-اتم، درگیرکردن تدریجی آنها در زمینه هایی مانند پژوهش و توسعه در شکافت (فیسیون) هسته ای، فوزیون (گداخت هسته ای)، کاربردهای پزشکی، ایمنی و امنیتی، و پادمان ها با استفاده از اقدامات متفاوت می شوند. 

کمالوندی خاطر نشان کرد: خوشوقتم که از طریق دانشمندان و همکارانم از تازه‌ترین دیدارهای موفقیت‌آمیز انجام شده‌شان به شماری از تأسیسات هسته ای و نیز برگزاری کارگاه آموزشی، سمینار و تبادل آرای علمی با همتایان شان در اتحادیه اروپا با خبر شده ام. این نمونه ای حقیقی است از همکاری تدریجی و صمیمانه که بین ما شکل گرفته، و جای بسی قدردانی دارد. 

وی گفت: همان طور که در آغاز اظهاراتم اشاره کردم، این همکاری ارزشمند از طریق پیاده سازی تعاملی در حال تحقق یافتن است که به دشواری به دست آمده است؛ تعاملی که تنها به ایران یا کشور ویژه ای تعلق نداشته، و در واقع متعلق به جامعه جهانی و به ویژه شرکت کنندگان در برجام است. ضروری است که از طریق کوشش های جمعی و فردی حفظ شود. 

معاون سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: ما، تا زمانی که تمام طرف ها خود را به متن و روح برجام متعهد بدانند، به آن پایبند خواهیم ماند؛ همانگونه که تا به حال هم به آن متعهد مانده ایم، و به کرّات از سوی تنها هیأت و پیکر مرتبط به موضوع، یعنی آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید و اذعان شده است. 

کمالوندی افزود:دولت جدید آمریکا به چالش با جامعه بین الملل برخاسته و آشکارا سیاست های یک جانبه انکار در زمینه مسوولیت ها و تعهدات خود را در پیش گرفته است. در نتیجه امتناع از سر نهادن به قوانین بین المللی، از جمله اصل مسوولیت بین المللی دولت ها، در حال پدیدآوردن سرنوشتی شوم است که بعدها به شرایطی آشفته و نابه‌سامان می انجامد که دست‌آخر بحران فعلی جهان را بدتر می کند. لازم است به این مساله هر چه زودتر رسیدگی شود و به فوریت به آن پایان داده شود. 

وی ادامه داد: برای درک واضح تر آنچه جمهوری اسلامی ایران در منطقه و فراتر از آن انجام می دهد، لازم است به نقش ثبات بخش این کشور توجه داشت در مقابله با تروریسم، و حمایت از مدارا و تدبیر در تمام منطقه و نیز در پهنه بین المللی انجام می دهد. 

معاون سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: با چشم پوشی از نقش سازنده ایران در از میان بردن تهدیدهای متفاوت منطقه ای و جهانی، مانند تهدیدات دهشتبار و متعصبانه داعش، و در عوض، ایجاد شرایط مؤید ایران‌هراسی از راه تهدیدات اختراعی، این کشورها و رژیم ها تنها هیزم به آتش عدم ثبات می نهند، و چشم انداز را هر چه بیشتر ناامید کننده و دلسرد کننده ترسیم می نمایند. 

کمالوندی گفت: افکار عمومی ایران و منطقه به اندازه کافی و به طور جدی از فقدان اعتماد رنج برده اند. از همین رو، هر گونه صدمه ای به توافق هسته ای از سوی ملت ما و دیگران به عنوان نمونه ای از تصمیمات تقابلی از سوی قدرت های بزرگ بر علیه آنان تفسیر و تلقی خواهد شد. اگر حقیقتاً هر گونه صدمه ای به برجام وارد آید، دیر یا زود حجم انبوه محاسبات راهبردی جاری در منطقه را اشغال خواهد نمود؛ بدون توجه به هر گونه ائتلاف موجود که ممکن است بین دول حاکم در منطقه شکا گرفته باشد. 

وی افزود: در خاتمه، بار دیگر اراده خود برای پیشرفت تدریجی در همکاری های بین المللی با اتحادیه اروپا،بر اساس نمای کلی پیش بینی شده در برجام و پیوست 3 آن ابراز می داریم. اگر همه طرف ها به برجام وفادار و متعهد بمانند، چشم انداز همکاری امید بخش خواهد بود. با این همه، کار سخت و زحمت زیادی برای حفاظت از این توافق و پیشبرد همکاری در راستای طراحی شده لازم است. 

معاون سازمان انرزی اتمی گفت: لازم است قدردانی خود را ذکر و ابراز نمایم برای کوشش های ارزشمند و عالی سرکار علیه خانم موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی، و معاون محترم شان سرکار علیه خانم هلگا ماریا اشمید، و نیز جناب آقای استیون کلمنت و تمام همکاران شان، برای برگزاری فوق العاده سمینار نخست و نیز نقش عالی شان که نسبت به تحقق رویداد مهم امروز ما ایفا نموده اند. 

پربیننده ترین خبرها