قصاب بالکان به حبس ابد محکوم شد

قصاب بالکان به حبس ابد محکوم شد
چهارشنبه 1 آذر 1396 - 15:52

دادگاه بین المللی جنایات جنگی در مورد یوگسلاوی سابق، امروز (چهارشنبه) برای راتکو ملادیچ فرمانده سابق ارتش صرب بوسنی مشهور به قصاب بالکان، حکم حبس ابد صادر کرد.

العالم ـ اروپا

به گزارش تلویزیون صربستان، این دادگاه که در لاهه هلند مستقر است، قبلا ملادیچ 74 ساله را به 11 مورد جرایم از جمله نسل کشی، شرکت داشتن در جنایات بر علیه بشریت، محاصره سارایوو و تخلف از قوانین جنگی در سالهای 1992 تا 1995 میلادی متهم کرده بود.
وی همچنین به گروگان گرفتن 200 صلح بان سازمان ملل، صدور فرمان پاکسازی نژادی در شهرهای بوسنی و هرزگوین و بیرون راندن کروات ها، مسلمانان و سایر شهروندان غیر صرب این جمهوری یوگسلاوی سابق متهم شده است.
تحت فرماندهی ملادیچ بیش از هفت هزار اسیر مسلمان در منطقه سربرنیتسا در بوسنی و هرزگوین کشته شدند که این رویداد به عنوان بزرگترین جنایات جنگی پس از جنگ جهانی دوم در اروپا به شمار آمد و دادگاه کیفری بین المللی در لاهه آن را نسل کشی می داند.
ملادیچ پس از 16 سال که از دست قانون فراری بود در خانه یکی از وابستگانش درمنطقه ای کوچک در 80 کیلومتری شمال بلگراد از سوی ماموران امنیتی و اطلاعاتی صربستان در ماه می 2011 ( خرداد ماه 1390) دستگیر شد.
ملادیچ و «اسلوبودان میلوشویچ» رئیس جمهوری سابق یوگسلاوی جزو سران ارشدی هستند که در لاهه محاکمه شده اند. میلوشویچ پیش از آنکه حکمش صادر شود، در مارس 2006 به دلیل حمله قلبی در سلولش در لاهه مرد.
دادستان های دادگاه بین المللی جنایات جنگی در شهر لاهه هلند طی نشست های دادگاه گفته بودند که ملادیچ نقشی محوری در اقدام بی رحمانه برای پاکسازی نژادی و ایجاد صربستان بزرگ داشت. جنگ خونین بوسنی از سال 1992 تا 1995 جریان داشت و جان صد هزار نفر را گرفت و باعث آوارگی 2.2 میلیون نفر شد.
دادگاه لاهه ملادیچ را در 10 مورد از 11 مورد مجرم دانست.
وی بنا به حکم صادر شده دادگاه لاهه به نسل کشی در 6 منطقه بوسنی و هرزگوین مجرم شناخته شده است
به گزارش ایرنا، گفته شده است که دیوان بین‌المللی کیفری یوگسلاوی سابق در شهر لاهه در هلند در 31 دسامبر سال جاری میلادی پس از دو دهه به کار خود پایان خواهد داد.
دولت هلند در سال 2002 با اعتراف به ناکامی نیروهای این کشور برای جلوگیری از کشتار سربرنیتسا استعفا داد. هلند تاکید دارد که صرب های بوسنی و نه نیروهای هلندی، مسئول آن کشتار هستند.
نظامیان هلند در آن زمان در چارچوب نیروهای صلحبان بین المللی نقش حفظ صلح را بر عهده داشتند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها