پوتین: بدون ایران و ترکیه درگیری‌ها در سوریه متوقف نمی‌شد

پوتین: بدون ایران و ترکیه درگیری‌ها در سوریه متوقف نمی‌شد
چهارشنبه 1 آذر 1396 - 18:47

رئیس جمهور روسیه در نشست سه جانبه سوچی گفت: بدون نقش ایران و ترکیه جنگ در سوریه متوقف نمی شد.

العالم ـ اروپا

ولادیمیر پوتین گفت: مردم سوریه باید آینده خود را مشخص کنند و این روند از جمله از طرف دولت سوریه به دادن امتیازهایی نیاز دارد. حل و فصل مسالمت آمیز در سوریه نیازمند مصالحه و امتیازهایی از سوی همه طرف های دخیل ازجمله دولت سوریه خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد، اطمینان دارد که این گفتگو در سوچی بسیار مفید خواهد بود و توافقات به تقویت یکپارچگی سوریه کمک خواهد کرد.

رئیس جمهور روسیه افزود: نشست سه جانبه میان روسیه ، ایران و ترکیه با هدف تقویت و گسترش متغیرات مثبت در سوریه برگزار می شود. 

ولادیمیر پوتین گفت: عملیات نظامی گسترده علیه تروریستها در سوریه رو به پایان است.

وی افزود: باید جنبه رسمی راه حل سیاسی در سوریه را در چارچوب روند ژنو تقویت کرد. 

پوتین گفت: توانستیم از تجزیه سوریه جلوگیری کنیم و فرصتی واقعی برای پایان دادن به این جنگ که از چند سال پیش ادامه دارد به وجود آمد.

پوتین خاطرنشان کرد، جنبه انسانی و کمک ها برای مردم سوریه و پاکسازی مناطق از وجود مین ها و کمک به آوارگان برای بازگشت، مسائل مهمی است که به حل و فصل در سوریه نیاز دارد. حل و فصل سیاسی در سوریه باید در چارچوب روند ژنو انجام شود.

اردوغان:‌ نشست تاریخی برای حل بحران سوریه

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در نشست سه جانبه سوچی گفت: این نشستی تاریخی برای گفتگو درباره مسئله سوریه است.

رئیس جمهور ترکیه افزود: روسیه ، ایران و ترکیه برای ایجاد راه حل ریشه ای برای بحران سوریه تلاش می کنند. امیدواریم در سوچی تصمیمات سرنوشت سازی درباره سوریه اتخاذ کنیم.

اردوغان افزود: این دیدار سه جانبه برای توقف کشتار در سوریه مهم است. وی افزود که مذاکرات آستانه به نفع کل منطقه خاورمیانه بود.

وزیران امور خارجه و روسای ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه نیز در نشست سه جانبه روسای جمهوری سه کشور حضور داشتند. در این نشست وزیران امور خارجه و روسای ستاد کل نیروهای مسلح سه کشور نتایج مذاکرات و گفتگوهای چند روز اخیر خود را ارائه کردند.

پربیننده ترین خبرها