بورس پس‌ از چهار سال رکوردشکنی کرد

بورس پس‌ از چهار سال رکوردشکنی کرد
پنج‌شنبه 2 آذر 1396 - 08:01

شاخص کل بورس برای نخستین بار در 4 سال گذشته به یک قدمی کانال 90 هزار واحد رسید. روزگذشته این شاخص به پشتوانه فولادی‌ها و معدنی‌ها از 89 هزار واحد عبور کرد. اکنون انتظار می‌رود با تقویت حجم و ارزش معاملات سقف تاریخی این نماگر نیز با عبور از محدوده ۸۹ هزار و ۵۰۰ واحد شکسته شود.

العالم - ایران / اقتصادی

آخرین رکورد دماسنج بورس اوراق بهادار تهران مربوط به سال 1392 است که شاخص کل بورس کانال 89 هزار واحد را تجربه کرد. اغلب کارشناسان بازار سرمایه عقیده دارند که این دفعه شاخص بورس ارتفاع ۹۰ هزار واحد را نیز فتح خواهد کرد.

در این زمینه منصور کریمی، کارشناس بازار سرمایه با پیش‌بینی اینکه شاخص بورس در هفته‌های پیش رو ارتفاع ۹۰ هزار واحد را نیز فتح خواهد کرد، گفت: افزایش قیمت جهانی نفت، رشد دلار و فروکش کردن اظهارات خصمانه رئیس جمهوری امریکا در قبال برجام از جمله دلایل رشد شاخص هستند.

گروه دیگر معتقد هستند که با توجه به افزایش ورود خریداران، شاخص بورس از قدرت کافی برای وارد شدن به کانال 90 هزار واحدی و بالاتر برخوردار است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخش عمده رشد شاخص در معاملات روز گذشته، ناشی از رشد قیمت فلزات و مواد معدنی در بازارهای جهانی و تأثیر مثبت آن بر بازار بورس ایران بود. رشد قیمت فلزات و مواد معدنی در بازارهای جهانی، موجب افزایش قیمت سهام شرکت‌های مرتبط در بازار سرمایه ایران شده، به طوری که گروه فلزات اساسی را در صدر علاقه مندی‌های سهامداران قرار داده است. بر این اساس، گروه فلزات اساسی در معاملات روز گذشته صدرنشین بورس شد. در این گروه 200 میلیون سهم به ارزش 461 میلیارد ریال داد و ستد شد.

گروه کانی‌های فلزی به ارزش 394 میلیارد ریال و فرآورده‌های نفتی به ارزش 225 میلیارد ریال جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص داد. در رده چهارم، گروه شیمیایی با معاملاتی به ارزش 175 میلیارد ریال جای گرفت. گروه خودرو با معاملاتی به ارزش 119 میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.

نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، کگل (صنعت و معدنی گل گهر)، فملی (ملی صنایع مس)، فخوز(فولاد خوزستان) در معاملات روز گذشته بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص را داشتند. در مقابل شبندر (پالایش نفت بندرعباس) و شتران (پالایش نفت تهران) دارای بیشترین تأثیر منفی بودند. در معاملات روز گذشته یک میلیارد و 93 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 2 هزار و 822 میلیارد ریال در 65 هزار و 308 نوبت خرید و فروش شد. بررسی شاخص‌های اصلی بازار سرمایه نشان می‌دهد شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت‌های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می‌گذارد،

180 واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت‌های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می‌شود، 27 واحد افزایش یافت. شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس است، 21 واحد و شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد،776 واحد بالا کشید. شاخص بازار اول به شرکت‌هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، 584 واحد اما شاخص بازار دوم بورس 231 واحد رشد کرد.

ادامه رشد فرابورس

شاخص فرابورس نیز روز گذشته چهار پله دیگر بالا رفت و در جایگاه 1017 واحدی تثبیت شد. در معاملات روز گذشته بیش از 265 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش 2 هزار و 7707 میلیارد ریال خرید و فروش شد. نمادهای پتروشیمی زاگرس (پتروشیمی زاگرس) و مارون (پتروشیمی مارون) با رشد خود بیشترین نقش را در رشد آیفکس بازی کردند، میدکو (هلدینگ صناع مد و شپاس (نفت پاسارگد) نیز دارای بیشترین تأثیر منفی بودند.

روزنامه ایران

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها