العالم ـ ایران ـ اقتصادی
صنعت حملونقل هوایی کشورمان سالهاست با دو گرفتاری دست و پنجه نرم میکند؛ یکی تحریمهایی است که طی سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی تداوم داشته و دیگری نیز ایرلاینهای داخلی. شرکتهای هواپیمایی داخلی در سی و چند سال اخیر بهدلیل نبود فضای رقابتی و انحصاری که در بخش حملونقل هوایی وجود داشته کمتر به موضوع ارتقای خدمات پروازی و رعایت حقوق مسافران توجه داشتهاند.
پیش از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما نیز دستورالعمل رعایت حقوق مسافران توسط وزارت راه و شهرسازی (سازمان هواپیمایی کشوری) برای اجرا به ایرلاینها ابلاغ شد، اما در عمل همان داستان پیش از 9 آذرماه 94 تا امروز تکرار شد، نه خبری از ارتقای خدماترسانی و کاهش تأخیرات پروازی است و نه اینکه شرکتهای هواپیمایی بدهیهای چندساله خود را به شرکت پخش (بابت دریافت سوخت) و شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران تسویه کردهاند.
گرچه در سالهای نهچندان دور برخی طلبکاران از حربه اعلام اسامی بدهکاران و عدم تحویل سوخت برای سربهراه کردن ایرلاینها استفاده کردند، اما در نهایت طلبکاران بهخاطر اینکه مردم دچار مشکلی نشوند از موضع خود کوتاه میآمدند.
به گزارش تسنیم، رقم جدید طلب شرکت پخش و شرکت فرودگاهها از شرکتهای هواپیمایی مشخص نیست، اما مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری ایران چهارشنبه گذشته از راهکاری رونمایی کرد که مشکل بدهکاران همیشهطلبکار را برطرف میکند.
رحمتالله مهآبادی دراینباره از صدور مجوز قانونی برای برداشت از حساب ایرلاینهای بدهکار به شرکت فرودگاهها خبر داد و گفت: ایرلاینهای داخلی بهدلیل مسیرهای تکلیفی و سفر به مناطق محروم از دولت طلبکار هستند. ما با وجود طلبی که داریم با شرکتهای هواپیمایی بدهکار تعامل داریم. برای یکی از ایرلاینها که نمیخواهم اسم آن را بگویم تمام بدهی تهاتر و صفر شد اما این ایرلاین کماکان بدرفتاری میکند.
وی با اشاره به اینکه این موارد به شورایعالی هواپیمایی اعلام شده از برخورد با ایرلاینهایی خبر داد که انضباط مالی را رعایت نمیکنند.
مهآبادی با اعلام اینکه خدمترسانی به ایرلاینهای بدهکار محدود میشود، افزود: وضعیت وصول مطالبات نسبت به قبل بهتر شده و میزان طلب بهنسبت خیلی خوبی کاهش یافته است.
وی همچنین با ابراز اینکه "بهزودی مجوز برداشت از حساب بدهکاران را به دست میآوریم"، افزود: بر اساس مجوز قانون دائمی شدن برخی احکام، آییننامه برداشت از حساب ایرلاینهای بدهکار تهیه و بهزودی توسط وزارت راه و دادگستری تصویب میشود که خیلی به ما کمک میکند.
هم در دولتهای قبل و هم دولت کنونی، موضوع پرداخت نرخ سوخت و خدمات فرودگاهی از سوی ایرلاینهای داخلی یکی از چالشهای توسعه زیرساختهای حملونقل هوایی کشور بوده است. شرکتهای هواپیمایی پول بلیت را که هزینه خدمات و سوخت را هم شامل میشود بهصورت نقدی از مسافران دریافت میکنند، اما هیچگاه با طرفهای خود (شرکت فرودگاهها و شرکت پخش) تسویه حساب نکردهاند.
شرکتهای هواپیمایی داخلی بهخصوص سه ایرلاین بزرگ همواره جزو بدهکارانی بودهاند که از زمین و زمان گلایه داشته و دارند. آنها طی سالهای اخیر عملکرد ضعیف خود در حوزه خدماترسانی را متوجه تحریمها کردهاند و تاکنون نیز بهدلایلی از جمله دولتی بودن در صنعت حملونقل هوایی جولان دادهاند. حال با توجه به اظهارات عالیترین مقام شرکت فرودگاهها به نظر میرسد دوران خوش شرکتهای هواپیمایی بهسر رسیده و اگر بدهی خود را پرداخت نکنند، حساب آنها بر اساس دستورالعملی که به آن اشاره شد خالی خواهد شد.