رکورد فعالیت 50 ساله بورس شکسته شد

رکورد فعالیت 50 ساله بورس شکسته شد
شنبه 4 آذر 1396 - 20:34

شاخص بورس روز شنبه با یک هزار و 130 واحد رشد، برای نخستین بار در طول فعالیت 50 ساله خود از مرز کانال 90 هزاری عبور کرد و در جایگاه 90 هزار و 469 واحدی قرار گرفت.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

بالاترین میزان شاخص بورس، پیش از این به روز 12 دی سال 92 اختصاص داشت که در آن زمان به رقم 89 هزار و 500 واحد رسید، پس از آن تاریخ، شاخص بورس روندی نزولی را تجربه کرد.
اما در ماه های اخیر به تدریج وضعیت بورس تحت تاثیر رشد قیمت کامودیتی ها (مواد پایه و معدنی) در بازارهای جهانی روز به بهبود گذاشت به طوری که توانست، رکوردهای پیشین را نیز پشت سر بگذارد.
هر چند در ماه های گذشته به تدریج برخی فعالان سرمایه دوباره فعالیت در بازار سرمایه را از سرگرفته اند، اما حجم معاملات همچنان در اغلب روزهای معاملاتی، پایین است که نشان می دهد، تا برقراری رونق واقعی و پایدار در بورس باید، صبر کرد.
در معاملات امروز یک میلیارد و 334 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 2 هزار و 953 میلیارد ریال در 73 هزار و 654 نوبت خرید و فروش شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 362 واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 92 واحد افزایش یافت.
شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، 70 واحد و شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، یک هزار و 305 واحد بالا کشید.
شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، یک هزار و 37 واحد و شاخص بازار دوم بورس یک هزار و 165 واحد رشد کرد.
به گزارش ایرنا بر این اساس، گروه فلزات اساسی در معاملات امروز صدرنشین بورس شد. در این گروه 166 میلیون سهم به ارزش 410 میلیارد ریال داد و ستد شد.
گروه فراورده های نفتی که پالایشگاه ها را در خود جای داده است به ارزش 363 میلیارد ریال و کانی های فلزی به ارزش 259 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص داد.
در رده چهارم، گروه شیمیایی با معاملاتی به ارزش 232 میلیارد ریال جای گرفت. گروه خودرو با معاملاتی به ارزش 162 میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.
نمادهای فملی (ملی صنایع مس)، تاپیکو (سرمایه گذاری نفت و گاز تامین)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس)، کگل (صنعتی و معدنی گل گهر)، شپنا (پالایش نفت اصفهان)، فولاد (فولاد مبارکه) و وغدیر (سرمایه گذاری غدیر) در معاملات امروز بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشته و آن را بالا کشیدند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها