سردار سلیمانی، اسرائیل را گیج کرده است

سردار سلیمانی، اسرائیل را گیج کرده است
چهارشنبه 8 آذر 1396 - 19:31

تحلیلگر برجسته جهان عرب در سرمقاله روزنامه «رای الیوم» نوشت که فرمانده سپاه قدس ایران، اسرائیل و عواملش را در داخل و خارج از سرزمین‌های اشغالی گیج کرده است، متحدانش در کردستان عراق را به خطر انداخت،

العالم - ایران / سیاسی

«عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه رای‌الیوم در مقاله‌ای به بررسی دو تهدید اخیر اسرائیل علیه ایران پرداخته و جوانب کامل آن را بررسی کرده است. عطوان در این سرمقاله می‌نویسد:

اسرائیل در چند روز گذشته دو تهدید خطرناک را مطرح کرد، معتقدیم که این رژیم جرات اجرای هیچ یک از این دو تهدید را ندارد چرا که خوب می‌داند  هزینه بالایی بابت آن پرداخت خواهد کرد.

تهدید اول: «ایهود یعاری» تحلیلگر مسائل عربی در شبکه دوم اسرائیل و از افراد نزدیک به مسائل نظامی، امنیتی و سیاسی اسرائیل عنوان کرد که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل نامه‌ای را با یک واسطه به «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه ارسال کرده است و در آن عنوان کرده که اسد و کشورش در صورت آنکه به ایران اجازه تاسیس پایگاه نظامی بدهد، در خطر خواهد بود. در این نامه آمده است که در این صورت اسرائیل سیاست عدم دخالت در بحران سوریه از سال ۲۰۱۱ را کنار خواهد گذاشت.

تهدید دوم: یک ژنرال اسرائیلی از این تهدید پرده برداشته و تاکید کرد که دستگاه اطلاعاتی اسرائیل در حال نقشه‌ریزی برای ترور ژنرال قاسم سلیمانی رئیس سپاه قدس پاسداران جمهوری اسلامی ایران است.

ایران نیازی به راه اندازی پایگاه نظامی در سوریه ندارد و اگر نیازی هم پیدا کند اهمیتی به این تهدیدات نمی‌دهد و این موضوع به سوریه ارتباط پیدا می‌کند چرا که ائتلاف میان تهران و دمشق ائتلافی استراتژیک است. نیروهای ایران اکنون هفت سال است که در سوریه حضور دارند و در درگیری‌های این کشور با هدف دفاع از نظام سوریه در مقابل بیش از صد گروه مسلح مورد حمایت آمریکا و اعراب در طول هفت سال گذشته حضور داشت. ایران اگر نگوییم که هزاران اما صدها نفر از نیروهای نظامی و فرماندهان خود را در این درگیری ها از دست داد و علاوه بر آن میلیاردها دلار در اقتصاد سوریه و با هدف عدم سقوط آن سرمایه‌گذاری کرد و در هر دو زمینه به پیروزی بزرگی دست پیدا کرد.

اگر ایران بخواهد پایگاه نظامی در سوریه تاسیس کند با استقبال مواجه خواهد شد همانطور که راه‌اندازی پایگاه حمیم روسیه در لاذقیه با استقبال گسترده‌ای مواجه شد. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در این باره در یکی از نشست‌های مطبوعاتی خود گفته بود که حضور نظامی ایران در سوریه شرعی و قانونی است و با موافقت حکومت قانونی سوریه صورت گرفته است.

نتانیاهو از ائتلاف ایرانی -سوری در کنار حزب‌الله نگران است و آن را تهدیدی استراتژیک علیه امنیت اسرائیل می‌داند چرا که نیروهای ایرانی در مرزهای شمالی و شرقی اراضی اشغالی اسرائیل حضور دارند.

اما درباره تهدید دوم و هرگونه ترور ژنرال سلیمانی توسط دستگاه اطلاعاتی موساد اسرائیل. این ترور دور از ذهن نیست چرا که این مرد اسرائیل و عواملش را در داخل و خارج از اسرائیل گیج کرده است، متحدانش را در کردستان عراق را به خطر انداخت، حشدالشعبی عراق را راه‌اندازی کرد، آن را آموزش و تسلیح کرد و آن را به گروهی قدرتمند تبدیل کرد.

اقدام دستگاه امنیتی اطلاعاتی در ترور شخصیت های ایرانی و متحدانش نشان‌دهنده تخریب خود است چرا که همه سفارت‌ها و نمایندگان و فرماندهان و منافع این رژیم به عوامل ترورهای انتقامی در سراسر جهان تبدیل شده‌اند و در این موضوع اسرائیل تنها ایران را هدف قرار نداده است و اقدام‌های مشابهی را در عراق و لبنان و فلسطین صورت داده است.

درست است که اسرائیل از طریق عواملش  برخی از دانشمندان هسته‌ای ایرانی و برخی از رهبران حزب الله مانند حاج عماد مغنیه و سمیر قنطار و جهاد مغنیه را ترور کرده است و پاسخ به این اقدام‌ها به دلیل حضور این محور در بحران سوریه در اولویت نبوده است، اما اکنون و با نزدیک شدن بحران سوریه به پایان خود این وضعیت، تغییر قابل توجهی خواهد کرد.

منبع: مشرق

پربیننده ترین خبرها