رویترز:آمریکا بمب های خوشه ای را ممنوع نمی کند

رویترز:آمریکا بمب های خوشه ای را ممنوع نمی کند
جمعه 10 آذر 1396 - 10:33

به گزارش امروز (جمعه) خبرگزاری رویترز، آمریکا با استدلال اینکه فن آوری نوین تسلیحات خوشه ای آنقدر پیشرفته نیست که جایگزین بمب های خوشه ای قدیمی شود، منع به کارگیری این نوع بمب های را به صورت نامحدود به تاخیر انداخت.

به نوشته رویترز، بمب های خوشه ای به وسیله توپخانه و یا از هوا پرتاب می شوند و بمب های کوچکی را در مناطق وسیع پراکنده می کنند. گاهی اوقات این بمب های کوچک عمل نکرده و کشف و انتقال آنها دشوار بوده و ممکن است تا مدتها پس از پایان درگیری ها منجر به جراحت و مرگ غیرنظامیان شوند.

ارتش آمریکا امیدوار بود که بمب های خوشه ای جدید را که دست کم در 99 درصد موارد منفجر شده و خطرات ناشی از عمل نکردن آنها تا حدی زیادی کاهش می یابد، به کار گیرد.

اول ژانویه 2019 موعد اجرای ممنوعیت به کارگیری بمب های خوشه ای است. یکی از سخنگویان پنتاگون به رویترز گفت که فن آوری جدید آنقدر پیشرفته نیست که بتواند جایگزین زرادخانه کنونی بمب های خوشه ای شود.

ایرنا -- رویترز به گزارشی دست یافته است که بیانگر تغییر خط مشی آمریکا بوده و مقام های پنتاگون نیز این تغییر را تائید کرده اند.

قرار است این گزارش را پاتریک شاناهان (Patrick Shanahan) قائم مقام وزارت دفاع آمریکا امضا کند. در این گزارش مهمات خوشه ای تسلیحاتی مشروع نامیده شده که کاربرد نظامی بارزی دارد.

افشای خط مشی جدید پنتاگون با انتقاد شدید دمکرات های کنگره و گروه های حقوق بشری مواجه شده است.

سازمان دیده بان حقوق بشر با محکوم کردن تصمیم جدید پنتاگون، نیاز ارتش آمریکا به این تسلیحات را زیر سئوال برد و اعلام کرد که پنتاگون به جز یک حمله که در سال 2009 در یمن انجام داد، از سال 2003 و حمله به عراق از تسلیحات خوشه ای استفاده نکرده است.

پربیننده ترین خبرها