اعراب آمريكايي نگران توسعه روابط ايران وعراق

اعراب آمريكايي نگران توسعه روابط ايران وعراق
سه شنبه 5 ارديبهشت 1391 - 10:57

بغداد (العالم) ـ عضو ائتلاف ملي عراق گفت: سران برخي كشورهاي عرب آمريكايي از گسترش مناسبات ايران وعراق نگران هستند.

شیخ حميد معله روز سه شنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم با اشاره به ديدار اخير نوري مالكي نخست وزير عراق از تهران اظهار داشت: هيچ گونه سخناني از سوي مقامات آمريكايي مبني بر نگراني آنها از اين ديدار مطرح نشده است. بلكه فقط واكنش هايي از سوي برخي از اعراب آمريكا مبني بر نارضايتي از اين ديدار به چشم مي خورد.

وي گفت: به نظر مي رسد بر خلاف برخي كشورهاي عربي حامي آمريكا ، واشنگتن نگران نقش آفريني بيشتر عراق در منطقه نيست.

عضو ائتلاف ملي عراق با تأكيد بر اين كه ديدار نوري مالكي از ايران از اهميت خاصي برخوردار است، اظهار داشت: اهميت اين ديدار از جهت مسائل مطرح شده در اين سفر و نقش عراق در آينده منطقه پس از برگزاري موفق نشست سران عرب است.

وي گفت: ايجاد هماهنگي عالي ميان ايران و عراق به عنوان دو كشور مهم، بر منطقه تأثير مثبتي خواهد گذاشت.

معله تصريح كرد: اگرچه زمان انجام ديدار مالكي از ايران بسيار مهم بوده است اما اهميت اين سفر فقط به اين امر محدود نمي شود. بلكه موضوع مهم تر، مسائلي است كه در اين ديدار مطرح شده و نقشي است كه انتظار مي رود عراق به دنبال برگزاري موفق نشست سران اتحاديه عرب و به عنوان رييس اين اتحاديه، در منطقه ايفا كند.

عضو ائتلاف ملي عراق اظهار داشت: اعلام آمادگي براي برگزاري نشست ايران و گروه 1+5 در بغداد، عراق را به عنوان يك كشور مهم مطرح كرده است امري كه باعث شده بدخواهان از گسترش روابط بغداد با تهران به شيوه كنوني نگران باشند.

معله گفت: اهميت انتخاب بغداد به عنوان محل برگزاري مذاكرات ايران و گروه 1+5 باعث شده است تا طرف مقابل از اين تحول بزرگ استقبال كند و عراق از اينكه روابط ميان دو كشور روند طبيعي خود را طي كند بسيار خرسند است.

وي افزود: عراق و ايران دو كشور مهم و تأثيرگذار در منطقه هستند و ايجاد هماهنگي در سطح عالي ميان دو كشور و ترسيم روابط مستحكم ميان طرفين، تأثير مثبتي بر منطقه خواهد گذاشت.

معله گفت: منطقه خاورميانه همواره شاهد تنش ها و كش و قوس هاي مختلف بوده است به طوري كه عراق هنوز هم صحنه اقدامات تروريستي گروه هاي تبهكار است و هر اندازه كه عراق ثبات داشته باشد اين ثبات بر همسايگان آن تأثير خواهد گذاشت.

وي افزود: برخي نزديكي ميان ايران و عراق را به منزله تقويت محور عربي منطقه عليه يك محور ديگر مي دانند؛ به ويژه اين كه همواره عده اي در راستاي منافع بيگانگان به جدال مذهبي در منطقه دامن مي زنند.

معله تاكيد كرد كه نگراني در باره نزديكي ايران و عراق بي اساس است.

AM - 23 - 23:25

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها