رسوایی جدید عربستان پس از گروگانگیری حریری در ریاض

رسوایی جدید عربستان پس از گروگانگیری حریری در ریاض
شنبه 11 آذر 1396 - 14:32

پس از توطئه ناکام عربستان سعودی علیه لبنان و حزب الله که با گروگانگیری سعد حریری نخست وزیر لبنان و وادار کردن وی به استعفا، به رسوایی ریاض در سطح منطقه و جهان منجر شد، حالا وزیر خارجه این کشور بدون اشاره به دخالت های آشکار و عجیب ریاض در بیروت و منطقه، ایران و حزب الله را متهم کرده که لبنان را به گروگان گرفته اند.

العالم ـ یادداشت 

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، در تازه ترین اظهارات خود پس از ناکامی در اجرای توطئه علیه لبنان و حزب الله گفته است که لبنان به دست «یک کشور خارجی» از طریق حزب‌الله که یک تشکیلات «تروریستی» است، به «گروگان» گرفته شده و این گروه طرفدار ایران باید خلع سلاح شود.

به نظر می رسد منظور عادل الجبیر از «یک کشور خارجی» ایران باشد به طوری که وی در ادامه ایران را به ایجاد آشوب در منطقه متهم کرده است.

الجبیر روز جمعه با «غم‌انگیز» خواندن وضعیت لبنان گفته است «بقا و سعادت لبنان در گرو خلع سلاح حزب‌الله است.» او که در کنفرانس «گفتگوهای مدیترانه» در ایتالیا سخنرانی می‌کرد، گفته «تا زمانی که یک گروه شبه نظامی در لبنان هست، صلح در این کشور وجود نخواهد داشت.»

سخنان الجبیر در حالی است که گویا حافظه کوتاه مدت وی دیگر یاری نمی کند، چرا که هنوز یک ماه از ماجرای رسوایی کشورش درخصوص دعوت از سعد حریری نخست وزیر لبنان به ریاض و وادار کردن وی به استعفا از سمت نخست وزیری و به گواه رسانه های منطقه و جهانی بازداشت و گروگانگیری گیری مقام رسمی لبنان در ریاض نگذشته است.

وزیر خارجه عربستان سعودی بدون توجه به رفتار عجیب و مغایر با قوانین و عرف بین المللی ریاض علیه کشور مستقل لبنان، این بار به خیال خود طرح توطئه دیگری را علیه حزب الله و ایران با همان اقدامات ناشیانه کلید زده است.

عربستان سعودی به دنبال دعوت از نخست وزیر لبنان برای سفر به ریاض به بهانه ملاقات با پادشاه این کشور، در نهایت روز شبنه 13 آبان ماه در اقدامی عجیب حریری را مجبور کرد که از تلویزیون دولتی العربیه عربستان، استعفایش را اعلام کند، اقدامی که بر خلاف انتظار ریاض نه تنها لبنان را با بحران اختلاف و درگیری مواجه نکرد بلکه منجر به اتحاد همه گروه های لبنانی از حزب الله گرفته تا حزب المستقبل حریری و سایر احزاب و شخصیت های این کشور از جمله میشل عون رییس جمهور لبنان شد که یک صدا از حریری حمایت و اقدام مداخله جویانه و بازداشت و گروگانگیری ریاض را محکوم کردند و خواستار بازگشت حریری به بیروت شدند.

حتی کار به جایی رسید که مقامات لبنان تهدید کردند که بازداشت حریری در ریاض را از طریق سازمان ملل و بر اساس قوانین بین المللی پی گیری خواهند کرد تا این که در نهایت ریاض مجبور شد از موضع خود عقب نشینی کند تا لکه ننگ این توطئه ناشیانه بر پیشانی آن برای همیشه باقی بماند.

به دنبال اقدام عربستان سعودی روزنامه الاخبار به نقل از منابعی در ریاض، نوشت که سعد حریری حتی پس از آزادی نیز همانند یک اسیر باقی خواهد ماند تا تمام تمرکز خود را بر روی یک هدف یعنی حمله به حزب‌الله صرف کند.

الجبیر همچنین در اظهارات مداخله جویانه خود گفته است «حزب‌الله بر لبنان سلطه دارد. یا این کار را با مهارت انجام می‌دهد ... آنها [حزب‌الله] می‌گویند که این سلاح‌ها برای "مقاومت" است، خوب این "مقاومت" در لیبی، عراق، یمن یا سوریه چکار دارد؟ اینها فقط دارند خواسته‌های ایران را برآورده می‌کنند.»

سخنان جدید و اتهامات تکراری وزیر خارجه عربستان سعودی علیه حزب الله در حالی است که حزب الله به عنوان یک حزب سیاسی و طی فرایند دموکراتیک در دولت و مجلس لبنان حضور فعال دارد و این در حالی است که عربستان فاقد دموکراسی و انتخابات بوده و استبداد در این کشور حاکم است.

به رغم این مساله سلاح حزب الله از مقبولیت در لبنان برخوردار است زیرا برای حفظ این کشور از تعدی دشمن صهیونیستی است به طوری که امیل لحود رییس جمهور مسیحی پیشین لبنان پس از اقدام ماجراجویانه عربستان در گروگانگیری حریری و برخی حملات لفظی علیه حزب الله، تاکید کرد اگر حزب الله نبود اسراییل خیلی وقت پیش لبنان را اشغال کرده بود. وی همچنین خاطرنشان کرد که عربستان ضعیف تر از آن است که به ایران حمله کند.

عادل الجبیر که تحت تاثیر رژیم صهیونیستی و آمریکا رویکرد خصمانه‌ علیه ایران دارد، هر از گاهی چنین اتهام‌های بی پایه و اساسی را مطرح می کند تا ارادت خود را به اربابانش نشان دهد.

نویسنده: احمد نیکنام

پربیننده ترین خبرها