اسرائیل بهای سیاست‌هایش در برابر مصر و ترکیه را می‌دهد

اسرائیل بهای سیاست‌هایش در برابر مصر و ترکیه را می‌دهد
چهارشنبه 6 ارديبهشت 1391 - 17:43

تسوي برئيل نويسنده اسرائيلي بر اين باور است که لغو صادرات گاز مصر به اسرائيل نشانه جديدي در اشتباه بودن سياست اين رژيم در تعامل با کشورهاي منطقه در حوزه تجاري وا استراتژيک است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی العالم، برئیل در سرمقاله امروز روزنامه هاآرتص آورده است که این مردم کشورها – که تحت سلطه رژیم‌های فاسد بوده‌اند - به اسرائیل به چشم اشغالگری نگاه می‌کنند که با الغای قرارداد گازی با این رژیم دنبال به دست آوردن کرامت خود هستند.

وی با بیان اینکه لغو قرارداد گازی مصر به اسرائیل بهترین پیام از مصر برای رژیمی اشغالگر بود، آورده است: اولین پیام فاسد بودن رژیم مخلوع مبارک را رساند، و اینکه مصرف گاز مصر در آن کشور ارزش بیشتری نسبت به مصرف آن در اسرائیل دارد.

برئیل در این مقاله که با عنوان «توهم مصری ترکی» منتشر شده آورده که اسرائیل در برابر ترکیه سیاست‌بازی را در پیش گرفت اما در آن شکست خورد و آن را در برابر مصر هم تکرار کرد، با ذکر این موضوع که معاملات سلاحی که ترکیه از اسرائیل می‌خرید مقامات اسرائیلی را به این توهم واداشت که تا زمانی که این معاملات وجود دارد، هیچ چیزی نمی‌تواند به روابط دو طرف آسیب وارد کند، حتی اگر اسرائیل به کاروان آزادی که برای شکستن محاصره غزه آمده بود، حمله کند.

این نویسنده در ادامه به بنیان‌های روابط اسرائیل با ترکیه و مصر اشاره می‌کند (سلاح و گاز) و می‌گوید: این تجاهل است که به عنوان مثال یادآور شویم مصر تنها پس از به دست آوردن کرامتش در جنگ ششم اکتبر 1973 حاضر به برقراری رابطه با اسرائیل شد و اکنون باید به دلیل مسایل تجاری دست به این اقدام بزند.

وی با انتقاد از بنیان‌های مادی در نزد مقامات رژیم صهیونیستی می‌گوید: اسرائیل باید درک کند مصر و ترکیه روزی سیاست خودشان را در منطقه تغییر خواهند داد و حاضرند در برابر آن حتی مصالح خود را هم هزینه کنند.

برئیل در پایان می‌نویسد که واکنش‌های ناگهانی اسرائیل در برابر موضع‌گیری مصر و ترکیه به این معنی نیست که این دو کشور قواعد بازی را نمی‌دانند، بلکه این حقیقت را آشکار می‌کند که اسرائیل به تنهایی سرگرم بازی است. 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها