حمله شورشيان به دافور جنوبی در سودان

حمله شورشيان به دافور جنوبی در سودان
پنج‌شنبه 7 ارديبهشت 1391 - 08:29

دارفور (العالم) ـ برخي از مناطق استان دارفور جنوبي در غرب سودان ديروز (چهارشنبه 6ارديبهشت) شاهد حملات جنبش هاي شورشي مسلح بود كه به كشته شدن شماري از شهروندان سوداني و چپاول و سرقت اموال آنها منجر شد.

به گزارش خبرنگار العالم از دارفور، يك هيات از دولت سودان از منطقه "ام دافوق" در نزديكي مرزهاي سودان و آفريقاي جنوبي (محل درگيري ها) ديدار و اوضاع را از نزديك بررسي كرد.

جنبش هاي شورشي دارفور در حملات زنجيره اي به مناطق استان دارفور جنوبي، خسارت هاي فراواني به اموال مردم وارد كردند و منازل شهروندان را در منطقه ام دافوق در نوار مرزي با كشور آفريقاي جنوبي به آتش كشيدند.

شهروندان دارفور مخالفت خود را با بازگشت اين استان به دوران كشتار و درگيري اعلام و نسبت به اجراي برنامه هاي بيگانگان براي بر هم زدن ثبات اين استان و استفاده از راهبرد جنگ براي دستيابي به اهداف خود ابراز انزجار كردند.

"احمد المهدي جوه" يكي از شهروندان دارفور به خبرنگار العالم گفت: خسارات وارده به مردم دارفور هم جاني و هم مالي بود.

وي خواستار حل وفصل اختلافات از طريق گفت وگو و پرهيز از درگيري هاي مسلحانه شد و افزود: ما به عنوان شهروندان دارفور از تلاش هاي مذاكره كنندگان براي رسيدن به مرحله حل و فصل مسالمت آميز حمايت مي كنيم.

هيات اعزامي از سوي دولت سودان كه براي دلجويي از مردم و بررسي وضعيت شهروندان، به منطقه ام دافوق آمده بود، از نزديك در جريان ابعاد خسارت هاي وارده به شهروندان اين منطقه به دنبال حمله جنبش هاي مسلح قرار گرفت.

اين هيات ميزان خسارت هاي وارده را بررسي و بر ضرورت تعيين برنامه اي حفاظتي براي جلوگيري از تكرار اين گونه حملات تاكيد كرد و افزايش شمار نيروهاي سوداني در اين منطقه را خواستار شد.

"خطاب ابراهيم وداعه" عضو جنبش آزادي و عدالت تاكيد كرد: كساني كه به ما حمله كردند، امكانات و اموال مردم را از بين بردند. شهروندان عادي را كشتند و روستاها را ويران كردند و به زيان فرايند سياسي در مرحله كنوني اقدام كردند.

وي تاكيد كرد كه برقراري صلح نيازمند توافق سياسي و نه درگيري هاي مسلحانه است.

"عبدالكريم موسي عبدالكريم" معاون استانداري دارفور به خبرنگار العالم گفت: گروهي كه به منطقه دافوق حمله كردند روستاها و برخي از اماكن اين منطقه را به طور كامل به آتش كشيدند. آن ها مستقيما روستاها را گلوله باران كردند به همين سبب خسارت هاي فراواني به اموال عمومي وارد شده و مردم به شدت دچار ترس و وحشت شده اند.

مسوولان بومي ، حملات جنبش هاي مسلح دارفور به مناطق مرزي را گامي براي حمله گسترده به شهروندان و جلوگيري از توسعه اين مناطق ارزيابي كردند.

ياد آور مي شود كه در دافور گروه "عدالت و مساوات "، "ارتش آزاديبخش سودان "، شاخه مناوي و مبارزان "تيجان سيس "، (فرمانده گروه آزادي و عدالت) در حال درگيري با دولت سودان هستند.

بنابر اعلام سازمان ملل ، از زمان بروز ناآرامي ها در دارفور درسال 2003 ميلادي تاكنون كه در پي اختلافات و درگيري بين شورشيان و سودان شمالي صورت گرفته است، دست كم 300 هزار نفر كشته و يك ميليون و هفتصد هزار نفر نيز بي خانمان شده اند.

04/25 ـ18:03

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها