انتقاد سی ان ان از اقدام ترامپ علیه بیت المقدس

انتقاد سی ان ان از اقدام ترامپ علیه بیت المقدس
چهارشنبه 15 آذر 1396 - 10:40

شبکه تلویزیونی سی ان ان به دنبال قصد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، در تحلیلی خاطرنشان کرد، تصمیم رئیس جمهوری آمریکا برای به رسمیت شناختن یکجانبه بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، بدون تدبیر سیاسی و تنها به دلیل عمل کردن به وعده انتخاباتی خود، اقدامی تحمیلی است.

العالم ـ آمریکا

سی ان ان با اشاره به واکنش های منطقه ای و بین المللی به قصد رئیس جمهوری آمریکا درمورد انتقال سفارتخانه این کشور از تل آویو به بیت المقدس، افزود: بسیاری از سران کشورهای منطقه نسبت به بروز خشونت در پی این تصمیم هشدار داده اند.
'دالیا داسا کای' (Dalia Dassa Kaye) مدیر 'مرکز سیاست عمومی خاورمیانه' به سی ان ان گفت: این اقدام دونالد ترامپ نه تنها بی حرمتی به تمامی جهان اسلام است، بلکه پیامدهای درازمدتی برای آمریکا به دنبال خواهد داشت.
مدیر مرکز سیاست عمومی خاورمیانه افزود: این موضوع همچنین روند مذاکرات صلح (سازش) را که هم اکنون در وضعیت دشواری قرار دارد، به مخاطره می افکند و حتی توجه به بخش شرقی بیت المقدس که فلسطینی ها بر آن ادعا دارند نیز توسط رئیس جمهوری آمریکا، نادیده گرفته می شود.
کای گفت: باید نگران منافع آمریکا و همچنین بروز ناآرامی و خشونت هایی در منطقه بود.
سی ان ان دربخشی دیگری از این تحلیل درباره قصد ترامپ به انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس گفت: قطعا این اقدام بدون تدبیر سیاسی و تنها برای عمل کردن به وعده انتخاباتی سال گذشته (2016) ترامپ صورت می گیرد.
سی ان ان افزود: چراکه روسای جمهوری گذشته آمریکا مانند بیل کلینتون و جرج دبلیو بوش نیز پیش از برسر کار آمدن، چنین تصمیمی داشتند، اما بعدا متوجه شدند که این کار تحریکات بسیاری به دنبال دارد و از اجرای آن صرف نظر کردند.
این رسانه تصویری آمریکایی همچنین افزود: دولت اوباما از اجرای این کار خودداری ورزیده و گفته بود این مساله را باید به فلسیطینی ها و اسرائیل در روند مذاکرات صلح ، واگذاشت؛ اکنون قصد رئیس جمهوری ترامپ، اقدامی تحمیلی و یکجانبه از سوی آمریکا به شمار می رود.
'وندی گروئل' (Wendy Greuel) تحلیلگر سیاسی و عضو سابق شورای لس آنجلس دراین باره به سی ان ان گفت: موضوع این است که رئیس جمهوری آمریکا چگونه می خواهد آنرا اجرا کند.
گروئل افزود: قطعا این اقدام هزینه سیاسی داخلی برای شخص رئیس جمهوری آمریکا به دنبال خواهد داشت.
به گزارش ایرنا، «سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری روز گذشته ( سه شنبه) خود گفت که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا قرار است روز چهارشنبه تصمیم خود را در خصوص سفارتخانه آمریکا در سرزمین‌های اشغالی اعلام کند.
انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو، از وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهوری آمریکا بوده است.
با وجود اینکه دولت آمریکا مطابق با قانون مصوب 1995 کنگره این کشور، موظف به انتقال سفارتخانه خود به بیت‌المقدس (اورشلیم) است، با این حال تمامی رئیسان جمهوری پیشین این کشور اجرای این قانون را هر 6 ماه یکبار معلق کرده‌ بودند. ترامپ نیز در ماه ژوئن با تعلیق مجدد روند اجرای قانون مربوطه، تصمیم‌گیری در این رابطه را به ابتدای ماه دسامبر (10 آذر) موکول کرده بود؛ با این حال این مهلت زمانی بدون اعلام تصمیم نهایی پایان یافت.
رئیس جمهوری آمریکا در نهایت روز سه شنبه در تماس تلفنی با سران برخی کشورهای منطقه از جمله مصر و اردن و همچنین «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، تصمیم خود را برای انتقال سفارت آمریکا به قدس، علنی کرد. این در شرایطی است که هم زمان برخی دولت‌های منطقه نسبت به این اقدام واکنش تندی نشان و نسبت به پیامدهای آن هشدار دادند.
از جمله این افراد، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه بود که قدس را «خط قرمز» آنکارا دانست و گفت که چنانچه این شهر به عنوان پایتخت اسرائیل معرفی شود، روابط خود را با رژیم صهیونیستی قطع می‌کند.
عبدالله دوم پادشاه اردن نیز در واکنش به این تصمیم رئیس جمهوری آمریکا یادآور شد: این گونه تصمیم ها می تواند پیامدهای وخیمی برای امنیت و ثبات خاورمیانه داشته باشد.
درهمین حال سید عمار الحکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق گفت: انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس به منزله از بین بردن فلسطین و اهانت و هتک حرمت به همه اعراب و مسلمانان است.

پربیننده ترین خبرها