هشدارهای بین‌المللی درباره انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس

هشدارهای بین‌المللی درباره انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس
چهارشنبه 15 آذر 1396 - 11:00

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در جریان گفتگوی تلفنی رییس جمهور آمریکا در خصوص قصد وی برای انتقال سفارت واشنگتن از تل آویو به قدس، نسبت به عواقب خطرناک این تصمیم هشدار داد.

العالم ـ فلسطین اشغالی 

محمود عباس به دونالد ترامپ درخصوص عواقب انتقال سفارت آمریکا به قدس بر روند فرایند سازش و نیز به خطر افتادن ثبات و امنیت در منطقه و جهان به شدت به ترامپ هشدار داد.

منابع فلسطینی و رسانه های خبری اعلام کردند که ترامپ  قصد خود برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس را به محمود عباس خبرداده است.

اعلام تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی مبنی بر انتقال سفارت آمریکا در اسرائیل از تل‌آویو به بیت‌المقدس، احتمال شناسایی بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی واشنگتن را تقویت کرده است.

برخی خبرها نیز حاکی است که ترامپ روز چهارشنبه (15 آذر) در یک سخنرانی، بیت المقدس را پایتخت رژیم صهیونیستی شناسایی می کند، ولی انتقال سفارت آمریکا را به تعویق می اندازد.

از سال 1995 میلادی که کنگره آمریکا قانونی برای انتقال سفارت این کشور در تل آویو وضع کرد، همه رؤسای جمهوری آمریکا هر شش ماه یک بار اجرای این قانون را به مدت شش ماه به تعویق انداخته اند.

دفتر ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه ای با اشاره به اینکه ترامپ قصد خود برای اجرایی کردن انتقال سفارت آمریکا را در جریان تماس تلفنی با محمود عباس در میان گذاشته، تاکید کرد: رئیس تشکیلات فلسطینی در جریان این گفتگو نسبت به عواقب خطرناک این تصمیم بر روند فرایند سازش و نیز به خطر افتادن ثبات و امنیت در منطقه و جهان هشدار داده است.

سخنگوی کاخ سفید با تایید تماس تلفنی رئیس جمهوری آمریکا به محمود عباس برای آگاه کردن وی از تصمیم اش در باره سفارت آمریکا در اسرائیل اعلام کرد، دونالد ترامپ ساعت ۱۷.۳۰ به وقت محلی (۲۲.۳۰ به وقت گرینویچ) در نطقی دیدگاه رسمی واشنگتن در باره ماهیت شهر بیت المقدس را اعلام خواهد کرد.

این درحالیست که بنا به اعلام کاخ سلطنتی اردن، ترامپ در تماسی تلفنی ملک عبدالله دوم، پادشاه این کشور را در جریان تصمیم خود برای انتقال سفارت آمریکا در اسرائیل به شهر بیت المقدس قرار داده است.

در بیانیه کاخ سلطنتی اردن آمده است که رئیس جمهوری آمریکا در این گفتگوی تلفنی بر قصد خود برای عملی کردن طرح انتقال سفارت آمریکا تاکید کرده است. اردن کشوری است که مسئولیت اداره امور اماکن مقدسه اسلامی در شرق بیت المقدس را برعهده دارد.

یک مسئول بلند پایه دولتی در آمریکا پیشتر اعلام کرده بود ترامپ قرار است روز چهارشنبه رسما تصمیم خود را برای تعویق انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس اعلام و در عین حال بر اجرایی شدن آن تاکید کند.

این منبع همچنین اعلام کرده بود که رئیس جمهوری آمریکا آمادگی دارد موضع کشورش در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل را اعلام کند.

واکنش فلسطینیان

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پس از دریافت این خبر بلافاصله با روسای جمهور روسیه، فرانسه، پادشاه اردن و رهبر کاتولیک های جهان تماس تلفنی برقرار کرد و خواستار اقدام فوری برای پیشگیری از اجرایی شدن این تصمیم شد.

 نبیل شعث، مشاور عالی رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز روز سه شنبه اعلام کرد هرگونه اقدام واشنگتن در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل به تلاش دولت آمریکا در راه اندازی مجدد فرایند صلح پایان خواهد بخشید.

شعث به خبرنگاران گفت تهدید کرد در صورت عملی شدن این تصمیم «ما دیگر میانجیگری آمریکا و ترامپ را نمی پذیریم و این به منزله پایان نقشی است که آمریکایی‌ها در این فرایند ایفا می کردند.»

نبیل شعث همچنین با لحنی کم‌سابقه رویکرد دولت ترامپ را مورد انتقاد قرار داد و با تاکید بر اینکه «ما فرایند صلح آمریکایی را در صورت متعهد بودن به قواعد بازی می پذیرفتیم» تصریح کرد: «ما چیزی جز راه حل مبتنی بر وجود دو کشور مستقل نمی خواهیم درحالی که ترامپ و دولتش در حال نقض این اصل هستند؛ آنها به بازی تن نمی دهند و ما نیز وارد بازی آنها نمی شویم.»

تظاهرات جمعه خشم در فلسطین

جنبش حماس با انتشار بیانیه ای به تصمیم ترامپ واکنش نشان داد و از فلسطینی ها خواست در اعتراض به این تصمیم در روز جمعه تحت عنوان «جمعه خشم» برای تظاهرات به خیابان ها بیایند.

اسماعیل هنیه، رهبر حماس در نامه ای خطاب به رهبران کشورهای عربی و مسلمان تاکید کرد: «به رسمیت شناختن بیت المقدس از سوی آمریکا به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر، و انتقال سفارت آمریکا به این شهر به معنی عبور از کلیه خطوط قرمز است.»

واکنش های بین المللی

روسای جمهور مصر و فرانسه ضمن هشدار نسبت به تبعات این تصمیم آنرا مخل فرایند صلح توصیف کرده اند.

عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر که کشورش از متحدان نزدیک آمریکاست در تماس تلفنی سه شنبه شب خود با دونالد ترامپ اجرای این تصمیم را باعث پیچیده تر شدن اوضاع منطقه دانسته و خواهان پرهیز از اقداماتی شد که برقراری صلح در خاورمیانه را به خطر می اندازند.

اردن خواهان تشکیل جلسه فوری اتحادیه عرب و سازمان همکاری های اسلامی برای بررسی این موضوع شده است.

محمد ششم، پادشاه مراکش با انتشار بیانیه ای به نمایندگی از پنجاه و هفت کشور اسلامی خواهان صرف نظر رئیس جمهور آمریکا از تصمیم اش شده است.

عربستان سعودی با واکنش به این تصمیم نسبت به جریحه دار شدن احساسات و غرور مسلمانان هشدار داده است. ملک سلمان، پادشاه این کشور در گفتگوی تلفنی با دونالد ترامپ انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس را «گامی خطرناک» توصیف کرد و گفت این تصمیم خشم کلیه مسلمانان در جهان را بر می انگیزد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در یک نشست خبری مشترک با رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا سخن می گفت با تاکید بر اهمیت حفظ تلاش ها جهت برقراری صلح میان فلسطین و اسرائیل نسبت به تبعات هر گونه اقدام احتمالی واشنگتن در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل هشدار داد.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد ضمن هشدار نسبت به اقدام یکجانبه آمریکا، این تصمیم را عاملی برای به مخاطره افتادن فرایند صلح مبتنی بر تشکیل دو کشور مستقل توصیف کرد.

حیدر عبادی ، نخست وزیر عراق نیز با اعلام مخالفت کشورش با تصمیم آمریکا نسبت به پیامد های اجرا شدن این تصمیم هشدار داده است.

پربیننده ترین خبرها