کارشناس روس: آمریکا با اقدام در مورد قدس با آتش بازی می کند

کارشناس روس: آمریکا با اقدام در مورد قدس با آتش بازی می کند
پنج‌شنبه 16 آذر 1396 - 22:14

مشاور رئیس انستیتو تحقیقات راهبردی روسیه گفت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل با آتش بازی می کند.

العالم ـ اروپا

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه اعلام کرد که بیت المقدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت می شناسد.
خانم «یلنا سوپونینا» مشاور رئیس انستیتو تحقیقات راهبردی روسیه درباره این تصمیم ترامپ به پیامدهای خطرناک آن اشاره کرد و گفت:این مساله برای اتباع آمریکایی خطرناک بوده و آنها باید در کشورهای عربی و تمامی کشورهای اسلامی و خاورمیانه مراقب باشند.
وی در گفت وگو با شبکه تلویزیونی ان.تی.وی روسیه افزود: سفارتخانه های آمریکا در کشورهای مختلف به این کار مشغولند و یکی پس از دیگری به شهروندان آمریکا توصیه می کنند مواظب امنیت خود باشند.
سوپونینا یادآورشد: وضعیت خطرناک است اما مساله اصلی این است که رشد خشونت ها در خاورمیانه ممکن است به حدی برسد که اتباع کشورهای دیگر هم بر اثر آن آسیب ببینند.
وی ادامه داد: این تصمیم ترامپ همچنین سبب تشدید خطر تروریسم در منطقه خاورمیانه خواهد شد. اکنون این منطقه متشنج است اما پس از سخنان ترامپ تنش ها به شدت افزایش می یابد و حتی ممکن است به برخی کشورهای اروپایی نیز سرایت کند. 
مشاور رئیس انستیتو تحقیقات راهبردی روسیه، ترامپ را فردی غیرقابل پیش بینی خواند و گفت: آیا می توان اقدامات فردی را که از وقوع مناقشه های جدید لذت می برد یا این که خود در برافروختن آن سهم دارد، توجیه کرد. 
وی گفت: بدیهی است که اگر این فرد رئیس جمهوری آمریکا باشد باید تلاش کنیم معنی و علت اقدامات وی را دریابیم. شاید وی به این ترتیب می خواهد طرف های مناقشه را به سوی مذاکره سوق دهد. چنین توضیحات عجیبی از برخی کارشناسان آمریکایی به گوش می رسد. 
سوپونینا گفت: ترامپ بازی بسیار خطرناکی می کند که واقعا می توان آن را بازی با آتش خواند. 
این کارشناس روس در امور خاورمیانه درباره موضع کشورش یادآورشد: اعلام شده است که شورای امنیت نشست اضطراری برگزار می کند و از طرف پارلمان روسیه نیز اقدام ترامپ تقبیح شده است. اما باید سرهای پر شور را آرام کرد زیرا بسیاری از کشورهای اسلامی برای اقدامات قاطعانه آماده شده اند. مردم ممکن است به خیابان ها بریزند و ناآرامی ها امکان دارد به حمله به اماکن عمومی منجر و تروریست ها نیز ممکن است از این فرصت استفاده کنند.
مشاور رئیس انستیتو تحقیقات راهبردی روسیه گفت: باید از آمریکا خواست تا اقدامات خود را با کشورهای دیگر هماهنگ کند. زیرا مسائل مهم خاورمیانه در گروه چهار میانجی گران بین المللی خاورمیانه می تواند مطرح شود و آمریکا نیز در این گروه عضویت دارد. اما در واقع با وضعیت دیگری برخورد می کنیم که بر اثر ترامپ غیرقابل پیش بینی بروز می کند که حاضر به انجام اقدامات زیادی است. 
کارشناس روس افزود: در چنین اوضاعی باید مانند فوریت های پزشکی اقدام کرد که سریع کمک های اولیه می کند اما مسائل همچنان عمق می یابند. 
ترامپ در سخنانی در کاخ سفید با یادآوری اینکه بیت المقدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت می شناسد، گفت: از وزارت خارجه می خواهم که آماده شود تا انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس را آغاز کند.
رئیس جمهوری آمریکا سپس فرمان اجرایی شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را امضا کرد.
به گزارش ایرنا، شهر قدس که مسجدالاقصی نخستین قبله مسلمانان را در خود جای داده بخش لاینفک فلسطین بوده و یکی از مهمترین اماکن سه گانه مقدس اسلامی به شمار می آید و از جایگاه و اهمیت ویژه ای نزد مسلمانان برخوردار است.
قدس شرقی از نظر قطعنامه های سازمان ملل اراضی اشغال شده محسوب می گردد، اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن این شهر بعنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس نقض آشکار قطعنامه های بین المللی است.
شورای امنیت سازمان ملل در دسامبر سال میلادی گذشته قطعنامه ای تصویب و تاکید کرد که «هیچ تغییری در مرزهای قبل از چهارم ژوئن 1967 از جمله در رابطه با بیت المقدس به رسمیت شناخته نخواهد شد، مگر اینکه طرف ها در مذاکرات بر سر آن به توافق برسند». 
برای دریافت تازه ترین خبرهای بین المللی از ایران و جهان با استفاده از لینک زیر وارد کانال تلگرام ما شوید.

پربیننده ترین خبرها