فعالیت استراتژیست سابق آمریکایی در قطر علیه سوریه

فعالیت استراتژیست سابق آمریکایی در قطر علیه سوریه
سه شنبه 12 ارديبهشت 1391 - 05:28

منابع آگاه مي‌گويند دولت قطر براي برخورد با مساله سوريه و ديگر مسايلي که با آن روبه‌رو است، از يک تيم مشورتي استفاده مي‌کند که شامل افرادي از آمريکا، فرانسه، ترکيه، انگليس و رژيم صهيونيستي است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی العالم به نقل از پایگاه خبری المنار فلسطین، منابع نزدیک به خانواده آل‌خلیفه حاکم بر قطر تاکید کرده‌اند که رهبری این تیم مشورتی را یک دیپلمات برجسته اسبق آمریکایی بر عهده دارد که پیش از این در دولت‌های مختلف آمریکا در مسایل مربوط به روابط خارجی مناصب و سمت‌های بالایی داشته است.

این گزارش بدون نام بردن از این فرد تاکید می‌کند وی از متخصصان در حوزه برنامه هسته‌ای ایران و فتنه‌انگیزی میان شیعه و سنی است. نفوذ وی در میان خاندان آل‌ثانی تا حدی است که آنها را مجبور کرده تا بودجه هنگفتی در اختیار این تیم مشورتی قرار دهند.

المنار در پایان آورده که این تیم مشورتی در یکی از قصرهای امیری در دوحه مستقر و وظیفه محافظت از آن نیز بر عهده یک گروه از ماموران امنیتی خارجی و مزدور است که به نظر می‌رسد باید از شرکت آمریکایی بلک‌واتر باشند.

هر چند المنار نامی از این دیپلمات آمریکایی نبرده است، اما منابع آگاه به العالم می‌گویند این فرد کسی جز دنیس راس فرستاده اسبق آمریکا در خاورمیانه و استراتژیست این کشور در مسایل این منطقه نیست. راس که راهبردهایش در مورد خاورمیانه، برخورد با ایران – سیاست تشویق و فشار، راه به جایی نبرد و پس از انقلاب‌های اخیر منطقه ناچار به استعفا شد، اکنون به خدمت رژیم قطر درآمده تا جبران شکست‌های خود را کند.

دنیس راس که پس از کناره‌گیری در یکی از مراکز پژوهشی و مطالعاتی جمهوری‌خواهان نزدیک به مراکز صهیونیستی به کار مشغول شد، همواره سیاست‌های اسلام‌ستیز داشت و معتقد بود که تنها مانع در برابر توسعه نفوذ رژیم صهیونیستی محور مقاومت است که باید آن را از بین برد و از همین‌رو پس از شروع شورش‌های مسلحانه در سوریه به خدمت قطر درآمد تا علیه یکی از کشورهای عضو این محور اقدام کند.

این منابع در ادامه تاکید می‌کنند راس به تنهایی در این تیم مشارکت ندارد و افراد دیگری در ساختار سیاسی آمریکا که سیاست‌های کم کردن تنش را در پیش گرفته و معتقد بودند باید راه تعامل را در پیش گرفت، با اعلام موضع در مورد سوریه عملاً شعارهای پیشین خود را فراموش کردند. آنها با نام بردن از جان کری سناتور دمکرات آمریکایی، وی را از مشاوران نزدیک راس بر می‌شمرند.

هر چند آمریکایی‌ها سیاست برخورد با سوریه و حذف اسد را در پیش گرفته بودند و یک تیم از دیپلمات‌ها و بلندپایگان آمریکایی مانند راس، کری، مک‌‌کین و رابرت فورد هدایت آن را بر عهده داشتند اما با غلبه دولت سوریه بر شورش‌های مسلحانه، این تردید در واشنگتن به وجود آمده که سیاست حذف اسد راه به جایی نخواهد برد و آمریکا امروز به بازیگری دست دوم در سوریه تبدیل شده است. از این‌رو آمریکا ناچار به ایجاد تغییراتی در تیم خود در شورای امنیت برای بررسی مساله سوریه شد، هر چند در این تیم افراد تندرویی مانند رابرت فورد هنوز حضور دارند، اما سیاست ابلاغی به آنها این است که با ارتباط گیری با روسیه، عراق و حتی دیپلمات‌های سوری حاضر در شورای امنیت، به ایجاد کانال‌های ارتباطی با دمشق مبادرت کنند.

گفتنی است نشریه فارن پالیسی چاپ آمریکا اخیراً در گزارشی با انتقاد از سیاست آمریکا در قبال سوریه، آن را شکست خورده توصیف کرده و آورده است: « اوباما نمي تواند خود را راضي كند كه با رژيم سوريه و متحدانش به راه حلي برسد. در حقيقت واشنگتن از يك توان راهبردي در مورد سوريه برخوردار نيست و به همين سبب نه به عنوان رهبري در پشت صحنه بلكه اكنون به عنوان قدرتي كه هر جا بخواهند او را مي‌كشند و مي برند تا از سياست‌ها و دستور كار ديگران حمايت كند مطرح شده است.»

فارين پاليسي در پایان به آمریکا توصیه کرده بود «اما بهترين راه اين است كه واشنگتن به ايجاد دوباره يك كانال مستقيم و موثر با رژيم سوريه و مراكز قدرت در آن كشور بپردازد. اگر واشنگتن در اين راه گام بردارد آينده با خطوطي خاكستري و نه سياه و سفيد ترسيم خواهد شد. آينده اي كه البته كمتر مي تواند خواسته آنها كه سر اسد را مي خواهند برآورده كند.» مساله‌ای که به نظر می‌رسد مقامات آمریکایی آن را در دستور کار خود قرار داده‌اند ولی

پربیننده ترین خبرها