افزايش غير معمول تشريفات استقبال از نخست وزير مستعفي اردن در تركيه

افزايش غير معمول تشريفات استقبال از نخست وزير مستعفي اردن در تركيه
چهارشنبه 13 ارديبهشت 1391 - 15:04

رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه روز پنج شنبه گذشته در برخورد با همتاي اردني‌اش و پس از انتشار خبر استعفاي وي از طريق رسانه هاي اردن، يك اقدام عجيب در پيش گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی العالم در حالي كه عون الخصاونه آماده ديدار با عبدالله گل رئيس جمهور تركيه بود، كابينه وي در امان از كار بركنار شده بود. اما با وجود اينكه اين استعفا باعث به وجود آمدن تنش‌هاي سياسي در اردن شده بود، اما تركيه پروتكل معمول با وي در ديدار با اردوغان مانند گذشته اجرا كرد.

اردوغان بي درنگ رفتاری متفاوت را در پیش گرفت و دفتر نخست وزيري تركيه سه دستور ويژه به همه نهادهاي ديپلماتيك اين كشور صادر كرد. نخست: افزايش حفاظت هاي امنيتي و تشريفات استقبال و پذيرايي براي مهمان اردني مستعفي شان. دوم: صدور دستور به استاندار استانبول براي همراهي دائم با مهمان مذكور به عنوان همراه افتخاري وي تا زمان سوار شدن وي بر هواپيما به مقصد عمان، و سوم: اجراي همه جزئيات برنامه از پيش تعيين شده در ديدار نخست وزير مستتعفي اردن از كشورش. به طوري كه حتي پس از اعلام قبول استعفاي الخصاونه از سوي امان اردوغان شخصا به استقبال وي رفت و به مدت يك ساعت با وي پشت درهاي بسته درباره مسائل مختلف به گفتگو و مذاكره پرداخت.

در اين ديدار خصوصي و ويژه رجب طيب اردوغان، خطاب به الخصاونه اعلام كرد: تركيه كشور تو است و در صورتي كه تمايل داري مي تواني براي استراحت در آن بماني. اميدوارم با ماندن در تركيه حداقل به مدت 10 روز دعوت مرا بپذيري.

بنا به اظهارات همراهان الخصاونه، تركيه اعلام كرده است هر زمان كه نخست وزير مستعفي اردن مايل باشد نهادهاي علمي و تحقيقات پيشرفته اين كشور از حضور وي به عنوان، استاد، سخنران و كارشناس بين المللي استقبال مي كنند و وي تا هر زمان كه تمايل داشته باشد مي تواند در آنجا بماند.

روزنامه القدس العربي به نقل از نزديكان الخصاونه نوشت: حملات با هدف تخريب وجهه نخست وزير مستعفي اردن در امان آغاز شده است و بازگشت وي به اردن بلافاصله پس از اين ديدار با هدف جلوگيري از هر گونه سناريويي در عمان با هدف القاي ورود وي به حالت "قهر سياسي" انجام شد. زيرا الخصاونه بر اين باور بود كه وي از حق قانوني‌اش در زمينه استعفا بهره گرفته است.

در همين راستا صدها شهروند اردني براي سومين روز متوالي، عازم منزل الخصاونه شدند و با اين اقدام ازدحام شديدي را در اطراف منزلش كه در نزديكي ساختمان نخست وزيري قرار دارد، به وجود آوردند.

به گفته نزديكان الخصاونه، وي پس از بازگشت به عمان در روز يكشنبه تا صبح امروز به مدت سه روز، از صدها شهروند اردني اعم از نزديكان، اقوام و ساير اقشار مردم اين كشور استقبال و آنها را به حضور پذيرفته است. اين شهروندان اردني با هدف اظهار حمايت از وي و همراهی با وي از مناطق مختلف اردن در منزل الخصاونه حضور يافته اند.

براساس گزارش راديوي محلي "عمان نت"، الخصاونه برخلاف رؤسا و نخست وزيرهاي مستعفي، صدها شهروند اردني از جمله بسياري از شخصيت هاي بارز سياسي و ملي اين كشور را به حضور پذيرفته است.

عمان نت اعلام كرد: الخصاونه از گفتگو با خبرنگاران و واكنش به مقالات و گزارش هايي كه با هدف تخريب وجهه وي در رسانه ها منتشر شده است، خودداري كرد و گفت: در مقابل اين خباثت هيچ حرفي ندارم. زيرا مردم اردن حقيقت را مي دانند.

اين جملات، آخرين عبارات الخصاونه در حضور رسانه هاست كه پس از بازگشت وي به عمان در صفحات رسانه ها و وسايل ارتباط جمعي منتشر شده است.

گفته می‌شود الخصاونه در مورد برخی مسایل با عبدالله شاه این کشور اختلاف نظر داشته و همین امر هم باعث استعفای وی شده است و نخست‌وزیر ترکیه هم با آگاهی از این اختلافات و برای انتقام گرفتن از دولت اردن اقدام به پذیرایی ویژه از نخست‌وزیر مستعفی گرفت.

به گفته منابع آگاه، یکی از دلایل عصبانیت اردوغان از حکومت اردن، عدم همراهی این کشور در فشار به سوریه است، دستگیری برخی از افسران و نظامیان فراری سوری در اردن و همچنین محدود کردن فعالیت آنها در مرزهای مشترک و در نهایت عدم حضور موثر اردن در مجموعه موسوم به دوستان سوریه، این عصبانیت را تشدید کرده و اردوغان از این طریق می‌خواسته از حاکمان اردن انتقام بگیرد.

روابط اردن و سوریه

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها