کارشناس افغان در گفت‌وگو با العالم خبر داد

واکنش شدید طالبان به توافق‌نامه امريكا و افغانستان

واکنش شدید طالبان به توافق‌نامه امريكا و افغانستان
چهارشنبه 13 ارديبهشت 1391 - 16:36

كابل- (العالم): يك كارشناس افغان با اشاره به واكنش شديد گروه طالبان به امضاي "توافق نامه استراتژيك" ميان افغانستان و امريكا گفت: اين توافق نامه داراي نكات مبهم فراواني است.

باراك اوباما رئيس جمهور امريكا و حامد كرزاي همتاي افغانش توافق نامه‌اي با عنوان "شراكت استراتژيك" را امضا كردند كه تا 10 سال پس از خروج نيروهاي افغانستان در پايان سال 2014 اعتبار خواهد داشت. در اين توافق‌نامه بندهاي مختلفي تحت عنوان آموزش نيروهاي افغاني، مبارزه با نيروهاي القاعده و ايجاد تسهيلاتي براي نيروهاي امريكايي گنجانده شده است.

محمدياسين عالمي نويسنده و تحليلگر سياسي افغاني روز چهارشنبه در گفت‌وگو با شبكه خبري العالم گفت: توافق استراتژيك مشترك ميان افغانستان و امريكا شامگاه ديروز ميان رؤساي جمهور دو كشور امضا شد، اما اين امر با واكنش شديد طالبان مواجه شد. به طوري كه اين گروه در يك عمليات انتحاري در مقابل ساختمان محل اقامت اتباع بيگانه در شرق كابل، نارضايتي خودشان را به امضاي اين توافق نامه مشترك اعلام كردند.

در چند حمله مسلحانه به هتل محل اقدامت اتباع بيگانه در كابل، شش نفر كشته شدند. گروه طالبان مسئولت اين حمله را به عهده گرفت و اعلام كرد اين حمله، كارمندان سازمان ملل و اتحاديه اروپا را كه در هتل مذكور اقامت داشتند هدف قرار داده است.

این نويسنده و تحليلگر سياسي افغان افزود: ترديدي نيست كه نيروهاي امريكايي تحت عناوين ديگري در افغانستان باقي خواهند ماند و شمار اندكي از آنها براي انجام همان عمليات ادامه خواهند داد، اما نكات پيچيده و نامفهوم فراواني در متن توافق نامه استراتژيك مشترك وجود دارد.

وی با بیان اینکه امريكا اعلام كرد توافقنامه نهايي امضا شده اما تاكنون جزئيات آن را افشا نكرده، اين در حالي است كه امريكا تاكنون به هيچ كدام از درخواست هاي طرف افغاني پاسخ مثبت نداده است، گفت: امريكا در 10 سال اخير در رويارويي با گروه‌هاي مسلح با شكست مواجه شده است و اين گروه‌ها امروزه از گذشته قوي‌تر شده اند. بنابراين امريكا در مرحله آينده در زمينه مقابله با اين گروه‌ها دچار مشكلات فراواني خواهد شد.

يادآور مي شود مقامات افغان واگذاري مسئوليت زندان بگرام به نيروهاي افغاني و پايان دادن به حملات شبانه به نيروهاي طالبان را به عنوان شرط امضاي توافق نامه مذكور اعلام كرده بود. این توافقنامه با مخالفت طیف وسیعی از مردم و گروه‌های ملی افغان مواجه شد اما کرزای با فشار بر افراد و جریان‌های مختلف حاضر در پارلمان و لویه جرگه، موافقت با این معاهده را به دست آورد، هر چند برخی از کارشناسان می‌گویند این آن چیزی نیست که آمریکایی‌ها دنبال آن بودند اما حضور 10 ساله نظامیان آمریکایی در خاک این کشور تهدید عمده‌ای برای همسایگان آن به شمار می‌رود.

MKH-2-11:34

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها