اظهارات نیکی هیلی و ذوق زدگی ناشیانه ریاض

اظهارات نیکی هیلی و ذوق زدگی ناشیانه ریاض
شنبه 25 آذر 1396 - 08:56

به دنبال اظهارات نسجیده نیکی هیلی که موشک های شلیک شده یمنی ها به فرودگاه ریاض را به رغم اظهارات سازمان ملل، ساخت ایران اعلام کرده بود، عربستان سعودی بلافاصله با استناد به این سخنان خواستار مقابله جهانی با ایران شد.

العالم ـ یادداشت 

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه (23 آذر ماه) با تکرار اتهامات پیشین متحد سعودی واشنگتن مدعی شد که موشک شلیک شده نیروهای یمنی به خاک عربستان ساخت ایران بوده است.

یک روز بعد از ادعای بی اساس هیلی، عربستان سعودی (روز جمعه) با ذوق و شوق ناشیانه و استناد به سخنان نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد خواهان اقدام فوری جامعه جهانی ضد ایران شد.

در بیانیه رسمی عربستان سعودی که از سوی واس، خبرگزاری رسمی این کشور منتشر شد، آمده است که «بایست اقداماتی فوری برای مقابله با فعالیت های تروریستی رژیم ایران صورت گیرد.»

در همین حال دو کشور دنباله روی عربستان یعنی امارات متحده عربی و بحرین نیز به تبعیت از ارباب خود، خواهان مقابله با ایران شدند.

امارات متحده عربی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد جامعه بین الملل باید با تمام قوا مقابل تهدیدهای ایران بایستد. بحرین نیز ایران را به «تربیت و آموزش تروریست ها و تشکیل گروه های تروریستی» متهم کرد. 

تمام این جار و جنجال های ناشیانه در حالی است که سازمان ملل اعلام کرده است که مدارکی دال برتشخیص سازنده موشک های شلیک شده از یمن به عربستان وجود ندارد.

«فرحان حق» جانشین سخنگوی «آنتونیو گوترش» روز پنجشنبه (23 آذر ماه) در کنفرانس مطبوعاتی در مقر این سازمان در نیویورک اعلام کرد که مدارک قاطعی دال بر مشخص شدن کشور سازنده موشک های شلیک شده از یمن به عربستان وجود ندارد.

اظهارات سازمان ملل متحد با ادعای «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد تناقض دارد که مدعی ایرانی بودن موشک های شلیک شده به عربستان شد.
هیلی با استقبال از گزارش شش ماهه دبیرکل سازمان ملل متحد درمورد پرونده هسته ای ایران، مدعی شده بود، که گوترش از تجهیز انصارالله به سلاح های خطرناک از سوی ایران سخن گفته است.
این درحالی است که براساس مفاد گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد، گوترش تایید نکرد که موشک های شلیک شده به عربستان، ساخت ایران است.

در همین حال محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران، به اتهام‌های واهی نماینده امریکا در سازمان ملل علیه ایران و نمایش تبلیغاتی او واکنش نشان داد و در صفحه توییتر خود با انتشار عکسی از کالین پاول وزیر خارجه وقت امریکا در دولت اول بوش پسر و همچنین نیکی هیلی نماینده کنونی امریکا در سازمان ملل خاطرنشان کرد، زمانی که من در سازمان ملل بودم این نمایش و آنچه به بار آورد را دیدم.

با توجه به وضعیت ناآرام داخلی عربستان سعودی، حاکم بودن نظام دیکتاتوری، اختلافات داخلی و بازداشت گسترده شاهزادگان، تندروی های مساله ساز محمد بن سلمان ولیعهد جوان سعودی، بمباران بی رحمانه مردم بی گناه یمن و تحلیل های ارایه شده در برخی کشورهای عربی که سرنوشت بن سلمان را مشابه سرنوشت شاه ایران پیش بینی کرده اند، به نظر می رسد که حاکمان ریاض نیز گام در راه دیکتاتورهای مخلوع و معدوم منطقه نهاده و سرنوشت محتوم صدامیان و دیگر دیکتاتورهای منطقه که زمانی به ارباب خود آمریکا  پشت گرم بودند، پیشانی نوشت گریز ناپذیر برای ادامه دهندگان راه آنان است.

نویسنده: احمد نیکنام

پربیننده ترین خبرها