با قبه الصخره از داخل آشنا شوید + فیلم

شنبه 25 آذر 1396 - 17:48

«قبه الصخره» در داخل مرزها و دیوارهای مسجدالاقصی شریف واقع است که مساحت آن به 144 دونم (هر دونم هزار مترمربع است) می رسد و دربخش قدیمی شهر قدس واقع است و یکی از مهم ترین آثار اسلامی به شمار می رود.

العالمفلسطین اشغالی

قبه الصخره به شکل هشت ضلعی است که دارای چهار درب است و بر روی ستون های استوانه ای بنا نهاده شده و صخره مقدس در داخل آن به شکل دایره ای است و از آنجا که گفته می شود که معراج حضرت محمد (ص) رسول گرامی اسلام به آسمان از آن جا صورت گرفته است، از اهمیت دینی بسیار برخوردار است.

ارتفاع قبه الصخره حدود یک متر و نیم از سطح زمین این بنا است و بر بالای آن ، گنبدی به شکل دایره وجود دارد که طول قطر آن به بیست متر می رسد و این گنبد با طلای خالص پوشیده شده است و ارتفاع آن به 35 متر می رسد و در بالای این گنبد، هلالی وجود دارد که ارتفاع آن به 5 متر می رسد.

قبه الصخره یکی از بخش های مسجدالاقصی است که درجنوب شرقی بخش قدیمی قدس واقع است.

دیگر بخش های آن شامل مسجد القبلی، نمازخانه المروانی، نمازخانه قدیمی الاقصی، مسجد قبه الصخره، مسجد البراق ، مسجد المغاربه، مسجد النساء ، روبروی مسجد و بالکن آن است.

مسجد قبه الصخره بر بالای آن که حضرت محمد(ص) از آن جا به آسمان معراج کرد، ساخته شد.

این مسجد شریف توسط عبدالملک بن مروان خلیفه اموی ساخته شد و العظیم رجاء بن حیوه بر ساخت این مسجد نظارت کرد.

تلاش های خبیثی صورت می گیرد تا مسلمانان را متقاعد کنند که مسجدالاقصی فقط قبه الصخره است و این مساله ای اشتباه است که باید متوجه آن بود و به دیگران درباره آن هشدار داد، زیرا هرآنچه که در داخل دیوار واقع است، وابسته به مسجدالاقصی است و این مسجد شریف نامش درقرآن کریم و دراین آیه شریفه ذکر شده است. (سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ)[الأسراء:1]

حضرت محمد(ص) درباره این مسجد گفته اند که هر نماز در داخل این مسجد، برابر با 500 نماز در مساجد دیگر است.

215

پربیننده ترین خبرها