کاخ سفید راهبرد امنیت ملی جدید آمریکا را منتشر کرد

کاخ سفید راهبرد امنیت ملی جدید آمریکا را منتشر کرد
دوشنبه 27 آذر 1396 - 22:04

رئیس‌جمهور آمریکا راهبرد امنیت ملی جدید کشورش را که بر اساس اولویت دادن به منافع کشورش در همه عرصه‌ها تنظیمشده، منتشر کرد؛ در بسیاری از بندهای این راهبرد، از ایران در کنار کره شمالی، به عنوان دشمنان جدی آمریکا یاد شده است.

العالم - آمریکا

 «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که در خلال مبارزات انتخاباتی‌اش قول داده بود سیاست «آمریکا اول» را اجرایی نماید، راهبرد امنیت ملی جدید کشورش را که بر اساس همین شعار تنظیم شده، برای اجراء ابلاغ کرد.

در بندهای ابتدایی این راهبرد، ترامپ از بازسازی روابط دوستانه با کشورهای خاورمیانه به عنوان اهرمی موثر در ایجاد حرکت جمعی علیه ایران یاد کرده؛ از کره شمالی هم به عنوان دشمن شماره 2 و هدف دوم حرکت تحت هدایت آمریکا برای برخورد با دشمنان یاد شده است.

در این راهبرد، از چین و روسیه هم به عنوان کشورهایی که در پی ضربه زدن به منافع امنیتی و مالی آمریکا هستند یاد شده و در همان بند، باز هم از ایران و کره شمالی به عنوان رژیم‌های بی‌ثبات‌کننده منطقه، تهدیدکننده مردم آمریکا و عامل تهدید برای متحدان این کشور نام برده شده است.

در بخش «اقدامات دارای اولویت» و زیربخش «ارتقای توان پدافند موشکی» آمده: «ایالات‌متحده در حال استقرار یک سامانه دفاع موشکی چند لایه با تمرکز بر ایران و کره شمالی است تا بتوانیم از میهنمان در برابر حملات موشکی دفاع کنیم.»

ترامپ که تاکنون بارها از «بد» بودن توافق هسته‌ای سخن گفته، در این سند با لحنی متفاوت در خصوص توان هسته‌ای ایران سخن گفته و آورده: «رژیم ایران در حال ساخت موشک‌های بالستیک توانمندتر است و قابلیت ازسرگیری کار خود بر روی تسلیحات هسته‌ای را دارد؛ تسلیحاتی که می‌تواند ایالات‌متحده و شرکای ما را تهدید کنند.»

در ادامه این سند باز هم ترامپ از ایران یاد کرده و ضمن «اصلی‌ترین حامی تروریسم دولتی» خواندن این کشور، ایران را به بهره‌گیری از بی‌ثباتی خاورمیانه برای بسط نفوذ خود و اقدام به حمله سایبری علیه منافع آمریکا متهم کرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا گفته که توافق هسته‌ای تأثری در کاستن از شدت این اقدامات از نظر وی ناخوشایند ایران، نداشته است. آمریکا اصرار دارد که در مقدمه برجام، پیش‌بینی شده که انعقاد توافق هسته‌ای به ایجاد صلح و ثبات در خاورمیانه کمک می‌کند و از آنجا که صلح و ثبات هنوز هم گم‌گشته بزرگ این منطقه است، پس «روح برجام نقض شده است.»

اصرار آمریکایی‌ها بر نقض شدن «روح» برجام از آن جهت است که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی تاکنون 9 بار و دبیرکل سازمان ملل متحد تاکنون 4 بار، پایبند ماندن ایران به برجام و قطعنامه 2231 به عنوان سند حقوقی بین‌المللی پشتیبان این توافق چندجانبه را تأیید کرده‌اند.

پربیننده ترین خبرها