پاسخ تند اسد به اظهارات ماکرون/ دستان شما به خون مردم سوریه آغشته است

پاسخ تند اسد به اظهارات ماکرون/ دستان شما به خون مردم سوریه آغشته است
سه شنبه 28 آذر 1396 - 08:34

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه به سخنان تهدید آمیز امانوئل ماکرون همتای فرانسوی خود واکنش تندی نشان داد.

العالم ـ سوریه

امانوئل ماکرون در گفتگو با تلویزیون دولتی فرانسه گفته بود باید برای مذاکرات صلح سوریه با بشار اسد گفتگو کنیم و بعد می توانیم او را به خاطر جرایم جنگی محاکمه کنیم.

به گزارش یورو نیوز، بشار اسد در واکنش به این مصاحبه روز دوشنبه ماکرون گفت: «از آغاز جنگ در سوریه فرانسوی ها به تروریسم در این کشور کمک کردند و دستهای دولت این کشور آغشته به خون مردم سوریه است. آنهایی که حامی تروریسم بوده اند حق ندارند درباره مذاکرات صلح در سوریه اظهارنظر کنند. بیانات ایشان ارزشی برای ما ندارد.»

سخنان ماکرون در باره اسد در حالی است که مقام های فرانسوی از آغاز جنگ سوریه همواره علیه رییس جمهور سوریه موضع گیری کرده اند، فرانسوا اولاند و نیکولا سارکوزی دو رئیس جمهوری پیشین فرانسه همواره اسد را عامل اصلی جنگ سوریه دانسته و هرگونه نزدیکی و مذاکره با دولت سوریه را اشتباهی بزرگ می شمردند. 

اما سخنان ماکرون در باره اسد نسبت به مواضع اسلاف خویش با تغییراتی همراه بود، روسای جمهور قبلی فرانسه همواره مواضع کاملا مخالف با رییس جمهور سوریه اتخاذ می کردند ولی ماکرون در اظهارات خود یکی به نعل و یکی به میخ زد.

به همین دلیل سخنان ماکرون نیز با واکنش رئیس جمهوری سوریه مواجه شد و در گفتگو با خبرنگاران خاطرنشان کرد: «فکر نمی کنم بتوان این بیانات را تغییر موضع اساسی از سوی دولت فرانسه عنوان کرد. به همین دلیل هم فکر نمی کنم فراخوان دولت فرانسه برای کنفرانس صلح در سوریه معنا و لزومی داشته باشد.»

بشار اسد در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: «تروریسم به داعش خلاصه نمی شود. این گروه تنها بخشی از تروریسم است. در حال حاضر به جز داعش، النصره و سازمان هایی با نام های دیگر وجود دارند و این بدان معناست که ما هنوز در جنگ هستیم.»

به گزارش یورو نیوز، روز یکشنبه امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در گفتگوی زنده با شبکه دوی تلویزیون فرانسه با تاکید بر این که نظامیان عراق در ماه دسامبر داعش را در عراق شکست دادند اعلام کرد که گروه داعش در میانه و یا اواخر ماه فوریه به طور کامل در سوریه نیز نابود خواهد شد. او در پاسخ به آینده سوریه بدون داعش گفت:«باید با همه مذاکره کنیم، ما باید با بشار اسد و نمایندگان او مذاکره کنیم. پس از آن، او باید بابت جرایمی که علیه مردم کشورش مرتکب شده است، در پیشگاه عدالت بین‌الملل پاسخگو شود.»

پربیننده ترین خبرها