نگاهی به روند انتخابات پارلمانی سوریه

نگاهی به روند انتخابات پارلمانی سوریه
دوشنبه 18 ارديبهشت 1391 - 05:10

14 ميليون سوري امروز به پاي صندوقهاي راي مي روند تا نمايندگان خود در پارلمان را انتخاب کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، این اولین انتخابات پس از اصلاح قانون اساسی در سوریه به شمار می رود و در آن یازده حزب جدید برای نخستین بار شرکت دارند.

در انتخابات های پیشین سوریه تنها 10حزب در چارچوب "جبهه پیشرو ملی" و با رهبری حزب بعث به رقابت می پرداختند.

12 هزار و 152 مرکز رای گیری در استانها برای مردم در نظر گرفته شده است تا راي خود را در صندوقها بریزند.

واجدین شرایط شرکت در انتخابات 14 میلیون و 788 هزار و 644 نفر است که این رقم اتباع سوریه مقیم خارج از کشور و نظامیان ارتش و پلیس را شامل می شود؛ هرچند که نظامیان در دوره گذراندن خدمت نظامی خود مجاز به شرکت در انتخابات نیستند.

به گفته "حسن الجلالی" معاون وزیر کشور سوریه، اتباع سوری مقیم خارج از کشور که تمایل به مشارکت در این انتخابات را دارند یا شهروندانی که قصد به سوریه یاعزیمت به خارج از کشور دارند می توانند در مراکز رای گیری مستقر در گذرگاه های مرزی زمینی، هوایی و دریایی رای خود را به صندوقها بریزند به این شرط که نامزدهای همان حوزه را انتخاب کنند.

در دست داشتن کارت های شناسایی ملاک شرکت در انتخابات است و هریک از شهروندان سوری می تواند در حوزه انتخابیه محل خود رای دهد و باید مدارک اثبات اقامت خود در این حوزه را به همراه داشته باشد.

به گفته معاون وزارت کشور سوریه، هماهنگی بین وزارت کشور و کمیته عالی انتخابات درباره روند انتخابات به طور کامل وجود دارد زیرا این کمیته ناظر بر انتخابات است.

سه مرکز رای ‌گیری جدید به حوزه‌ های انتخابیه شهر دمشق افزوده‌ شده است و درباره استان دمشق باید گفت که تعداد مراکز رای‌ گیری 791 و تعداد نامزدهای کنونی 900 نفر است که برای گرفتن 29 کرسی متعلق به این استان رقابت می کنند.

یک میلیون و 986 هزار 35 نفر در استان دمشق مجاز به رای دادن هستند و در حومه دمشق 641 مرکز رای ‌گیری برای یک میلیون و 143 هزار و 979 واجد شرایط در نظر گرفته شده است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها