تغییر معادلات در آستانه انتخابات الجزایر

تغییر معادلات در آستانه انتخابات الجزایر
دوشنبه 18 ارديبهشت 1391 - 18:15

العالم، الجزاير - در آستانه انتخابات مجلس الجزاير، دو دستگي و اختلاف ميان احزاب سنتي و فعاليت محسوس احزاب جديد، معادلات حزبي در اين کشور را بر هم زده است.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار شبکه العالم، الجزایر شاهد جنب و جوش محسوسي در عرصه رقابت انتخاباتي است و ناظران بر اين عقيده اند كه برخي از احزاب تازه تاسيس توان آن را دارند كه با توجه به دودستگي هاي حاكم بر احزاب بزرگ، معادلات را به نفع خود تغيير دهند.

در اين انتخابات 44 حزب با يكديگر رقابت خواهند كرد كه از اين ميان نيمي از احزاب، ثمره تصويب قانون جديد احزاب هستند.

احزاب جديد كه اوایل سال جاري ميلادي شكل گرفتند، از كمبود امكانات و تخصص رنج مي برند كه اين مساله به ويژه در معرفي برنامه ها و حضور در عرصه رقابت های انتخاباتي به شکل محسوسی به چشم می خورد.

"مصطفي هميسي" سخنگوي رسمي حزب عدالت و آزادي به شبكه العالم، گفت: ناگهان شمار زيادي از احزاب به يكباره مجوز گرفتند و اين مساله سبب شد كه شهروندان نتوانند احزاب را از يكديگر بشناسند ..  این مساله چهره احزاب و همچنين چهره عرصه سياسي الجزاير را خدشه دار كرده است.

با وجود عمر كوتاه احزاب جديد و امكانات ناچيز آنان ، ناظران سياسي عقیده دارند كه اين احزاب قادرند در الجزاير شگفتي بيافرينند به ويژه كه اين احزاب، سراني شاخص و تاثيرگذار دارند.

"لزهر ماروك " استاد دانشگاه الجزايري به خبرنگار العالم گفت : ورود احزاب جديد به رقابت انتخاباتي تاثير گسترده اي بر عرصه سياسي مي گذارد، زيرا شكل گيري اين احزاب، وابستگي به احزاب سنتي را تحت الشعاع قرار داده است، به عنوان مثال حزب "عبدالله جاب الله" قادر است شگفتي غافلگير كننده ای بيافريند.

وی افزود: از سوي ديگر احزاب جديد شخصيت هاي مورد قبول و تاثير گذار نزد مردم را معرفي كرده اند و اين مساله به آن ها فرصت خواهد داد به مجلس برسند و بيشترين كرسي ها را از آن خود كنند.

آن چه شانس احزاب جديد را افزايش مي دهد دودستگي احزاب بزرگي همچون حزب جبهه آزاديبخش ملي و جنبش جامعه صلح است.

 

18:09-07/05



پربیننده ترین خبرها