رقابت قطر و عربستان برای کنترل و هدایت القاعده

رقابت قطر و عربستان برای کنترل و هدایت القاعده
سه شنبه 19 ارديبهشت 1391 - 05:53

منابع خبري از توطئه قطر ضد كشورهاي عرب حاشيه خليج فارس به منظور ناامن كردن اين كشورها و تبديل شدن به محور امنيت جهان عرب پرده برداشتند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبكه خبري العالم، پايگاه اينترنتي المنار با استناد به جزييات دقيق و مهم اطلاعاتي فاش كرد كه قطر از چند ماه پيش نقشه‌اي خبيثانه علیه كشورهاي حاشيه خليج فارس در دستور كار قرار داده كه هدف آن ايجاد هرج و مرج در كشورهاي با ثبات اين منطقه به ويژه كويت، عمان و امارات است.

بر پايه اين گزارش، سازمان هاي اطلاعاتي اين كشورها، طي چهار ماه گذشته گروهك‌هايي را شناسايي و دستگير كردند كه براي ارتكاب جنايت هاي خرابكارانه و انفجاري در شهرهاي اصلي از سوي قطر حمايت مالي مي شدند. امارات نخستين كشوري بود كه تعدادي از اين گروهك‌های تروریستی را شناسايي و دستگير كرد. بازداشت شدگان اعتراف كردند كه در يك پايگاه نظامي نزديك دوحه آموزش نظامي ديده‌اند و مقاديري مبالغ نقد و كارت هاي بانكي با اسامي مستعار از افراد اين گروهك ثبت و ضبط شد. افراد اين گروه همچنين در بازجويي‌ها، اماكن مخفي كردن سلاح ها و مواد منفجره اي كه به محض ورود به امارات به آن ها داده شده بود را افشا كردند.

بازجويي از اين افراد همچنين از اطلاعات مهمي در خصوص امنيت ملي كشورهاي حاشيه خليج فارس به ويژه كويت پرده برداشت كه مسوولان اماراتي اين اطلاعات را به سران كويتي رساندند و بر پايه همين اطلاعات سه گروهك خرابكار كه همگي از قطر به كويت رفته بودند ، شناسايي و دستگير شدند.

در ادامه این گزارش آمده است قطر قصد دارد به "بهشت امن" منطقه خليج فارس تبديل شود كه البته اين كار تنها با اهداف اقتصادي صورت نمي‌گيرد هر چند بسياري از شركت هاي امنيتي فعال در منطقه خليج فارس مقر خود را به دوحه منتقل كردند و به توصيه مستشاران امنيتي از بحرين و كويت نقل مكان كردند.

اما در اين ميان منافع سياسي نيز مطمع نظر قطر است به طوري كه اين كشور در ماه هاي پيش براي سرقت انقلاب مردمي بحرين ضد رژيم آل خليفه تلاش كرد اما اين تلاش ها به شكست انجاميد. اكنون قطر به ايجاد ناامني و بي‌ثباتي در كويت و امارات روي آورده است و براي اين كار گروهك هاي خرابكار به اين كشورها گسيل داشته است تا ضد منافع كشورهاي غربي و موسسه هاي رسمي آنان عمليات كنند.

در اين ميان عليرغم اينكه مواضع عربستان و قطر در قبال بحران هاي منطقه و به ويژه بحران سوريه يكسان و مشابه است، اما به نظر مي رسد قطر به ايجاد بحران در عربستان نيز بي ميل نيست.

 

در اين گزارش آمده است كه عربستان و قطر بر سر به كارگيري پسمانده هاي رهبران القاعده كه پس از بن لادن پراكنده شده‌اند، با يكديگر رقابت مي‌كنند. سازمان اطلاعات قطر در اين مجال در جنوب يمن فعال شده است و سعي دارد كنترل گروهك‌هاي القاعده را كه به سبب تنش هاي سياسي حاكم بر اين كشور قدرت يافته اند را به دست گيرد.

اين تلاش هاي قطر با اين هدف صورت مي‌گيرد كه در زمان مناسب، اين اعضای این گروه‌ها را راهي عربستان كند اين در حالي است كه عربستان سعي مي‌كند با ديدارهايي كه ميان رهبران سعودي و سران سازمان القاعده كه سال هاست در زندان‌هاي عربستاني به سر مي برند، اين تلاش هاي قطر را خنثي كند. گفته مي‌شود كه طي هفته هاي آينده قراردادي ميان عربستان و سران القاعده به صورت محرمانه امضا خواهد شد كه بر اساس آن پادشاه عربستان برخي از سران این گروه تروریستی را مورد عفو ملوكانه قرار مي دهد. از سوي ديگر خانواده بن لادن نيز با موافقت رژيم آل سعود از پاكستان به عربستان منتقل خواهند شد که البته فرایند این مهم در حال انجام است.

عربستان بر اين باور است كه خطر القاعده كه سال‌ها با آن جنگيد را مي تواند به فرصت تبديل كند به ويژه كه اخيرا موج آزادي خواهي و دموكراسي خواهي جوانان سعودي در حال گسترش است و ممكن است به طوفاني تبديل شود كه آل سعود را از تخت پادشاهي به پايين بكشد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها