تازه ترین خبرها از زلزله چهارشنبه شب تهران

تازه ترین خبرها از زلزله چهارشنبه شب تهران
پنج‌شنبه 30 آذر 1396 - 01:00

زمین لرزه ای به بزرگی  5.2  در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت 23:27  چهارشنبه شب در تهران به وقوع پیوست که براساس گزارش ها در استانهای مختلف از جمله البرز، قزوین، قم و مناطقی از استان گیلان هم احساس شده است.

کانون این زمین‌لرزه، 3 کیلومتری شهرستان ملارد در مرز استان تهران و البرز، و در عمق هفت کیلومتری زمین عنوان شده‌ است.

2 نفر در حادثه زلزله تهران جان خود را از دست دادند

زمین‌لرزه تهران را آلوده‌تر کرد

وقوع زمین‌لرزه در تهران باعث شد تا آلودگی هوای تهران تشدید شده و شاخص آلودگی هوا در ساعت 3 بامداد امروز (30 آذر) به عدد 170 برسد.

در پی وقوع زمین‌لرزه بسیاری از شهروندان تهرانی منازل خود را ترک کرده و با خودروهای خود در خیابانها و بزرگراه‌های خروجی تهران تردد کردند که همین اتفاق باعث بروز ترافیک سنگین در برخی معابر و تشدید آلاینده‌ها شد.

اکنون از ترافیک شدیدی که در لحظات نخستین پس از زمین‌لرزه در معابر پایتخت ایجاد شده بود، کاسته شده و عبور و مرور در معابر با ترافیک کمتری در جریان است.

تعطيلی ادارات دولتی در روز پنجشنبه

رییس ستاد مدیریت بحران تهران اعلام کرد:تمامی ادارات و دستگاه های دولتی بجز مراکز امدادی امروز پنجشنه تعطیل است.
صادقی در پایان جلسه ستاد مدیریت استان تهران گفت: از ابتدای وقوع زلزله تمام اعضای ستاد فراخوانده شدند.
وی افزود: مردم با رعایت نکات احتیاطی در مکان های امن حضور داشته باشند و از تردد بی مورد جدا خودداری کنند .
وی تاکید کرد: مردم باید از قرارگرفتن در کنار دیوارها و وسایل معلق جدا خودداری کنند و یک کیف حاوی وسایل امددادی اب و خوراکی و رادیو به همراه داشته باشند.
رییس ستاد مدیریت بحران تهران گفت: شهروندان حتما آخرین اطلاعات را از رسانه های رسمی و رسانه ملی پیگیری کنند.
وی خاطرنشان کرد:زمین لرزه پس لرزه های مختلف و شدیدتری ممکن است داشته باشد و مردم باید ضمن هوشیاری موارد ایمنی را رعایت کنند.

يك زن باردار در ملارد جان باخت / 20 مصدوم در كانون اصلي زلزله

بهمن خطیبی فرماندار ملارد گفت: زلزله 5.2 ریشتری دیشب  شهرستان ملارد یک کشته و 20 مصدوم داشت.
وی افزود: بلافاصله بعد از وقوع زلزله ستاد مدیریت بحران شهرستان ملارد تشکیل شد و نیروهای امدادی در آماده باش کامل قرار گرفتند.
فرماندار ملارد با اشاره به اینکه نیروهای امدادی شهرستان ملارد در محدوده شهری و روستایی اکیپ های بازرسی میدانی تشکیل دادند، افزود: در بررسی ها  مشخص شد که خساراتی جزئی به دو واحد مسکونی خالی از سکنه روستای اختر آباد وارد شده است.
وی گفت: در اثر وقوع زلزله هیچ مصدومی نداشتیم بلکه ترس از وقوع زلزله و فرار باعث مرگ یک زن باردار و مصدومیت 20 نفر از شهروندان این منطقه شد.
خطیبی افزود: از مجموع 20 مصدوم زلزله شهرستان ملارد  12 نفر بصورت سرپایی درمان شدند و 8 نفر هم به بیمارستانهای تامین اجتماعی شهریار و بیمارستان های کرج منتقل شدند.
وی گفت: در ساعتهای اولیه وقوع زلزله ترافیک سنگینی در مبادی ورودی و خروجی شهرستان ملارد مشاهده شد که بعد از گذشت 2 ساعت هم اکنون ترافیک در این جاده ها آرام و روان است.
وی گفت: تمامی مدارس و سوله های دولتی و تفرجگاههای شهرستان ملارد  برای اسکان شهروندان مهیا شده است و هیچ جای نگرانی وجود ندارد.
وی افزود: خسارات احتمالی وقوع این زلزله بلافاصله مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

مداوای سرپايی 48 مصدوم در بيمارستان های البرز

در پی زلزله در استان البرز تعدادی از افراد در حال فرار از خانه بودند که دچار مصدومیتهای جزیی شدن که بلافاصله توسط اورژانس 115 به بیمارستان ها انتقال یافتند .
کولیوند رئیس اورژانس کشور در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما گفت: 48 مصدوم بصورت سرپایی در بیمارستانهای البرز تحت مداوا قرار گرفته و اکثر آنها ترخیص شدند.
کولیوند در پایان توصیه هایی را برای افرادی که در خیابانها تردد دارند داشت: مردم سعی کنند خودروهای خود را در کنار دیوارهای بلند پارک نکنند و شیشه ماشین خود را تا آخر بالا نکشند زیرا هر لحظه امکان مسمومیت وجود دارد.

آماده باش نیروهای امدادی و واکنش سریع هلال احمر قم

 مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قم گفت: پس از وقوع زلزله با قدرت 5.2 ریشتری تهران که در قم نیز حس شد بلافاصله نیروهای امدادی و تیم های واکنش سریع با حضور در محل کار در حال آماده باش قرار گرفتند.
محمد گل فشان بامداد پنجشنبه در گفت و گویی اظهار کرد: تیم‌های امدادی، واکنش سریع و کارکنان این جمعیت با تجهیزات کامل، و با توجه به زلزله و لرزش برخی از شهرستان‌های استان تهران به عنوان استان معین به حالت آماده باش درآمدند.

دستگاه های اجرایی و مراکز آموزشی قم  امروز تعطیل است

استانداری قم در اطلاعیه ای در پی وقوع زلزله در ملارد تهران و احساس آن در تمام نقاط استان قم، اعلام کرد: تمامی دستگاه های اجرایی و مراکز آموزشی این استان امروز(پنجشنبه) تعطیل است.
در این اطلاعیه آمده است: در پی وقوع زلزله 5/2 ریشتری در ملارد تهران و احساس آن در تمام نقاط استان قم و ایجاد اضطراب بین هم استانی های عزیز به اطلاع می رساند با پیشنهاد مدیریت بحران استان و موافقت استاندار محترم امروز 96/9/30 تمامی دستگاههای اجرایی و مراکز آموزشی (مدارس و دانشگاهها) بجز دستگاه های امدادی قم تعطیل می باشد.

تعطيلی مراكز اداری و دانشگاههای استان البرز در روز پنجشنبه

نجفی استاندار البرز گفت: تمامی مراکز اداری و دستگاهها و دانشگاههای استان البرز بجز مراکز امدادی روز پنجشنبه تعطیل است.
وی افزود: با توجه به نزدیکی به مشکین دشت چند گروه به محل اعزام شد تمامی گروه های امدادی و خدماتی امنیتی آماده باش بودند و تا صبح اماده هستند .

زمین لرزه ناشی از گسل کرج بود

⭕ مهدی زارع عضو پژوهشکده زمین لرزه گفت:  اين زلزله ناشي از گسل كرج بوده و در مجاورت گسل هاي بزرگ شمال تهران و اشتهارد قرار دارد. بنابراين اين گسل منتهی اليه گسل هاي بزرگ بوده است .

یک چهارم جمعیت ایران زلزله را حس کردند

زارع یادآور شد: عمق اين زلزله در ٧كيلومتری زمین بوده است و يك چهارم جمعيت ايران اين زلزله را حس كرده اند.
به گفته زارع  احتمال وقوع دومينو وجود دارد و گسل جنوب كرج در ١٢٠٠سال گذشته و گسل تهران در ٩٠٠سال اخير لرزشي نداشته و احتمال وقوع زلزله در اين گسل ها وجود دارد.

در جاده چالوس کوه ریزش کرد

 مرتضی سلیمی رئیس امداد و نجات سازمان هلال احمر بامداد پنجشنبه اعلام کرد که تنها یک خانه آسیب دیده و یک مصدوم هم داشتیم.

وی بیان کرد در کیلومتر‌۱۶ جاده چالوس ریزش کوه داشتیم و ترافیک شدیدی اینجا حاکم است مردم از این معبر تردد نکنند.

مردم لوازم ضروری همراه داشته باشند

رئیس امداد و نجات هلال احمر تاکید کرد : مردم اگر قصد بیرون ماندن دارند لوازم ضروری خود را به همراه داشته باشند.
به گفته وی ترافیک سنگین معابر را قفل کرده و تردد احتمالی خودروهای امدادی سخت شده است.

توصيه آتش نشانی به شهروندان تهرانی

سازمان آتش نشانی تهران از هموطنان خواست که برای گرم کردن خود در اتومبیل از گاز پیک نیک و بخاری ماشین استفاده نکنند.
این سازمان با هشدار نسبت به استفاده گاز پیک نیک و بخاری ماشین، اعلام کرد: این موضوع ممکن است دچار گاز گرفتگی و مرگ سرنشینان شود.
این سازمان درخواست کرد که هموطنان با پتو و لباس گرم خودشان را در داخل اتومبیل گرم نگه دارند.

مردم کرج و غرب تهران هوشیار باشند

نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد: معلوم نیست مجددا تهران و سایر استان بلرزد یا خیر، ولی تاکنون سه پس لرزه کوچک ثبت شده است.‌

وی گفت : کوه جاده چالوس ریزش کرده است و تردد در این مسیر به کندی پیش می‌رود.

وی یادآور شد: مردم کرج و غرب تهران هوشیار باشند. از دقایق اول آماده باش صددرصد اعلام شده است. در جاده‌ی چالوس مقداری ریزش داشتیم. مردم حین عبور و مرور به دستورات پلیس توجه کنند.

به گفته نجار در تهران مدیریت بحران تشکیل جلسه داده است. 

شش پس لرزه ثبت شد

رئیس پایگاه اطلاعات لرزه‌ای کشور اعلام کرد : تاکنون ۶ پس لرزه ثبت شده و اگر این زمین لرزه اصلی باشد کماکان پس لرزه‌ها ادامه دارد.

نیروهای امدادی درآماده باش کامل

⭕ سرپرست سازمان اورژانس کشور گفت : نیروهای امدادی در حال آماده‌باش هستند. کانون این زلزله مشکین دشت استان البرز بود و در استان‌های قم، گیلان، قزوین، اراک و تهران هم احساس شد.

وی افزود : تاکنون خسارتی اعلام نشده و ارزیابان در حال بررسی شرایط هستند، ضمن اینکه نیروهای امدادی در حال آماده‌باش هستند.

وزارت نیرو در آماده باش کامل

رضا اردکانیان، وزیر نیرو بامداد پنجشنبه پس از زمین لرزه ملارد گفت: در وزارت نیرو در کنار همکاران ستاد عملیات در آمادگی کامل هستیم.
وی با تاکید براینکه وزارت نیروی به همراه نیروهای ستادی در آمادگی کامل است، افزود: یک پست فوق توزیع 63 کیلو ولتی ما در شمال غرب تهران به علت عمل کردن لایه حفاظتی از مدار خارج شده بود که بلافاصله با مانورهای لازم موضوع حل شد و خللی در تامین برق پیش نیامد.
وزیر نیرو گفت: شرایط در شبکه های فشار قوی، متوسط و ضعیف کاملا پایدار است و در عین حال تیم های عملیاتی در آماده باش کامل هستند.

نگرانی از پس لرزه ها

⭕ مرادی رئیس مرکز لرزه نگاری کشور با بیان اینکه تا کنون سه پس لرزه ثبت کرده ایم افزود : یک مقدار نگران هستیم و امیدواریم روند پس لرزه ها این باشد که زلزله اولیه، زلزله بزرگ بوده باشد.

وی گفت: مردم آرامش داشته باشند و نکات ایمنی را رعایت کنند. امشب را با احتیاط سپری کنند.

وی افزود : من فکر می کنم اگر مردم به سازه های ایمن خود اعتماد دارند، می توانند در منزل بمانند. 

مردم در منطقه گسل اشتهارد، ملارد و شهر قدس بشتر مراقب باشند

به گفته مرادی: در منطقه گسل اشتهارد و ملارد و شهر قدس مردم بیشتر احتیاط کنند و چندساعتی را هوشیار باشند و تامل کنند.

وی خاطرنشان کرد : زمین لرزه‌ها همگی به یک نوع رفتار نمی کنند. ممکن است یک زلزله بزرگ بیاید و بعد پس لرزه ای نباشد. هنوز علم زلزله شناسی توانایی پیش بینی دقیق ندارد.

اطمینان از وضعیت سوخت 

⭕ شرکت ملی پخش فرآورده ها ی نفتی با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: به اطلاع می‌رساند درپی وقوع زلزله ۵/۲ ریشتری دراستان تهران همه تاسیسات و جایگاهای عرضه سوخت سالم هستند

مردم عزیز نگرانی از بابت تامین سوخت نداشته باشند و بنزین به میزان بیشتری به جایگاه‌ها ارسال شده است

همچنین مدیر منطقه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تهران برای تامین بنزین ستاد بحران شهرداری هم اکنون عازم جلسه ستادمدیریت بحران شهر تهران است.

دستورات وزیر کشور به استانداران و شهرداری تهران

⭕ وزیر کشور هم در تماس با رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در جریان آخرین وضعیت زلزله تهران و تعدادی دیگر از استان ها قرار گرفت و دستورات لازم را به استانداری ها، شهرداری تهران و تمامی دستگاه های ذیربط صادر کرد.

وزیر کشور همچنین از مردم خواست اخبار را فقط از رسانه های رسمی کشور دنبال کنند.

مردم مکالمات تلفنی خود را کوتاه کنند

⭕ محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در صفحه خود در توییتر نوشت: با حضور مردم در خیابان ها میزان مصرف دیتای موبایل رشد زیادی کرده است. از شهروندان تهرانی تقاضا داریم مکالمات تلفنی را کوتاه برقرار نمایند.

درشهر ملارد چند دیوار فروریخت

⭕ مرتضی سلیمی، رئیس هلال احمر اعلام کرد : در شهر‌ ملارد، در آیپک چند دیوار فروریخته٬ در اخترآباد یک خانه خسارت دیده و یک مصدوم داشتیم.

وی گفت : در چالوس یک خودرو بر اثر ریزش کوه محبوس شده و عملیات امداد در جریان است. از مردم خواهش می‌کنیم از این معبر تردد نکنند. در سایر شهرها خسارت نداشتیم .

راهور: مردم از تردد غیر ضروری خودداری کنند

⭕ پلیس راهور تهران بزرگ در اطلاعیه ای تاکید کرد: شهروندان از تردد غیرضروری در شهر تهران خودداری کنند.

براساس اطلاعیه راهنمایی و رانندگی: نگرانی مردم و حضورشان در خیابانها باعث ایجاد ترافیک در شریانهای شهر شده است.

نیروهای قرارگاه خاتم  در آماده باش کامل

سردار عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) پس از زلزله تهران از آماده باش کلیه نیروها در کارگاه های مستقر در استانهای تهران، البرز ، گیلان، قزوین و قم خبر داد و گفت: تمام ماشین آلات سنگین مستقر در کارگاه ها باید در حال آماده به کار باشد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها