جزئیات پنجمین روز اعتراضات در کردستان عراق

جزئیات پنجمین روز اعتراضات در کردستان عراق
شنبه 2 دی 1396 - 09:42

اعتراضات مردمی کردستان عراق روز جمعه و در پنجمین روز نیز در برخی مناطق از جمله رانیه و چمچمال از توابع استان سلیمانیه به شکل خیابانی ادامه یافت.

العالم ـ عراق

بنابر گزارش های منابع محلی و ملی عراق، روز جمعه در بسیاری از شهرهای منطقه کردستان عراق به دلیل فضای سخت امنیتی و برخورد شدید نیروهای ویژه با مردم، امکان حضور معترضان در خیابان ها فراهم نشد. 
شاهدان عینی و منابع محلی از حضور پر تعداد نیروهای امنیتی در مرکز شهر سلیمانیه و ممانعت از خروج مردم و تجمع در خیابان های اصلی خبر دادند. 
با این حال مردم در شهر رانیه که در اعتراضات اخیر چند کشته و دهها زخمی داشته است، بعد از ظهر روز جمعه بار دیگر به خیابانها آمدند و خواهان انحلال تشکیلات کردستان عراق شدند.
همچنین گزارش شد که معترضان درمنطقه چمچال استان سلیمانیه نیز به خیابان ها آمدند و به آتش زدن لاستیک و سردادن شعار پرداختند که ساعتی بعد میان آنان و نیروهای امنیتی درگیری های شدید رخ داد. 
گزارشهایی نیز از خروج تعداد زیادی از شهروندان معترض در ناحیه حاجیاوا از توابع بخش رانیه استان سلیمانیه عراق و تجمع در خیابان های منطقه و سردادن شعار علیه احزاب حاکم بر کردستان عراق بدلیل سوء مدیریت و فساد حکایت داشته است.
بر اساس این گزارش ها ساعتی بعد میان معترضان و نیروهای امنیتی درگیری رخ داد و چند تن از تظاهرکنندگان زخمی شدند. 
شاهدان عینی همچنین از استفاده نیروهای امنیتی از گاز اشک آور برای متفرق کردن تظاهر کنندگان در برخی مناطق سلیمانیه خبر دادند.
دلشاد عمر مدیرکل آموزش سلیمانیه نیز در بیانیه ای گفته است اوضاع امروز اقلیم نتیجه 26 سال هدار دادن اموال عمومی و مصرف غیر قانونی ثروت های ملی است.
اعضای شورای معلمان سلیمانیه نیز روز جمعه در یک کنفرانس خبری خواستار آزادی بازداشت شدگان در جریان اعتراضات چند روز گذشته از سوی نیروهای امنیتی شدند. 
این تشکل صنفی با اعلام این که مسوولیت وضع کنونی در کردستان عراق بر عهده تشکیلات حاکم است، بر تداوم اعتراضات و پیگیری مطالبات خود تاکید کرد.
از سوی دیگر همزمان گفته شده که معترضین در تلاش هستند از روز یکشنبه بار دیگر اعتراضات را در سراسر شهرهای کردستان عراق از سر گیرند.
در تحولی دیگر، حرکت اسلامی کردستان عراق در بیانیه ای خواهان وحدت گروه های مخالف تشکیلات اقلیم و تشکیل جبهه اپوزیسیون شد.
در بخشی از بیانیه حرکت اسلامی کردستان عراق آمده است: کابینه هشتم کردستان عراق بعد از چهار سال ایجاد تنش سیاسی، اقتصادی و روانی برای مردم هنوز آمادگی انجام هیچ گونه تغییراتی را در راستای خواسته های مردم ندارد.
این حزب ضمن پیشنهاد تشکیل جبهه اپوزیسیون از احزاب خواست از طرفداران خود بخواهند تا در کمیته های مربوط به اعتراضات عضو شده و به تجمعات اعتراضی بپیوندند.
مسعود عبدالخالق روزنامه نگار کرد عراقی در گفتگو با ایرنا در اربیل گفت که مردم از سیاستهای اشتباه و عدم توازن سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در رنج هستند، تشکیلات اقلیم جوابگوی کمترین خواسته مردم نیست و در مقابل معترضین را به وابستگی به عوامل خارجی متهم می کند.
وی افزود که اگر راهپیمایان حتی وابسته به عوامل خارجی باشند باز این شکست بزرگی برای تشکیلات است که نتوانسته امنیت اجتماعی ایجاد کند.
مسعود عبدالخالق اظهار داشت که کمترین توجهی به خواسته های عادی مردم نمی شود همین امر مردم را به بالاترین سطح نارضایتی و عصبانیت رسانده است.
این روزنامه نگار در ارتباط با اقدام گروه های کرد عراقی برای کناره گیری از کابینه نیز گفت: هر چند دیر ولی اقدام خوبی بود و رفته رفته مردم اراده خود را بر احزاب تحمیل می کنند، احزاب حاکم باید تاوان بیش از ۲۰ سال بی عدالتی را پس دهند.
عدنان عثمان یکی از سیاسیون مطرح کرد عراقی نیز در خصوص وضعیت کنونی اقلیم به رسانه ها گفت: از سایر شهرها نیروهای امنیتی به سلیمانیه آورده شده و عملا شهر روشنفکری و هنر به اشغال درآمده است.
وی افزود: چیزی به نام ارگانهای دولتی و رسمی نداریم و آنچه در اینجا حاکم است یک قدرت مافیایی از سوی دزدان بزرگ نفتی است که از مردم باج و سرانه می گیرند.
دکتر آسو محمود یکی از فعالین سیاسی در سلیمانیه نیز در ارتباط با اعتراضات مردمی به  ایرنا در اربیل گفت: اکنون در سلیمانیه این ارگانهای امنیتی هستند که تصمیم می‌گیرند و متاسفانه در این سرزمین نه تنها استاندار بلکه نخست وزیر نیز قدرت دستور دهی به نیروهای امنیتی را ندارد.
شهرهای مختلف کردستان عراق در پنج روز گذشته شاهد اعتراضات خیابانی مردم علیه احزاب حاکم بدلیل سوء مدیریت، فساد و نبود خدمات عمومی است. 
دو حزب بزرگ جنبش تغییر و جماعت اسلامی نیز روز سه شنبه در همبستگی با معترضان، از کابینه تشکیلات حاکم بر کردستان عراق خارج شدند. 
به گفته منابع رسمی در درگیری های بوجود آمده در جریان این اعتراضات تاکنون دست کم 5 نفر کشته و 80 تن زخمی شدند. 

پربیننده ترین خبرها