ائتلاف یا عدم ائتلاف نوری المالکی با کردها چرا مهم است؟

ائتلاف یا عدم ائتلاف نوری المالکی با کردها چرا مهم است؟
دوشنبه 4 دی 1396 - 15:21

دفتر نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون عراق روز دوشنبه در واکنش به خبرهایی مبنی بر ائتلاف وی با کردها در انتخابات آینده، اعلام کرد چارچوب ائتلاف های انتخاباتی هنوز اعلام نشده است.

العالم ـ عراق

در پی گفت و گوی اختصاصی نورالمالکی با شبکه تلویزیونی وابسته به کابینه کردستان عراق و طرح برخی مسائل درخصوص همکاری با کردها، برخی محافل سیاسی و رسانه ها از تصمیم او برای ائتلاف با احزاب کردستان عراق در انتخابات آتی (اردیبهشت ماه 97) سخن گفتند. 
'هشام الرکابی' رئیس دفتر معاون رئیس جمهوری عراق روز دوشنبه در واکنش به این اظهارنظرها به شبکه 'الغد پرس' عراق بدون نفی احتمال ائتلاف با احزاب کرد، گفته است که 'مرحله آتی، مرحله انجام ائتلاف و توافق بر سر طرح مورد نظر مالکی یعنی تشکیل دولت اکثریت سیاسی – فارغ از مسائل طائفی و قومی – خواهد بود. 
وی گفت: چارچوب ائتلاف ها هنوز اعلام نشده است و آنچه در جریان است تداوم سیاست نوری المالکی در حفظ ارتباط و گفت و گو با جریان های مختلف سیاسی است. 
وی درخصوص مصاحبه نوری المالکی با شبکه کردی گفت: هدف از این مصاحبه تلویزیونی ارائه این پیام به مردم کردستان عراق بود که از نظر المالکی، کردها همچنان بخشی از مردم عراق هستند و از حقوق قانونی برخوردار و ملزم به پایبندی به تعهدات قانونی خود هستند و دولت نیز باید خواسته های آنها را اجابت کند. 
وی ادامه داد نوری المالکی همواره همین شیوه را دنبال کرده است و چه در دوره نخست وزیری و چه هم اکنون به عنوان معاون رئیس جمهوری بر این نظر است که کردها بخشی جدایی ناپذیر از مردم عراق هستند. 
اهمیت این خبرها و توضیح دفتر نوری المالکی درباره موضوع ائتلاف با کردها در انتخابات آتی از آن جهت است که ورود برخی احزاب کرد عراق در پروژه همه پرسی جدایی از عراق، نقشه و ترکیب ائتلاف های سیاسی گذشته را بطور کلی دگرگون کرده است و خطوط کلی نقشه آینده هم هنوز مبهم است. 
آنچه درباره تصمیم نوری المالکی برای ائتلاف با احزاب کرد مطرح شده دست کم از دو جهت دارای اهمیت است، یکی نسبت آرایی که کردها در هر انتخابات دارند و می توانند در موفقیت و شکست هر لیستی موثر باشند و دیگری ترجمه این ائتلاف احتمالی به آغاز فاز جدیدی از رقابت میان دو راس هرم سیاسی در درون حزب الدعوه عراق یعنی نورالمالکی نخست وزیر سابق و حیدرالعبادی نخست وزیر کنونی است. 
به گزارش ایرنا، با آنکه نسبت جمعیتی کردها در حدود 13 درصد جمعیت عراق است اما میزان مشارکت همیشه بالای 70 درصدی آنها در هر انتخابات، سبب اهمیت فوق العاده رویکردهای سیاسی آنان و همراهی یا عدم همراهی احزاب کرد با لیست های انتخاباتی شده است. 
نسبت مشارکت سایر بافت های جمعیتی عراق از جمله شیعه و سنی در انتخابات ها حداکثر 50 درصد گزارش می شود. 
احزاب کرد در انتخابات چهار سال پیش ، بیش از 24 درصد کل آرا را به صندوق ها ریختند که نزدیک به دو برابر نسبت جمیعتی آنان است. 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها