اميدواري اسلامگرايان الجزايري به پيروزي درانتخابات

اميدواري اسلامگرايان الجزايري به پيروزي درانتخابات
جمعه 22 ارديبهشت 1391 - 08:30

الجزاير (العالم) ـ رهبران احزاب ائتلاف اسلامگرا در الجزاير اعلام كرده اند در صورتي كه در انتخابات تقلب صورت نگيرد، در آن پيروز خواهند شد.

به گزارش جمعه خبرنگار شبكه خبري العالم از الجزاير، احزاب اسلامي همچنين اعلام كرده اند به طور جدي خودشان را براي تشكيل كابينه آماده خواهند كرد.

در انتخابات پنجشنبه (21 ارديبهشت) در الجزاير هفت حزب اسلامگرا مشاركت كردند كه از ميان آنها سه حزب مجتمع السلم، النهضه و الاصلاح تحت عنوان "الجزاير سبز" به رقابت پرداختند.

در انتخابات الجزاير 24 هزار و 916 نامزد انتخاباتي براي ورود به مجلس و تصاحب 462 كرسي پارلمان اين كشور با هم رقابت كردند.

انتخابات پارلماني الجزاير يك مرحله اي و ساعت 19 به وقت محلي پايان يافت.

شخصيت هاي سياسي الجزاير تأكيد كردند: انتخابات پارلماني اين كشور در صورتي كه آزاد ، شفاف و سالم برگزار شده باشد، به منزله يك جهش در روند سياسي به شمار مي رود.

عبدالعزيز بلخادم دبيركل حزب جبهه آزاديبخش ملي در گفت وگو با شبكه خبري العالم تصريح كرد: اين انتخابات يك جهش در عرصه سياسي كشور و نهادهاي مدني و سياسي به شمار مي آيد. زيرا مي تواند به اصلاح قانون اساسي و انتقال قدرت به شيوه مسالمت آميز بينجامد.

وي افزود: اين امر از طريق دادن اختيارات بيشر به پارلمان، ممكن خواهد بود. از سوي ديگر اكثريتي كه كابينه را تشكيل مي دهند همان اكثريتي هستند كه به وسيله رأي مردم به پارلمان راه يافته اند.

عبدالله جاب الله رييس حزب عدالت و توسعه نيز در اين باره گفت: جهش و تغيير در روند سياسي و نهادهاي كشور جز از طريق برگزاري انتخابات ممكن نيست و اميدواريم انتخابات كنوني اين گونه باشد.

يك عضو كميته ملي نظارت بر انتخابات هم خاطرنشان كرد: امور به صورت عادي و منظم و با حضور اعضاي كميته بين المللي نظارت بر انتخابات و نمايندگان احزاب به پيش مي رود و در اين انتخابات از صندوق هاي رأي گيري شفاف و سربسته استفاده شده است.

يك شهروند الجزايري به خبرنگار العالم گفت: برگزاري انتخابات امري ضروري است و بر همين اساس در اين انتخابات شركت كرديم. اين در حالي است كه شايد دستاورد زيادي به دست نياوريم.

در انتخابات پارلماني الجزاير كه پنجشنبه (21 ارديبهشت) برگزار شد، شمار واجدان شرايط راي حدود 21 ميليون 600 هزار نفر بوده است.

دحو ولد قابليه وزير كشور الجزاير اعلام كرد: نسبت مشاركت مردم در انتخابات پارلماني به 42 و 90 صدم درصد رسيده است كه اين ميزان در مقايسه با مشاركت اندك در انتخابات سال 2007 افزايش خوبي را نشان مي دهد.

در انتخابات اين دوره الجزاير تخلفاتي نيز صورت گرفته است كه كميسيون ملي برگزاري انتخابات حدود 150 مورد تخلف را به ثبت رسانده و حدود 30 مورد از تخلفات اخير را به علت "داشتن جنبه جنايي" به دستگاه قضايي ارجاع داده است.

ولد قابليه در ادامه اظهار داشت: برخي مشكلات كه در گوشه و كنار مشاهده مي شود تحت كنترل درآمده است و اين موارد بر روند برگزاري انتخابات تأثيري ندارد.

در اين انتخابات نامزدهايي از 44 حزب و دهها فهرست مستقل براي دستيابي به كرسي هاي پارلماني رقابت مي كنند.

دولت الجزاير همچنين از 500 ناظر بين المللي معرفي شده از سوي سازمان ملل، اتحاديه اروپا، اتحاديه عرب و سازمان همكاري اسلامي براي نظارت بر روند انتخابات دعوت كرده است.
MKH-10-19:38

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها