حزب حاكم الجزاير در انتخابات پارلماني پيروز شد

حزب حاكم الجزاير در انتخابات پارلماني پيروز شد
شنبه 23 ارديبهشت 1391 - 11:14

الجزاير (العالم) ـ جبهه آزاديبخش ملي حاكم در الجزاير، با كسب 220 كرسي از مجموع 462 كرسي در انتخابات پارلماني بر ساير رقبا پيروز شد.

به گزارش شنبه شبكه خبري العالم، احزاب معروف به اسلامگرايان با 7 حزب رتبه سوم را به دست آوردند.

محمد خوجه استاد دانشگاه الجزاير در گفت وگو با شبكه خبري العالم تصريح كرد: مشاركت در انتخابات نسبت به انتخابات پارلماني دوره گذشته بيشتر بوده است.

وي افزود: يكي ديگر از مشخصات اين انتخابات، باقي ماندن قدرت در دست گروه هاي سياسي حاكم و تداوم سلطه احزاب قديمي مانند جبهه آزاديبخش ملي و تجمع ملي دموكراتيك بر بسياري از كرسي هاي پارلماني است.

جريان ملي اكثريت كرسي هاي پارلمان را براي خود حفظ كرد، ولي احزاب معروف به اسلامگرايان كه با توجه به انقلاب هاي منطقه اي و تحول صورت گرفته انتظار كسب كرسي هاي بيشتر را داشتند، نتوانستند به موفقيت دست يابند.

عبدالعالي رزاقي استاد دانشگاه الجزاير در گفت وگو با العالم اظهار داشت: متاسفانه اين نتايج نشان داد كه حكومت فعلي الجزاير با صرف نظر از همه تحولات بين المللي در قدرت مي ماند و احزاب اسلامي از نقطه نظر حكومت فعلي در الجزاير از قدرت سياسي برخوردار نيستند.

دحو ولد قابليه وزير كشور الجزاير نتايج رسمي انتخابات را اعلام و خاطرنشان كرد كه جبهه آزاديبخش ملي حزب عبدالعزيز بوتفليقه رييس جمهور و تجمع ملي دموكرات حزب وابسته به احمد اويحيي نخست وزير الجزاير، اكثريت را در مجلس نمايندگان كسب كردند.

جبهه آزاديبخش ملي با 220 كرسي و پس از آن هم پيمانش تجمع ملي دموكرات 68 كرسي را به دست آورد؛ اين بدان معني است كه با اين اكثريت در پارلمان، تصويب قوانين و اصلاح قانون اساسي كه بوتفليقه در سخنراني 15 آوريل وعده آن را داده بود، براي حزب حاكم ممكن مي شود.

احزاب سلامي با هفت حزب خود 59 كرسي به دست آوردند و تشكل "الجزاير الخضراء" كه شامل جنبشهاي اصلاح و نهضت و جامعه صلح است، 48 كرسي كسب كردند كه نسبت به انتخابات 2007 ، 11 كرسي از دست دادند.

جبهه عدالت و توسعه اسلامي وابسته به عبدالله جاب الله ، 7 كرسي به دست آورد در حالي كه پيش از اين اعلام كرده بود كه پيروزي حزبش حتمي است. جبهه التغيير وابسته به عبدالمجيد مناصره وزير صنعت سابق فقط 4 كرسي كسب كرد.

حزب عدالت و توسعه وابسته به محمد سعيد نامزد رياست جمهوري سابق و نيز جبهه الجزاير جديد وابسته به احمد بن عبدالسلام كه از جنبش اصلاح جدا شده است، هيچ كرسي به دست نياوردند.

احزاب ائتلاف اسلامي در الجزاير، تاكيد كردند كه تقلب و تزوير گسترده در نتايج انتخابات مجلس صورت گرفته است و درباره خطرات اين مساله براي كشور هشدار دادند.
9:35

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها